Het lijkt mij erg leuk om wat meer te weten te komen van de Parelli paarden-persoonlijkheidsprofielen en dan met betrekking tot mijn eigen paardje..
Kan iemand mij vertellen waar mijn paard qua 'persoonlijkheid' aan voldoet in termen van Parelli's right/left brained intro/extravert?
Ik heb mijn paardje nu een jaar, en het is best een aparte (ook al vind iedereen dat natuurlijk van zijn of haar eigen paard

Het is een merrie van 12 met een soms erg tegenstrijdig karakter.
Ze is aanhankelijk (ze wil door iedereen geaaid worden)..soms erg onzeker
Ze is heel erg druk.. en kan soms door je heen lopen..(heel sensibel en ontzettend veel looplust), maar ze staat tijdens het poetsen heel rustig te genieten en ze is de favoriet van alle kleine kindjes die dan zelf aan haar oren kunnen hangen..
Ik zou haar eigenlijk willen omschreven als een altijd vrolijke ADHD'er die snel de concentratie verliest bij te veel prikkels..
Zodra je met haar gaat stappen wordt je zelf bijna uitgelaten.. ze stapt heel snel en ze is super alert. Alles moet bekeken worden en vaak schrikt ze van de gekste dingen. Een vrachtwagen of een voorbij razende trein is niet eng, maar een fazant of poes langs de weg is verschrikkelijk spannend! Een rondje lopen buiten is prima, maar bij een nieuw rondje is alles eng.
Ze is sinds een paar maanden erg speels en grondwerk en trucjes zoals een spaanse pas en steigeren pikt ze ontzettend snel op..
Ik merk dat gewenning en voorspelbaarheid haar kalm maken.
Onder het zadel is ze zeer voorwaarts en ik krijg vaak te horen dat ik meer moet werken aan mijn tempocontrole. Het probleem is dat ik het idee heb dat ze het fijnst loopt als ze op haar eigen tempo loopt (erg voorwaarts, maar wel nagevelijk en ontspannen).
Ik heb het idee dat ze het meest onder het kopje 'right brained extravert' valt..
Ik zou haar graag nog wat zekerder, stoerder en kalmer willen maken en hopelijk kan ik weer wat nieuwe oefeningen en tips krijgen d.m.v. deze Parelli persoonlijkheidsinterpretatie...