[AR] ondertussen het mennen rijden, Kan dit?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lenlein12

ondertussen het mennen rijden, Kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 17:23

Hallo iedereen,
ik en mijn vriendin hebben twee verzorghaflingers, jammergenoeg waren ze alleen beleert voor de kar! Nu hebben we ze zelf ingereden. Maar we gingen een keer met de kar mee, en toen vroeg mijn vriendin: 'als we nu met de kar mee gaan mogen we er dan op?' de eigenaar zei dat het misschien wel kon. maar ik weet het toch niet helemaal zeker?
wat vinden jullie?

Groetjes!

:D :D :D

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:25

Nee, dat kan niet :)
Edit: Zie verdere antwoorden!
Laatst bijgewerkt door Serendipity1 op 22-01-11 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Het zal ongetwijfeld kunnen, maar of het nou lekker zit? Je komt zowiezo te ver naar achter te zitten ivm het schoftje. Daarbij zit je bovenop de rugriem...
Toen ik trouwde hadden we een koets met 2 friezen, en toen werd me ook aangeboden dat ik voor de foto op 1 van die paarden ging (niet gedaan trouwens, was veel te bang voor schade aan mijn jurk)

Ik snap alleen niet waarom je het zou willen? Wat de meerwaarde ervan is?

LadyMadonna

Serendipity1 schreef:

Euh... want? Beetje argumentatie zou leuk zijn :j

lenlein12

Re: ondertussen het mennen rijden, Kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 17:28

uhm, waarom ik en mijn vriendin dat zouden willen. als we dan een 2-3 uurs rit gaan maken en dan ff voor 5 min. erop ofzo, leek ons wel leuk!

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:28

Komt er aan :D

Hoe wil je dat gaan aanpakken met de leidsels dan? En het schoftje idd. En dan de lamoenen...
Nee, lijkt mij niet aan te raden en zie het zelfs met veel fantasie niet echt op verantwoorde wijze voor me.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:29

Serendipity1 schreef:

Als het niet zou kunnen waarom wordt er dan b.v. bij de gouden koets aangespannen paarden ook onder de man gereden?
Heb geen idee hoe maar er zal wel special tuig/zadel voor zijn. Maar het kan blijkbaar wel.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:30

lenlein12 schreef:
uhm, waarom ik en mijn vriendin dat zouden willen. als we dan een 2-3 uurs rit gaan maken en dan ff voor 5 min. erop ofzo, leek ons wel leuk!

Oooh. Eventjes er op... Dat is weer heel wat anders dan ik voor me zag; tijdens het mennen ook (de hele tijd) iemand er ook nog op...
Dat moet met een beetje lenigheid wel te doen zijn. Als je je pony uit spant kan het vast wel even.

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:30

Lijkt me best zwaar voor die beesten, en de koets trekken en jullie dragen?

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:31

Ja als je gewoon 10 minuutjes fftjes meelift op de rug van het paard ipv de menkar kan het goed hoor!

Chaos

Serendipity1

Japeloup schreef:
[naam] schreef:

Als het niet zou kunnen waarom wordt er dan b.v. bij de gouden koets aangespannen paarden ook onder de man gereden?
Heb geen idee hoe maar er zal wel special tuig/zadel voor zijn. Maar het kan blijkbaar wel.

Dat heb ik nog nooit gezien? Misschien zijn zij creatiever dan ik ben ;) Waarom zij het wel doen: Geen idee.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:32

Serendipity1 schreef:

Hoe wil je dat gaan aanpakken met de leidsels dan? En het schoftje idd. En dan de lamoenen...
Nee, lijkt mij niet aan te raden en zie het zelfs met veel fantasie niet echt op verantwoorde wijze voor me.

Leidsels kan je over je benen leggen zodat je tussen de leidsels zit, of de leidsels voor de leidselogen vast pakken en op de uiteindes gaan zitten.
Lamoen kan je je benen gewoon overheen leggen of anders in geval van 2span 1 voet op de langboom laten rusten.

Allemaal niet comfortabel, maar wel mogelijk :j

En zwaar? hmmz, t gaat om haflingers, die kunnen wel wat hebben :j

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:34

stef schreef:
[naam] schreef:

Leidsels kan je over je benen leggen zodat je tussen de leidsels zit, of de leidsels voor de leidselogen vast pakken en op de uiteindes gaan zitten.
Lamoen kan je je benen gewoon overheen leggen of anders in geval van 2span 1 voet op de langboom laten rusten.

Haha je hebt gelijk, zo is het inderdaad mogelijk :D
Maar of het echt aan te raden is... Mwah. *ziet rampscenario's
Ervaring?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:35

Serendipity1 schreef:
Dat heb ik nog nooit gezien? Misschien zijn zij creatiever dan ik ben ;) Waarom zij het wel doen: Geen idee.

Is speciaal tuig, en wordt gedaan voor betere controle en eigenlijk alleen bij langspannen (6 of meer). Er zit dan vaak ook geen menner op de bok, maar het paard wordt door de ruiter gereden. Vaak zit op elk span een ruiter, om en om links en rechts. Dus bij een 6-span 3 ruiters, die in feite met handpaard rijden.

