[AR] ervaringen&onderhoud zilco tuigen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ra_chel

ervaringen&onderhoud zilco tuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 13:49

hallo!

ik heb een nieuw zilco tuig gekregen, de zilco george bowman , en nu ben ik benieuwd of er meerdere zijn die zilco hebben of er bekend mee zijn en hoe jullie het tuig schoonmaken/onderhouden?
het is kunststof, dus behoorlijk onderhoudsvrij, maar schoonmaken moet natuurlijk wel, waar kan ik dat het beste mee doen?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 13:55

Heb er zelf geen ervaring mee, maar er zijn idd wel bokkers met een Zilco tuig, o.a. xElienx.
Volgens mij kan je het na het rijden gewoon met de slang met water (en evt. sopje) afspuiten/spoelen.
Er zijn volgens mij zelfs mensen die het met de hoge druk spuit voorzichtig doen; als je op wedstrijd gaat bijv. en je moet je wagen ook schoon hebben, dan leg je het tuig op de wagen en dan spuit je beiden samen schoon.

Persoonlijk zou ik niet zo gauw voor de hoge druk spuit kiezen (igg niet op mijn wagen), de lak van de wagen kan dan makkelijk beschadigd raken en ook spuit je makkelijk al het vet er tussen uit.
Hoe dit zich houd met het Zilco tuig weet ik niet.

Ra_chel

Re: ervaringen&onderhoud zilco tuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 13:59

poeh. een wagen hebben we nog niet voor onszelf (we hebben er 1 in bruikleen) maar moet er toch niet aan denken om er met de hogedruk op te gaan, niet op mn tuig maar ook niet op de wagen!
sopje heb k ook aam gedacht, maar zou het daar niet poreus van worden of zo?

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 14:12

ik heb die van mij pas gewoon in bad gelegd met een bodempje water en dan met een sponsje of doekje het vuil er afwassen. Daarna droog ik het af. Ziet er dan weer als nieuw uit. Heb mn tuig nu bijna 1,5 jaar en ben er erg blij mee.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 14:18

Ik gooi het mijn tuig in een specikuip warm water, borsteltje of spons er bij en schoon maken maar.

Eventueel kan je ook met wat alles reiniger doen, maar dan zou ik hem er niet in gooien. Het (sop)water kan er in trekken en als dat droogt blijft het sop er in zitten. Dus dan heb je een soppend tuig als je in de regen rij of je paard zweet een keer flink.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 15:32

na het rijden maak ik me tuig schoon met water om het ergste vuil er af te krijgen. in de zomer laat ik het gewoon op de pony liggen en spoel het dan af. om het echt schoon te krijgen (huidvet ed er af) was ik hem met een doek of zachte borstel met een sopje. een beetje autowas schijnt ook wonderen te doen.

onze wagens spuit ik trouwens al járen af met de hogedrukspuit. nooit problemen mee gehad ;)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 15:55

JoyCiej007 schreef:
.

Persoonlijk zou ik niet zo gauw voor de hoge druk spuit kiezen (igg niet op mijn wagen), de lak van de wagen kan dan makkelijk beschadigd raken en ook spuit je makkelijk al het vet er tussen uit.
Hoe dit zich houd met het Zilco tuig weet ik niet.

Nou dit doen we al jaren bijna wekelijks en hij zit nog prima in de lak, de modder van een marathonkrijg je er echt niet met een emmertje en een sponsje af hoor

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 15:57

Als je lak niet blijft zitten met een hogedrukspuit zou ik toch eens gaan twijvelen over de kwaliteit van de lak.

Ik spuit mijn kunststoftuig af na het rijden. Als het extra schoon moet was ik het met een beetje autoshampoo en om de glans terug te krijgen lekker in de cockpitspray. Dat gebruik ik ook voor de kussens van mijn wagen.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 16:33

Napie schreef:
Als je lak niet blijft zitten met een hogedrukspuit zou ik toch eens gaan twijvelen over de kwaliteit van de lak.

