grondwerk/vd : VOLGEN

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lottex

grondwerk/vd : VOLGEN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 21:52

Zoals in de titel al staat : hoe hebben jullie het volgen aangeleerd?

Ik ben er al een tijdje mee bezig, maar het lukt niet altijd ...
Het probleem is dat we (voorlopig) geen afgezette bak hebben, waardoor Luna gewoon weggaat als geen interesse meer heeft of als ze het even niet snapt :')

Nu doe ik het (op een speelse wijze) door een zweep te pakken of als ik met mijn vingers knip (hand aanraken) maar meestal komt ze gewoon in een luie stap achter me aan...

Hebben jullie tips/ervaringen/... ? ;)

amyz

Re: grondwerk/vd : VOLGEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:54

Ik heb t eigenlijk niet echt aangeleerd... Gewoon poown in de bak geparkeerd en gevraagd mee te lopen, pas de probleme. Heb voor die tijd wel veel oefeningen gedaan aan t halster, mja, dat was ook wel omdat Bis überhaupt de werking van t touw nog moest leren als veulentje :) Maar ook bij andere paarden; gewoon eerst met slap touwtje gewerkt en op een goeie dag touwtje eraf gehaald en nooit problemen gehad. Hmm, denk niet dat je veel aan me hebt, sorry :+

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 23:28

Ik heb het ook niet echt aangeleerd, ik heb eerst geoefend met een touwtje eraan rennen enz. toen geparkeerd en snoepje gegeven, en toen werd lucky erg enthousiast en dacht ze meer meer! en toen begon ze het leuk te vinden om op een speel-enderwijs haar energie kwijt te raken want ze gaat me hard! maar voorbij gaat ze me dan weer niet!

veel aan mij heb je ook niet, ik eb altijd wel een zweepje omdat lucky anders gaat ''klemen'' en dat wil ik dus voorkomen om een bepaald seintje te geven! :)

Dus ; Oefenen met snoepjes of iets lekkers wat je pony niet kan weerstaan en gewoon gaan hollen :)

x_Britje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 23:48

Haha, die van mij loopt wel achter me aan zolang ik niet te hard ga.. Ik heb het gedeeltelijk aangeleerd met snoepjes en gedeeltelijk deed hij het ook al een beetje. Als ik weg loopt, dan loopt ie rustig mee. Maar als ik weg ga rennen dan komt hij of in een hele langzame stap een half uur later achter me aan, of hij loopt gewoon dom de andere kant op :')

Weet ook niet echt hoe ik dat op moet lossen. Ik denk dat ik ook nog even terug ga naar aan het halstertouw en hem mee laat draven dan gewoon belonen :P Hoop dat dat werkt maar ik betwijfel het. Mijn paard is alleen pittig als ik erop zit :P Dan is ie niet te houden maar als ik er naast sta dan zal die geen extra pas zetten :')

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 13:34

Ik denk dat het inderdaad uit enthousiasme moet komen. Mijn pony kon al volgen, maar was er niet echt enthousiast over. Later ben ik overnieuw begonnen, hij stond los in de bak en ik liep om hem heen te doen alsof ik verschrikkelijk interessant was. Op het moment dat hij mijn richting op keek, was het beloningssignaal en beloning en ging ik naar hem toe en gaf hem aandacht. Na twee keer oefenen was hij al geinteresseerder en beloonde ik alleen met voer als hij een stap mijn richting uit deed. Als hij naar me keek, ging ik wel naar hem toe en gaf hem aandacht. Eigenlijk ging het verder vanzelf en kreeg hij veel meer plezier in met me meelopen, gek doen en rennen. Let wel op dat de focus bij mij niet lag op dat hij met me mee moest lopen, maar dat hij doorkreeg dat het leuk is om samen te bewegen.
Wat ons ook heeft geholpen is het spelen van chase the tiger (achter een plastic zakje aanrennen).

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:18

Ik denk ook dat het uit enthousiasme moet komen.. wel kan je het makkelijker maken door naar de uitgang te rennen dan.. daar willen ze meestal toch al liever heen dan de andere kant op.. en idd met een snoepje een wortel o.i.d. waar je paard gek op is.. mijn paard heb ik het ook neit hoeven leren.. was gewoon in de bak der los aan het late renne en toen liep ik weg en kwam ze me achteraan dus was nieuwschierig of ze dat echt zou doen dus rende ik de andere kant op en rende ze me achterna.. is dus een combi tussen echt willen volgen en enthousiastme..