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:36

stef schreef:
Serendipity1 schreef:

Ik dacht dat het om hele ritten ging ;)

jessica_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:36

Lijkt me levens gevaarlijk mocht je je evenwicht verliezen, jij zit tussen de leidsel vast, paard schrikt van jou, je valt eraf, tussen het lamoen, kar rijdt door, nee ik zou er niet aan beginnen. ;)
Laatst bijgewerkt door jessica_ op 22-01-11 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:37

overigens is bij de gouden koets het linkervoorpaard ook altijd onder de man. En dit zie je vaker bij traditionele langspannen. Het heeft ook een naam, maar geen idee wat die is ;)

Ervaring? neuh, zoals ik eerder schreef is het me ooit aangeboden, maar ik was als de dood dat ik met mijn jurk ergens aan het tuig zou blijven haken oid.
Aan te raden ach... Mijn buren hebben een ontzettend braaf span haflingers, daarbij zou ik het, als ik het zou willen, zo doen :j

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:39

Het verschil bij de Gouden Koets is dat linksvoor een ervaren paardenman/menner zit en de paarden speciaal tuig dragen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:41

stef schreef:
overigens is bij de gouden koets het linkervoorpaard ook altijd onder de man. En dit zie je vaker bij traditionele langspannen. Het heeft ook een naam, maar geen idee wat die is ;)

Volgens mij heet het postrijden oid.

Edit: postiljonrijden dus. Ach, zat aardig in de buurt... :D
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 22-01-11 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:43

Ik zou dat niet doen, maar daar gaat het nu even niet over.
TS heeft wel een mooi uitgebreid antwoord op haar vraag :))

Ibbel: Tnx voor je antwoord, dat wist ik niet! Bij langspannen is dat inderdaad best een oplossing ja, scheelt flink wat overpakken met de leidsels voor de menner als er dus uberhaupt een menner is. Is over nagedacht dus :D

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:44

Ik heb ook eens op een trekpaard mogen zitten tijdens een pauze in een strandrit met huifwagen, maar daar gebruiken ze wel compleet ander tuig dan voor de gemiddelde wagen. Zoals je op de foto ziet hebben deze paarden geen broeken aan het tuig, en trekken zij de wagen gewoon aan een touw en zitten er dus geen lamoenen aan de wagen.

http://img204.imageshack.us/img204/3226/divers0182.jpg
Zoals je ziet draag ik ook een witte broek, en dat is al helemaal niet aan te raden, broek was daarna echt helemaal zwart aan de binnenkant en het gaat er slecht uit.

Als je er een plaatje naast legt van hoe je een paard normaal gesproken inspant, denk ik dat je je wel kunt voorstellen dat het niet erg praktisch is. Voor een foto zou misschien kunnen, maar ik betwijfel of het prettig zit, en je moet natuurlijk ook zeker weten dat je paard niet aan de kletter gaat, omdat ze het natuurlijk niet gewend zijn om iemand op hun rug te hebben tijdens het mennen.

edit: ik bedoel dus dat er bij een enkelspanwagen aan beide kanten van je een stang zit, het lamoen. Ik heb nog niet uit het verhaal kunnen lezen of de paarden in tweespan lopen of in enkelspan, maar ik zou het met enkelspan in elk geval niet proberen. Als je bij tweespan enkel een stang in het midden hebt, kun je in elk geval makkelijker op en af springen zonder de kans dat je daarbij mis stapt.
Er is overigens ook een keer bijna een ongeluk gebeurd door een dergelijke actie, tijdens een menles van m'n vader. Ging ergens iets mis in het tuig en er werd gezegd tegen een groom op een andere kar, dat hij even naar voren moest lopen over het lamoen heen om dat weer goed te leggen. Lamoen zakte door, paard aan de kletter, groom eraf, wagen bijna over hem heen. Niemand heeft er verder iets aan overgehouden, maar als het paard zulke capriolen niet gewend is, zou ik het zeker niet proberen, want dit paard was ook zoeentje waar je nog een bom naast af kon laten gaan. Dat zegt dus niet alles

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:49

oh kom mensen, wat doen we nou moeilijk? TS vraagt niet of ze zo een marathon kan rijden, TS vraagt of ze zomaar 5 minuutjes op een ingespannen paard kan zitten. En ja, dat kan (alleen is dus de vraag of het comfortabel is ;) )

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:54

dat kan wel zijn, maar zoals hierboven te lezen, kun je niet altijd inschatten hoe het paard reageert, zelfs al is het een paard wat ook onder het zadel actief is, zoals in mijn verhaal ook het geval is. Dat was echt zo'n paard waar je iedereen op kon zetten en die alles deed, maar dit was gewoon iets wat niet hoorde voor hem, dus hij raakte in paniek, en dat wil je niet.

TS, ik zou in elk geval voorstellen om eerst eens te oefenen, paard in het tuig, eigenaar vasthouden en jij erop. Daarna voor de wagen, en dan verder zien. Ik maak namelijk uit je verhaal wel op dat je ook een stukje wilt rijden, en niet alleen maar stil staan, en dan wil je wel dat je paard ook weet wat te doen. Als jullie met z'n tweeën zijn kan er misschien ook een van jullie naast lopen, en dan afwisselen, dat komt de veiligheid in elk geval ten goede

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:55

ongelukken kunnen áltijd gebeuren :j Ik denk dat we op bokt de laatste jaren veel en veel te moeilijk zijn gaan doen (op zo ongeveer elk vlak ;) )