_/-\o_
Zou toch wat zijn, dat je met een hogedrukspuit je lak er af spuit _O- . Het enige waar je echt niet aan moet komen met een HS, is de remcilinder van je pedaal.... maar voor de rest: gewoon afspuiten.
Tuig idem dito, kun je gewoon met de tuinslang/spuit doen. Als je er niet op 1cm afstand van gaat spuiten, dan kan dat prima. Voor de rest zijn de mogelijkheden al gegeven: beetje warm water, sponsje en boenen maar!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 16:37

In de zomer gaat na het rijden de hele zooi in 1 keer onder de tuinslang: pony's, tuig en wagen

Roxatte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 20:07

De gespen gaan niet roesten ook niet van een Ideal tuig ?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 20:16

Mijn Ideal tuig had wel roestende gespen, mijn kunststof IR niet

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:01

Ik heb idd van veel mensen gehoord dat ze hun wagen gewoon met de hoge druk spuit doen.... mij is het door diverse wagendealers (waaronder de dealer waar ik mijn wagen vandaan heb) wel afgeraden, ivm. lakbeschadiging dus en ook het vet wegspuiten. vandaar dat ik het zelf niet echt aan durf met mijn splinternieuwe wagen... Wil 't aan de ene kant wel proberen, maar ben zo bang dat het dan verkeerd af loopt...
Mijn vader wil bijv. ook niet dat we met de hoge druk spuit de auto schoonspuiten, omdat de lak dan kan beschadigen (gewone gezinsauto Opel Astra hoor) en vanwege het vet.
Maar heb me idd ook wel afgevraagd waarom zoveel mensen het wel zonder problemen kunnen doen met een hogedrukspuit...

@ Echwel; na de vierdaagse afgelopen jaar zat mijn wagen echt onder de bagger, vergelijkbaar (of misschien zelfs nog wel veel erger) na een marathon. Die heb ik met een emmer sop, borstel en daarna de tuinslang goed schoon gekregen. Kost alleen wel meer werk, dat wel.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 08:50

JoyCiej007 schreef:
...

@ Echwel; na de vierdaagse afgelopen jaar zat mijn wagen echt onder de bagger, vergelijkbaar (of misschien zelfs nog wel veel erger) na een marathon. Die heb ik met een emmer sop, borstel en daarna de tuinslang goed schoon gekregen. Kost alleen wel meer werk, dat wel.

En de wereld aan krassen door het schuren nwat je met de borstel en zand doet..
Zolang mijn wagenbouwer alles met de spuit doet,zelfs het inzepen en zegt dt dat de minste krassen veroorzaakt geloof ik hem eerder dan wie dan ook..
Hij laat ze spuiten...dus hij weet hoe ze onderhouden moeten...
en wees eerlijk 1 keer een 4daagse of tweewekelijks een marathon scheelt ook wel een beetje he als we dan iedere keer het zand erover gaan schuren met borsel hadden we nu gatenkaas gehad..
Zelfs een behoorlijke trai ingsrit in de bosen met dit weer zijn de wagens al modderig van...vergelijkbaar met 1 dag van de 4daagse

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 08:54

Ik spoel mijn kunststof tuig meestal met de slang af en haal er dan gelijk en spons over heen.
Ik heb wel leer aan de stoten, dus die vet ik dan gelijk in als het weer droog is...

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 10:26

Zomers laat ik het tuig op de pony liggen en gaat het mee onder de tuinslang. Swinters vind ik dat koude water niets, dus neem ik het mee naar huis en gaat het onder de douche :D lekker met warm water en een doek.
Heb een Zilco SL sport tuig.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:13

Echwel schreef:
Zolang mijn wagenbouwer alles met de spuit doet,zelfs het inzepen en zegt dt dat de minste krassen veroorzaakt geloof ik hem eerder dan wie dan ook..

