Paard steigeren met goed ruggebruik...?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

x_Britje

Paard steigeren met goed ruggebruik...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 00:16

Hee Bokkers,

Eerst even voor de duidelijkheid: Ik ben niet van plan mijn paard te leren steigeren (sowieso voorlopig nog niet)!!! Ik heb gewoon intresse en ik weet hoe gevaarlijk het is, echt waar :o

Nou mijn vraag. Je ziet altijd paarden steigeren op commando met VD maar ik las laatst een topic over goed ruggebruik tijdens het steigeren. Ik vroeg me af hoe je dat goede ruggebruik dan aanleert en hoe dat precies zit. Als iemand dat heeft misschien een foto van een steiger met slecht en één met goed ruggebruik. Ik ben wel heel erg benieuw :o

En nog maals. Ik weet hoe gevaarlijk het is en ik ga er nog lang niet aan beginnen als ik OOIT al zal overwegen om ermee te beginnen.
Graag ontopic blijven dus :D

Groetjes

xTammyy

Re: Paard steigeren met goed ruggebruik...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 22:08

Als een paard zn hoofd scheef of omhoog houdt, dan is dat slecht voor de rug ivm de spieren, het is beter als ze meer verzameld steigeren, dus soort van aan de teugel, kan het ff niet uitleggen met fotos dusja sorry hoop dat je het een beetje begrijpt :P

x_Britje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 22:17

Oke, dus hij moet zijn rug loslaten zeg maar. En niet vast zetten. En wanneer is een paard in balans tijdens het steigeren dan. En wat is het verschil in aanleren tussen steigeren met goed ruggebruik en zonder?

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 13:34

Inderdaad, eigenlijk een beetje hetzelfde als bij dressuurrijden, dat ie zn rug moet bollen en niet hol maken.
Wanneer is een paard in balans.. Tja dat zie je vanzelf denk ik als ie steigert, hoe hoger en hoe langer hij blijft staan :P
Vaak als je steigeren vanuit het spelen aanleert, leren ze het goed aan omdat ze het dan zelf doen. Maar als je je paard dwingt (met een zweep voor het hoofd zwaaien, in een hoekje zetten en druk lopen doen tot ie om hoog komt) zal ie eerder op de verkeerde manier steigeren. Ook als je er op zit en het paard laat zitten en hard trekt, heb je snel kans dat het paard zn hoofd op de verkeerde manier houdt ;)