[AR] prbleem met mijn trekpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jado2000

prbleem met mijn trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 22:44

Ik heb 2 trekpaarden en deze zijn allebei voor de kar geleerd. Beide kunnen in enkelspan en dubbelspan.
Het paard waar het om gaat geeft 2 problemen:

Probleem 1:
Het paard kan slecht stilstaan, het is een bijzonder levendig trekpaard met veel energie en wilskracht en is erg onrustis. Ze kan eigenlijk amper stil staan, aan de hand gaat het goed, onder het zadel redelijk en aangespannen ook redelijk. Ze wil niet zozeer voorwaarts weg, maar vooral zijwaarts. Wanneer ze voorwaarts wegwil is dit goed te corrigeren door de leidsels licht aan te nemen. Ze doet dit in het enkelspan, maar ook in het dubbelspan (het andere paard is super rustig en staat als een lammetje). Na een tijdje gereden te hebben lukt het vaak stukken beter om wel stil te staan, maar het blijft toch lastig.
We rijden ook wedstrijden met het paard (dan in enkelspan), waarbij de paarden 1 voor 1 een bepaald rondje moeten lopen. Tijdens het wachten kan ze absoluut niet stilstaan en zodra de voorganger gaat is er bijna geen houden aan. Zelf zijn we er erg rustig onder en proberen het paard zo min mogelijk vast te pakken met de leidsels, als ik dit soms niet te voorkomen.

Probleem 2:
Bij de wedstrijden gaat ze steeds harder draver en is niet in te houden. Vastpakken helpt natuurlijk niet, maar is op die momenten soms niet te voorkomen, het is het enige wat nog enigsinds helpt. Ophoudingen geven geeft totaal geen reactie, ze denderd gewoon door. We rijden met een liverpool stang met 3 gleuven en rijden normaal op het middelste gat (doen we enkelspan en recreatief ook). We hebben al eens geprobeert de kinketting wat strakker te doen (ik las dat dit eigenlijk geen effect heeft) en de leidsels een gleuf lager te zetten, maar het lijkt alsof ze hierdoor alleen maar gekker wordt. Ook hebben we wel eens met een B-bit/bokkebitje gereden, maar hier reageert ze niet anders op. Met de liverpool kunnen we noodgewongen nog wel eens ingrijpen door veel kracht op de leidsels te zetten (Weet ook dat dit niet de oplossing is).
Overigens vertoont ze dit niet in het enkelspan. In het dubbelspan is ze zeer voorwaarts en neemt ze de andere ook steeds in dat tempo mee, maar zelden zo dat het onhandelbaar is.
In het werk op het land/aan de lange lijn doet ze het overigens prima en is ze met lichte hulpen te rijden. Stemgebruik doen we overigens altijd en reageert ze wel op (alleen het halt-houden dan minder)

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik weet dat bovenstaande niet de juiste methode is, daarom vraag ik ook om hulp!

Groetjes jado2000

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 01:19

Pffff dit lijkt me een heel lastig en eigenlijk geen men-probleem maar meer een autoriteit probleem.
Ze/hij wil gewoon gaan en gaat dan, no matter what. Geen respect voor je ophouding, stem of wat dan ook.
Denk dus eerlijk gezegd zoals je het beschrijft dat het (alleen) niet men-technisch gezien op te lossen is maar dat je punten op moet zoeken waar ze dit gedrag vertoont en dan net zo lang 'iets' (wat weet ik even niet) moet doen waardoor ze begrijpt dat jullie bepalen wanneer er actie moet worden ondernomen en niet zij.
Heb zelf ooit een haflinger gehad (dus ook koudbloed) die op een wat andere manier dit gedrag ook liet zien. Ik kon er uiteindelijk niet mee omgaan eerlijk gezegd...

Ben benieuwd naar tips van anderen.

