Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Roo_19 schreef:Ik snap je punt kehdra maar TS gaf in haar OP aan dat ze al een tijd bezig was met VD. Dan ga ik er van uit (wat misschien geheel onterrecht is!) dat de basis er in zit.
Ben het absoluut met je eens dat dit soort kunsten pas aan bod mogen komen wanneer je al een behoorlijke tijd bezig bent en de basis er erg goed in hebt zitten.
kehdra schreef:Daarin verschillen we dan in meningdat kan, en dat wisten we volgens mij al van elkaar
(overigens vind ik je site al een stuk verbeterd! Top! )
'Vroeger' (verteld oma) bestond VD namelijk nog helemaal niet, en was er niks over bekend. Niemand dacht er dan ook aan om zijn paard te laten steigeren op commando
De enige die dat deden waren de heren van de Spaanse rijschool.
Nu ziet men het hier en daar eens voorbij komen, en bedenkt men, dát wil ik ook! Zonder er verder over na te denken, of zich erin te verdiepen.
Ik begrijp jou standpunt wel dat áls ze het doen, ze dan juiste voorlichting moeten hebben, maar juist met die voorlichting (die men gewoon van internet plukt, zonder les te nemen oid) denkt men dat men het allemaal weet en gaat staan knoeien. Dát levert levensgevaarlijke situaties op.
Daarnaast zie ik in je voorbeeld filmpjes regelmatig dat het steigeren wordt gevraagd terwijl je voor je paard staat. Zo ongeveer het gevaarlijkste plekje waar je kan staan! Nu zal jij wellicht wél de timing en alles hebben om niet geraakt te worden, maar degene die even snel de uitleg doorbladert heeft die timing niet en heeft een reëel risico om een hoef tegen het hoofd te houden. Eveneens als de jambette waar je ervoor staat.
Al met al, de simpele kunstjes op je site vind ik leuk dat je het online zet, maar dit soort dingen zouden enkel in een real life les geleerd moeten worden imo.
KRFEMA schreef:ik wil het steigeren aan leren omdat hij het nu tegen me gebruikt als het hem niet aan staat .. als ik hem steigeren zou aan leren dan is dit de bedoeling dat hij het niet meer tegen me gaat gebruiken ..
Cassidy schreef:Ga met Kehdra mee: niet zomaar doen, kan heel verkeerd uitpakken als je pony het tegen je gaat gebruiken. Leren steigeren kan het begin zijn van een enkeltje slager voor je pony.
Er zijn wel meer steigertopics geweest, en ik wil je toch adviseren om deze allemaal aandachtig door te lezen. Zal de link even voor je opzoeken.
En voor jou een filmpje van een steigerend paard dat heeft geleerd door achterover te klappen onder het werk uit te komen. Dit filmpje heb ik al vaker geplaatst, waardoor standaard de reactie kwam van de pro-steigeraars dat dit filmpje niet relevant is.
Bekijk hem evengoed, laat even inwerken wat er gebeurt en hoe ontzettend veel geluk de man heeft gehad die - ondanks dat hij wist dat het paardje dit zou kunnen doen, want dit was niet de eerste keer - alsnog in het zadel is gekropen.
http://www.youtube.com/watch?v=VUyvy_8HNEQ
KRFEMA schreef:ik wil het steigeren aan leren omdat hij het nu tegen me gebruikt als het hem niet aan staat .. als ik hem steigeren zou aan leren dan is dit de bedoeling dat hij het niet meer tegen me gaat gebruiken ..
Cchanny schreef:Dat is niet de oplossing, en volgens mij bereik je er niks mee en word het alleen maar erger.
Denk is goed na, waarom hij steigerd.En dan kan je het probleem oplossing.
en DAARNA nog het steigeren op commando aanleren.
Cassidy schreef:KRFEMA schreef:ik wil het steigeren aan leren omdat hij het nu tegen me gebruikt als het hem niet aan staat .. als ik hem steigeren zou aan leren dan is dit de bedoeling dat hij het niet meer tegen me gaat gebruiken ..
Het is geen garantie dat hij het niet meer tegen je gaat gebruiken op het moment dat jij het hem op een commando aanleert. Die garantie heb je niet. Ga eerst aan jullie verhoudingen werken, ga grondwerk doen, doe er eventueel VD bij maar sla het steigeren voorlopig even over!