[AR] luchtvering bij menwagen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tine10

Berichten: 5113
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

luchtvering bij menwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 08:49

Bij mijn eventueel nieuw te kopen menwagen kan ik als optie luchtvering nemen. Iemand hier ervaring ermee?

marrianne
Berichten: 1923
Geregistreerd: 28-07-05

Re: luchtvering bij menwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 08:55

ik zeg doen! het is fijn en makkelijk af te stellen en comfortabel

Echwel

Berichten: 13000
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: luchtvering bij menwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 09:04

Wel een tig kg zwaarder dan bladveren..

Rhine_
Berichten: 3378
Geregistreerd: 16-09-08
Woonplaats: Maaseik

Re: luchtvering bij menwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 09:11

Dit volg ik ook even :P

janouk

Berichten: 18691
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 09:31

Wij hebben luchtvering en dat bevalt uitstekend. Wij rijden alleen dressuur/vaardigheid. Hoe het in de hindernissen bevalt, kan ik niet zeggen.
Maar in de dressuur is het comfortabel.

MarjaR

Berichten: 611
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: Barchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 09:57

Echwel schreef:
Wel een tig kg zwaarder dan bladveren..


De luchtvering op mijn wagen bestaat uit 2 met lucht gevulde, op elkaar gestapelde zwarte "bollen" bij elk wiel, die je naar eigen keuze harder of zachter kunt oppompen. Dat rijdt heel comfortabel en ik geloof toch niet dat die bollen zoveel wegen, hoor...

Echwel

Berichten: 13000
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: luchtvering bij menwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 10:26

Het ijzerwerk er naartoe en om het op zijn plaats te houden is meer dan bij een eenvoudige bladveer
Als je op een paar kg moet kijken is het veel, maakt het gewicht je niet uit is het perfect, bij ons scheelde het zo een 15 tot 20 kg,vandaar het besluit gewone bladveren..
De kunst van het weg laten scheelt het gewicht, hoe minder toeters en bellen hoe lichter

Albert

Berichten: 5795
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 10:28

Ik geloof ook niet dat het zwaarder is dan een stel bladveren. Groot voordeel is zeker dat het aantal bewegende delen kleiner is en dat het makkelijk instelbaar is. Wel gelijk een compressor er bij kopen.

tine10

Berichten: 5113
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 11:47

Volgens de verkoper zou het zelfs iets lichter moeten zijn :? Dit moet ik dus wel zeker weten, want iedere kg meer is teveel voor mijn smurfje.

Een compressor hebben we thuis al staan :D

Roxatte

Berichten: 610
Geregistreerd: 04-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 16:19

Met luchtvering rijdt heerlijk; zat zelf ook te twijfelen of er onder mn nieuwe wagen bladveren of luchtvering moest komen maar na een proefritje met een wagen met luchtvering wist ik het al heel snel :j !!!

S_zanne

Berichten: 3215
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 20:20

Luchtvering = _/-\o_
Doen!

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 20:23

Wij hadden hiervoor een wagen met bladveren. Deze hoorde je altijd/vaak piepen. Ook was de vering niet altijd even goed.
We rijden hier volop door het bos, komen veel tegen en dan was het toch niet zo comfortabel.

Dus bij de keuze van een nieuwe wagen was toch de eis, luchtvering.

De nieuwe wagen heeft luchtvering en achter nog eens schokbrekers.
Je hoort niks, en het veert super!

tine10

Berichten: 5113
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 22:17

Dank voor al jullie reacties!

JoyCiej007

Berichten: 17472
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: luchtvering bij menwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 00:18

Ik had voor m'n enkelspan shet altijd een recreatieve wagen met bladvering. Heb nu een nieuwe marathonwagen laten maken en daar zit ook bij elk wiel 2 bollen luchtvering op, en schokbrekers achter. Man wat rijdt dan ding fijn, ik zou nooit meer terug willen!

tine10

Berichten: 5113
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 08:27

Nou, lijkt me duidelijk wat ik moet doen :D Moet alleen nog even zeker weten dat het gewicht niet (flink) toeneemt.

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 12:08

Dat gewicht valt wel mee. Dit is het verkoopergument van de wagenbouwer van Echwel waar ook mijn tweespanwagen vandaan komt.
Bij luchtvering zit er aan de voorkant een licht bladveertje en op de as de luchtbalg welke op een paar zware platen zit geschroeft.
Wanneer je wel eens een bladveer in handen hebt gehad weet je dat deze ook echt niet licht zijn en ook deze moet een redelijke constructie hebben omt het vast te zetten. Bij een vooras heb je 3 bladveren nodig.

De twee grote voordelen zijn voor mij dat je tijdens de training de vering zacht kan zetten en tijdens de wedstrijd stug kunt maken en bladveren geven altijd meer geluid.

tine10

Berichten: 5113
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 13:53

Waarom tijdens de training zacht en tijdens wedstrijd hard? Wat voor wedstrijd heb je het dan over? Ik rij alleen dressuur en vaardigheid, geldt dat daar ook voor? Alle tips voor het optimale gebruik zijn welkom :D

baudyh

Berichten: 4619
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: luchtvering bij menwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 14:11

ik rijd al jaren met luchtvering en zou niet anders meer willen.

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 14:25

tine10 schreef:
Waarom tijdens de training zacht en tijdens wedstrijd hard? Wat voor wedstrijd heb je het dan over? Ik rij alleen dressuur en vaardigheid, geldt dat daar ook voor? Alle tips voor het optimale gebruik zijn welkom :D
Als je hard door een bocht gaat en je hebt slappe vering dan wil de wagen over hellen. Dit geeft naast een onaangenaam gevoel ook meer kans om om te gaan. Daarom wil ik, zeker de vooras, stug hebben in de marathon. Voor een beetje dressuur trainen of trainingsritje in t bos rijdt t met slappe vering prettiger.

Het meest belangrijk is dat je gevoel hebt met je wagen. Tijdens een marathon moet ik tot op de centimeter nauwkeurig het kunnen controleren. Als de wagen lekker ligt kan ik het met een zetje met mijn kont als koetsier nog bijzetten.

jouke_h
Berichten: 1353
Geregistreerd: 15-11-07
Woonplaats: Bennekom

Re: luchtvering bij menwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 14:31

Verschil merk je zeker heel goed. Maar of je nou luchtvering of bladvering hebt rij door het harde bos nou heen en je ingewanden zitten sowieso om een andere plek.

S_zanne

Berichten: 3215
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 14:37

jouke_h schreef:
Verschil merk je zeker heel goed. Maar of je nou luchtvering of bladvering hebt rij door het harde bos nou heen en je ingewanden zitten sowieso om een andere plek.


Whaha!
Ik heb nooit ergens last van gehad.
Of ben ik verwent met bladveren, luchtvering & schokdemping achter. :D
Hoop dat mijn nieuwe menner ook zó'n luxe wagen heeft. :D