Napie

Re: prbleem met mijn trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 14:39

Ik ben ook benieuwd naar de tips van de anderen. Dit is namelijk niet een echt trekpaardprobleem gezien mijn shet dezelfde kuren vertoond

jado2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 18:31

Dat van dat autoriteitsconflict klopt wel denk ik. Het is wel een beetje een dominant paard en heeft enorm de drang om voorwaarts te gaan. Overigens heeft ze wel een goed karakter wat haar rijbaar houd.
Het is heel lastig omdat ze dit gedrag eigenlijk altijd wel in zekere zin vertoont. Aan de hand (aan het halster) moet ik ook opletten, zeker in een omgeving, anders dan thuis, heeft ze wel eens de neiging om ineens weg te rennen, no way dat je dr tegenhoudt ;) Ik denk dat het vooral in haar karakter zit (een echte drammer zeggen wij dan), denk dat dit er ook niet echt uit te krijgen is, maar misschien heeft iemand nog tips zodat het wat makkelijker gaat.
Zou een ander bit bijvoorbeeld nog helpen? En hebben jullie dan ideeën voor een bit? Ik ben eigenlijk niet zo heel bekend in het bitten-assortiment :P

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:36

Ik zou het niet bij het bit zoeken, je zegt zelf dat het meer ligt aan het feit dat zij zo dominant is. Ze heeft kennelijk door dat ze op wedstrijd haar zin lekker mag doen en dat de baas dan niet echt ingrijpt zoals 'ie thuis zou doen. (Althans, dat vermoed ik, thuis rijd je toch anders.)
Mischien een goed verrasen op op wedstrijd of iets wat er op lijkt, en haar flink op haar nummer zetten om zo het patroon te verbreken. Moet je daarna wel consuquent blijven en niet in het oude gedrag vervallen.

Over het halthouden, je zegt dat ze graag werk, echt heel erg dwingen kun je zo'n beest niet, maar wie weet haar werklust juist gebruiken om haar stil te laten staan? Dus het leuk en interessant maken?

Succes!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 02:51

Citaat:
Aan de hand (aan het halster) moet ik ook opletten, zeker in een omgeving, anders dan thuis, heeft ze wel eens de neiging om ineens weg te rennen, no way dat je dr tegenhoudt

Ook dit herken ik bij mijn pony

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 17:46

Ik zat er vanochtend zelfs nog aan te denken in de auto. En ik heb het vanochtend gevraagd aan een meneer die zijn hele leven met Belgen/Zeeuwse paarden landbouwwerk heeft gedaan. Volgens hem had je van die 'drammers' en het enige wat kon helpen was ze heel duidelijk laten merken wie de baas is en dat begint al aan het halster. Dus eigenlijk hetzelfde als met een 'gewoon' drampaard maar omdat ze zo sterk zijn moet je dus ook nog sterker optreden.
De vraag is natuurlijk of je dat kunt en wilt doen...
Andere oplossing wist hij ook niet: een paard moet respect voor je hebben en dat begint op de grond, anders hebben ze het ook niet als ze voor je aan het werk zijn...tja, waarheid als een koe natuurlijk.

hogenesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:12

Doet hij/zij het ook zonder de wagen erachter zeg maar alleen met de leidsels mennen tijdens het draven?

jado2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 22:36

Het is inderdaad een Belgisch/Nederlands trekpaard, ze zijn over het algemeen goed van karakter, maar je hebt inderdaad echte drammers, en ja wij hebben er 1. Verder is het een schat van een paard met een goed karakter en ik had zelf ook het idee dat er weinig aan te veranderen valt. Omdat ze zo sterk zijn valt het niet mee om nog harder op te treden. Wanneer we recreatief met haar mennen, enkel of dubbel, heeft ze dit niet zo, of is het goed in de hand te houden (behalve dat ze de andere behoorlijk uitput met haar eeuwige gedribbel :P). Alleen op wedstrijd is het soms lastig, maar ze is dan gewoon een soort zenuwachtig/opgefokt omdat ze het echt super leuk vind om te doen, het enige wat ze wil is gaan. Die wedstrijden/evenementen zijn namelijk een hele dag en ze gaat ook gewoon een hele dag door. Soms gaan we te voet naar zo'n wedstrijd (10 km heen en 10 terug) en ook heen en terug is het een grote stuiterbal.
Mijn conclusie was eigenlijk al, dit paard is geboren om voor de ploeg te staan, je zou er een hele goeie aan hebben. Bikkel hard en behoorlijk trekvast.. en met karakter, het zal nooit opgeven en altijd voor je werken. Tja 100 jaar te vroeg geboren ;)
Wij doen er nog wel eens mee kunstmeststrooiene of cultivateren (voor de hobby) en ze heeft er duidelijk plezier in. Onder het zadel is ze minder aangezet dan voor de kar.