Toen ik haar net kreeg, was het meteen wel duidelijk dat dit geen gemakkelijke dame is. Ze was erg onzeker, naar mensen en situaties toe, en reageerde eigenlijk op alles wat ze niet snapte met 'aanval is de beste verdediging'. Als ze maar meteen liet zien dat zij toch veel sterker en gevaarlijker was dan ik, zou haar ook niks kunnen gebeuren. Duidelijk was me wel meteen, dat ze absoluut niet met respect behandeld is in haar verleden. Nu zijn we ruim anderhalf jaar verder. De vertrouwensband is flink gegroeid, helemaal nadat mijn andere paard in december plotseling overleden is. Ze doet eigenlijk nooit meer lelijk, en als ze iets niet snapt, blijft ze gewoon staan of komt naar me toe. Kan eigenlijk alles doen en ik weet ook 100 % zeker dat we een super sterk team gaan worden, voor zover we dat nu al niet zijn.
Maar nu hebben we nog 1 probleem(pje). Ze wil niet mee de wei uit, als ze als enige mee moet. En ik ben er niet over uit hoe ik dit moet aanpakken. Ze laat zich heel gemakkelijk pakken, halster om is ook geen probleem. Maar dan.. Zodra je een stap zet in de richting van de poort van de wei, weigert ze gewoon om mee te lopen. En tja, dan begin je natuurlijk niet zoveel! Ik wil dit absoluut niet met geweld oid oplossen, dit werkt zeer averechts bij haar. Maar hoe dan wel? Als mijn vriend mee gaat, en een beetje een drijvende positie inneemt schuin achter haar en wat aanmoedigt met zijn stem, dan hebben we haar er zo uit. Maar ik kan natuurlijk moeilijk van hem vragen om elke keer mee te gaan

Ik wil graag, dat ze gewoon met me mee wil, omdat ze dat leuk vindt. Het heeft niks te maken met niet willen werken oid, samen naar de bak lopen (klein stukje lopen) levert nooit problemen op. Maar op het punt dat ze de beslissing moet nemen om met mij mee te gaan of in de wei bij de andere paarden te blijven, daar zit het hem in.
Ik hou me, met alles wat ik met haar doe, bezig met het belonen (gewoon met stem en aaitjes) van positief gedrag en negeren van negatief gedrag. Het is ook duidelijk dat dit de meeste vruchten afwerpt bij haar.
Dus, ik hoop dat jullie goede ideeën voor me hebben!