MissNoodles

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 12:19

Dat heeft ook te maken met of het paard jou ziet als leider. Ik denk niet dat dat het probleem hier is. Maar misschien helpt het om haar toch te proberen te intresseren en duidelijk te maken dat ze toch écht mee moet komen.
Net als dat je erop zit. Als het paard geen zin meer heeft dan moet het toch doorlopen. Alleen is dit natuurlijk iets lastiger dan dat je erop zit natuurlijk.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 12:31

Als je de oefeningen met leiderschap goed oefend komt het eigenlijk redelijk vanzelf. Daarnaast moet je paard het verschil tussen directe en indirecte hulpen goed leren. De indirecte hulp helpt je bij het laten volgen. Ik heb in het begin heel soms nog het woordje kom gebruikt omdat ze dit van longeren kende.

Succes!

delana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 17:10

ik heb dit probleem ook maar pony draaft ook niet mee aan halster.
tips..?
alvast bedankt!

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 19:47

Zador heeft het zichzelf aangeleerd omdat hij doorhad dat er snoepgoed in mijn zak zat. Dus hij deed alles om maar zijn kop in de buurt van mijn jaszak te houden. Dus heerlijk rennend door de bak met een pony d'r achter aan. :P
Misschien is zoiets een optie? Wat lekkers in je hand houden misschien?

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 21:54

Julius_juut: daar zou ik mee uit kijken, als je een ongeduldige pony hebt of kwa dominatie nog niet klaar bent kun je problemen krijgen als bijten etc.

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 22:55

Wat voor mij nu niet duidelijk is, is of TS haar pony wil laten volgen door middel van vrijheidsdressuur -> clickertraining, of grondwerkoefeningen. Want als het over vrijheidsdressuur gaat, ben ik het er niet mee eens dat het volgen een gevolg is van vrijheidsdressuur. Bij vrijheidsdressuur werk je namelijk op vrijwillige basis en is het dus geen moeten dat je pony meeloopt op het moment dat jij het wil. Maar uiteindelijk zal je pony het werk leuk vinden door de positieve beloning en eigenlijk altijd luisteren als je erom vraagt of ze volgt.
Als het over grondwerk gaat, is het misschien een idee om een duidelijk commando aan te leren voor het volgen en eerst te oefenen aan een touwtje, later zonder. Ik denk dat de stick to me oefening van Parelli ook nuttig is.
Tenslotte denk ik nog steeds dat leiderschap niet alles te maken heeft met een paard dat je volgt, in een kudde worden de dominantere paarden ook niet continu gevolgd door de anderen.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 23:06

Je kunt je gaan verdiepen in Parelli oid, dat schept al een band met je paard en dan komt het volgen vanzelf.

J_tombobecky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 23:17

Hee! Met voedsel is wel handig, gewoon een beetje lokken en een beetje meetrekken aan het halstertouw en als het goed is kan je pony het later gewoon meedoen! Lekker spelen! :P

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 14:35

Bedankt allemaal voor jullie reacties!

swaatjuh schreef:
Wat voor mij nu niet duidelijk is, is of TS haar pony wil laten volgen door middel van vrijheidsdressuur -> clickertraining, of grondwerkoefeningen. Want als het over vrijheidsdressuur gaat, ben ik het er niet mee eens dat het volgen een gevolg is van vrijheidsdressuur. Bij vrijheidsdressuur werk je namelijk op vrijwillige basis en is het dus geen moeten dat je pony meeloopt op het moment dat jij het wil. Maar uiteindelijk zal je pony het werk leuk vinden door de positieve beloning en eigenlijk altijd luisteren als je erom vraagt of ze volgt.
Als het over grondwerk gaat, is het misschien een idee om een duidelijk commando aan te leren voor het volgen en eerst te oefenen aan een touwtje, later zonder. Ik denk dat de stick to me oefening van Parelli ook nuttig is.
Tenslotte denk ik nog steeds dat leiderschap niet alles te maken heeft met een paard dat je volgt, in een kudde worden de dominantere paarden ook niet continu gevolgd door de anderen.

weet zelf niet echt of het vrijheidsdressuur is of grondwerk, ik doe meestal vrijheidsdressuur (wel zonder clicker, beloon met mijn stem) maar sinds kort ben ik me wat aan het verdiepen in grondwerk & wou graag het volgen leren, zodat ze meeloop wanneer ik mijn arm strek ;)
Momenteel volgt ze mij, zonder dat ik haar 'dwing' maar na een tijdje vind ze het niet meer interessant en gaat ze terug grazen :p

hoop dat mijn uitleg beetje duidelijk was :o

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 15:19

Chicka van mijn stal waar ik verzorg loopt me nu ook al goed achterna, dit beloon ik ook net veel knuffels en kusjes en af en toe een klein brokje. ik vind dit nu al een goede oefening zodat ze ook wat makkelijker later is en zo bouw je ook ontzettend veel vertrouwen op :)