Ik heb een 4 en halfjarige ruin die absoluut totaal geen respect voor mij heeft. Problemen zijn begonnen vanaf zijn 2,5. Meneer is toen pas gecastreerd. Even een paar feiten op een rij:
- als hengst zijnde super fijn paard! geen problemen mee naar mij toe
- zeer zware castratie gehad ( ik weet niet of hij hier trauma's aan heeft overgehouden, hij komt nog steeds heel enthousiast naar mijn DA toe maar doet dit wel op een "ik ga jou even domineren" manier- denk aan: omver lopen/duwen, bijten als hij niet kijkt etc)
-na de castratie zijn alle problemen naar mij toe begonnen( letterlijk de dag erna!)
- tot zijn 3 jaar in de opfok gestaan, nu al 2 en half jaar samen op de wei met mijn merrie
-abnormaal sociaal paard, wil aandacht van alles en iedereen en probeert dit ook af te dwingen
- heeft mij al een 3 tal keer omvergelopen en meegesleurd als hij zich lostrok en ik weigerde om los te laten ( hij weet dus ook super goed dat ik hem niet de baas kan en maakt er heel vaak een krachtspelletje van)
Na zijn castratie zijn we begonnen met grondwerk ( vriendin van mij die werkt op de manier van Monty ) dit ging redelijk, maar toch blijft hij zich op onverwachtse momenten sterk maken en probeerde hij mij te domineren
Ondertussen is hij 4 en half en sinds een paar maanden onder het zadel. Met rijden heb ik een schitterend gevoel op/met hem. Hij wil echt werken en leert super snel. Op de grond heb ik soms totaal geen controle over hem. Hij maakt zich soms ( dit kan 1 keer in de 2 maanden zijn maar ook 1 keer in de week) zo enorm sterk dat hij de ijzeren haak waarmee het touw aan het halster vast zit gewoon over trekt!! Als het weer zo een moeilijke dag is dan is het een hel om hem op te zadelen, elke aanraking die ik hem geef legt hij zijn oren in zijn nek en probeert hij mij te bijten en slaat hij gericht. Indien mijn vriend erbij komt staan is hij zo mak als een lammetje en staat hij gewoon te suffen!
Het probleem is dus dat dit gedrag absoluut niet elke dag of week plaatsvind. Soms gaat het 2 maanden heel goed.
Wat mij ook opvalt is zijn gedrag naar mijn merrie. Zij is enorm dominant naar andere paarden, ook naar hem. Vanaf het moment dat hij zich opdringt krijgt hij binnen de seconde 2 achterhoeven welgemikt tegen zich aan, hij trekt zich dan even (10 sec.) terug om haar dan weer te lastig vallen( bijten, steigeren ). Telkens probeert mijn merrie hem op zijn plaats te zetten en telkens komt hij terug, alsof dit een spelletje is voor hem.
Op welke manier kan ik hier het beste mee omgaan? Mijn voorkeur gaat uit naar professionele begeleiding, maar welke?
alvast bedankt!