probleempje met jambette aanleren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HedwigO

probleempje met jambette aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 22:05

Hey allemaal,

Ik probeer mijn 3 jarige merrie jambette aan te leren (ze kan al de basis en kusje). Er lijkt alleen niet echt een "klik" te komen bij haar. Ze is een erg snel lerend paard en tot nu toe pakte ze alles wat ik haar wou leren heel snel op of zag ik dat ze het oppakte zeg maar.
Nu bij de jambette merk ik dat dus niet. Ik zal even leggen hoe ik het haar probeer te leren:
Ik heb eerst geprobeerd met een zweepje haar been aan te tikken met het daarbij horende commando ("pas" zeg ik). Aangezien ze daar helemaal geen reactie bij gaf til ik haar been nu naar voren op met het commando erbij en beloon dan direct. Maar dat werkt dus niet echt.
Hebben jullie tips/suggesties wat ik nog kan proberen? Of is ze misschien nog te jong voor deze oefening? Of misschien leer ik het op een totaal verkeerde manier aan (zou ook goed kunnen) Ik zou het erg leuk vinden om met zulke dingen door te gaan, om het beginnende serieuze werk wat af te wisselen.

Nou ik ben erg benieuwd naar de reacties!

Happyhealthy

Re: probleempje met jambette aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 22:09

hmmm. dit heb ik dus ook met mijn pony ik lees dus zeker even mee! :D
trouwens mijn pony is bijna 4 dus misschien is het idd leeftijd? maar denk het eigenlijk niet

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 23:52

Probeer door te gaan met het aantikken van het been, maar dat kun je ook eens op een andere plek van het been proberen, misschien geeft ze daar wel reactie op. Ik denk dat ze sneller leert als jij beloont als ze haar been zelf optilt, dan dat jij het optilt. Het is in elk geval belangrijk om met hele kleine stapjes te beginnen, beloon in het begin al als ze haar hoef ook maar 1 millimeter optilt, dan bouw je dit later uit.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 01:33

Ben het eens met swaatjuh, begin met hele kleine stapjes en verwacht zeker niet teveel. Je zou eerst moeten proberen om een voetje geven aan te leren en dit later pas uitbreiden naar de jambette, want nu is het vrij logisch dat ze nog niet snapt wat je bedoelt. Je doet het in principe goed met het aanleren, je zou het eens zonder zweep kunnen proberen en de gebaren groter te maken. Til niet het been direct naar voren zoals in de jambette maar een klein stukje van de grond is al voldoende. Persoonlijk vind ik 3 jaar niet te jong om dit soort oefeningen te leren. Heb vooral geduld en beloon alle kleine beetjes, want een perfecte jambette word het echt niet meteen. Succes verder!

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 10:43

Ik heb mijn pony het ook geleerd zoals jij nu bezig bent, in het begin snapte ze het ook niet, maar nu hoef ik alleen maar naar haar been te wijzen, ik ben idd eerst ook begonnen met voetje omhoog, als eerst haar hoef maar van de grond komt en zo verder uitbreiden. Geduld is vooral heel belangrijk! Succes ermee!!