De ene wagen is natuurlijk niet de andere wagen... :Y)

Atina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:31

Mijn man (EdwinStok73) verkoopt Zilco tuigen.

De kunstoftuigen van Zilco staan bekend om het feit dat ze onderhoudsarm zijn. Onderhoudsarm bekend niet helemaal niet schoonmaken, maar veel minder dan leer.

Je kan Zilco tuigen gewoon onder de kraan schoonmaken. Net zoals enkele hierboven al zeiden. In de zomer kun je het paard/pony en het tuig tegelijk afspuiten. Huidvet gaat met alleen water er niet af, dus moet je zo nu en dan wel met een spons het tuig even goed schoonmaken. Maar het invetten behoort tot de verleden tijd.

Het voordeel van Zilco tuigen is ook dat je ook losse onderdelen kunt aanschaffen. Dus wanneer bijvoorbeeld een onderdeel van het hoofdstel kapot gaat, hoef je niet een compleet nieuw hoofdstel te kopen, maar vervang je alleen het kapotte onderdeel.

Veel plezier met je nieuwe tuig.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:41

Het kan ook in de afwas machine heb ik me laten vertellen, hoewel ik dat niet zo heel hygienisch vind

Roxatte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:21

Napie schreef:
Het kan ook in de afwas machine heb ik me laten vertellen, hoewel ik dat niet zo heel hygienisch vind

Ha ha, das een goeie !!! Daar had ik nog nooit van gehoord, waar een vaatwasser al niet goed voor is.....De wagens afspuiten met een hogedrukspuit doen wij ook altijd en er is echt geen lak van afgespoten hoor, moet je je wagen natuurlijk wel bij een goeie mensportzaak kopen }>

Snowgirl38

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 00:29

ik heb ook een zilco george bowman en wij nemen het na het rijden altijd af met een natte handdoek. Eens in de zoveel tijd sproeien we het af met de tuinslang of gooien we het in een grote teil .
Ons bevalt het tuig prima en ik heb nog geen roestplekje gezien op de gespen.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 09:53

Atina schreef:
Mijn man (EdwinStok73) verkoopt Zilco tuigen.

De kunstoftuigen van Zilco staan bekend om het feit dat ze onderhoudsarm zijn. Onderhoudsarm bekend niet helemaal niet schoonmaken, maar veel minder dan leer.

Je kan Zilco tuigen gewoon onder de kraan schoonmaken. Net zoals enkele hierboven al zeiden. In de zomer kun je het paard/pony en het tuig tegelijk afspuiten. Huidvet gaat met alleen water er niet af, dus moet je zo nu en dan wel met een spons het tuig even goed schoonmaken. Maar het invetten behoort tot de verleden tijd.

Het voordeel van Zilco tuigen is ook dat je ook losse onderdelen kunt aanschaffen. Dus wanneer bijvoorbeeld een onderdeel van het hoofdstel kapot gaat, hoef je niet een compleet nieuw hoofdstel te kopen, maar vervang je alleen het kapotte onderdeel.

Veel plezier met je nieuwe tuig.

hebben jullie ook een site? want er is een onderlegger van zilco die ik graag zou willen hebben,......

Snowgirl38

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 10:03

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 20:28

Na het rijden neem ik het tuig gewoon even af met een natte doek.
Gaat prima.
De wagen gaat trouwens ook onder de hoge druk, want anders krijgen we hem echt niet schoon. (droogt ie heel vies op)

eefielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 20:55

tja, heb mijn zilco sinds deze zomer.. ook de SL Sports en heb hem nog helemaal niet schoongemaakt.. 1 keer het schoftje en de borst afgenomen omdat het schuim van het zweten erop stond en ik hem zo niet wilde opruimen.. echt een super fijn tuig, ben er heel blij mee, en het niet meer invetten is voor mij de hemel op aarde..