Ellie voor het eerst @ work aan de longeerlijn!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sylvia

Ellie voor het eerst @ work aan de longeerlijn!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 14:59

Vorig weekend heb ik voor het eerst in haar leven mijn Elliemonster aan het werk gezet... Van lief, klein (nou ja...) veulentje naar echt peerd. :Y)

Ellie wordt in april 4 jaar. Al met al een mooie leeftijd om eens iets te gaan doen. Heel langzaam weliswaar, want mevrouw heeft 3,5 jaar weg staan rotten in de wei. Het afgelopen half jaar heb ik af en toe geoefend met dekens, zowel rondzwaaiend als op haar rug als op haar hoofd en wat geoefend op stemcommando's en dat soort dingen. Twee weken geleden heeft ze voor het eerst een bit in gehad. Toen alleen om even te passen, vorig weekend voor 'het eggie'. Het was zaterdag nog even uitzoeken wat wel en niet werkte, maar daar waren we al snel uit. :j Geen druk op het bit en de 2e longeerlijn (ik heb alleen een dubbele) gewoon aan de singel vastgeklikt. Dat bleek prima te werken en nadat vriendlief een paar rondjes meegelopen had begreep ze wat er van haar verwacht werd. :) Een kleine 10 minuten rondgeslingerd en weer los gelaten.

De foto's zijn van zondag (2e keer aan de longe), toen had ik ringetjes om de neusriem waar ik de longeerlijn aan vast kon maken. Dit keer 10 minuten rondgeslingerd, want toen ik met 10 minuten wilde stoppen bedacht ze ineens dat ze best leuk in een hoek weg kon draaien en kon stilstaan bij de poort. Dus daar heb ik haar nog even door laten lopen en toen ze er weer zonder af te remmen langs af ging zijn we gestopt.

Ik ben in elk geval echt onwijs trots op m'n meissie. Ze luistert erg goed naar stemcommando's en pakt 't longeren erg goed op. <3 Bit wordt gemakkelijk geaccepteerd, ze kauwt er even heel verwoed op en is dan rustig in haar mond. Ze heeft weliswaar de conditie van een baksteen, maar dat komt wel. Net als 'netjes lopen' aan de longeerlijn. Eerst eens conditie kweken... En ze gedroeg zich zondag al spontaan als een echt paard. In plaats van naar het hek te komen zodra ik roep, stak ze haar hoofd omhoog om vervolgens verder te grazen, waardoor ik haar helemaal achteraan in de wei mocht gaan halen. -O- :+

Enough for the talking, op naar de foto's! :+:

Afbeelding
Eerst maar eens klaarmaken voor 'vertrek'. :)

Afbeelding

Afbeelding
Even afgeleid door alles om haar heen.

Afbeelding
Er komt zowaar al ontspanning in. :):) Steeds meer overigens. Het is even spannend bij het verwisselen van hand, maar als ze eenmaal in beweging is gaat d'r neus al snel naar de grond.

Afbeelding
Galop? Maak er maar een sprintje trekken van. := Ze laat zichzelf overigens verrassend goed sturen, het kostte me niet bijster veel moeite om haar op de volte te houden.

Afbeelding
:wave: camera!

Afbeelding
Rustiger galopje. :)

Afbeelding
Drafje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Zonder hulpteugels. :Y) :+ :D

Afbeelding
En tot slot een erg zielig, bezweet en moe paard... :(:)

De longeerlijn op haar rug zit aan de singel vast en kom ik in principe niet aan. De andere lijn zit aan twee ringetjes aan haar neusriem, dus ondanks de druk op de longeerlijn af en toe heeft ze druk op haar neus en niet in haar mond. Ik moet de enkele longeerlijn nog even opzoeken, dat scheelt weer een lijntje. :) Ze wil af en toe de volte niet helemaal lekker volgen, maar gezien dat het pas de 2e keer is en ze wel erg goed op stemcommando's reageert... Soit. :)

Ik hou van mijn Elledel. :j :+: <3

Laat gerust een berichtje achter! :)

SharonIndezz

Re: Ellie voor het eerst @ work aan de longeerlijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 15:26

knap paard heb je!

fijn dat ze het al zo netjes oppakt!

Keep up the good work!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 16:11

Verplaatst van ITP naar GVL-ITP

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:05

Leuk om te zien hoe ze is ontwikkeld en dat in een voor mij bekende bak :D hihi
Succes en veel plezier met Ellie aan het werk!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 19:54

Jeu, het is gewoon een echt páárd geworden :wow: Man dat pukkie is uitgezwaard van de winter, wauw! Ze ziet er goed en gezond uit, haar vlekken lijken haar ook steeds beter te passen op de een of andere manier ( :+ ) :)

Ze doet het braaf zo te horen, fijn! Lekker eindelijk "echt" aan het werk :D Ze heeft de "Ik ben moe en dus zielig"= blik trouwens alvast geperfectioneerd, geniaal :D

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:05

Ellie!!! :+:

Ziet er goed uit Syl en het is inderdaad al een echt paard :j Wat een verschil met vorig jaar ook :j

Marsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:29

Leuk om te zien. Mooie fotoos !!

_Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:31

ziet er goed uit en wat een mooien pony!
Mag ik vragen hoe oud ZE is?

_Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:32

Ps;gewoon nieuwsgierig

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 22:24

Roozz, ze wordt in april 4 jaar.

Ief, neem je zaterdag je camera mee? O:)

Verder iedereen bedankt. :D Ik word gewoon blij van de foto's alleen al... :o

Rosiewozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 23:48

Ziet er goed uit hoor! Leuk paard ook! Pakt het al goed op.
Bekende bak.
(Kleine tip: let op in de hoek bij de poort voor een stuk van het steen wat nog doorloopt tot in de bak, kunnen ze lelijk over uitgleiden...)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 20:51

Ellie! Wat doet ze het toch goed in de ook voor mij bekende bak! Ik zie jullie binnenkort wel weer aan het werk :D

Rosiewozie schreef:
Ziet er goed uit hoor! Leuk paard ook! Pakt het al goed op.
Bekende bak.
(Kleine tip: let op in de hoek bij de poort voor een stuk van het steen wat nog doorloopt tot in de bak, kunnen ze lelijk over uitgleiden...)

Hey! ik herken de pony uit je profiel!
Het steen loopt niet door tot in de bak, paard waar jij het over hebt heeft zijn been onder de draad door op het steen gezet. Het is inderdaad niet de beste hoek van de bak.

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 01:16

Wauw Syl, nu kunnen we toch niet meer zeggen dat je een veulen hebt he :D Ze is echt enorm veranderd het afgelopen jaar. Echt fijn voor haar dat je nog een jaartje extra hebt gewacht en haar de tijd geeft om lekker te groeien. Maar het longeren ziet er ook heel goed uit! Leuk om haar aan het werk te zien. Succes verder met het beleren!

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:06

Dat gaat al goed voor de tweede keer!
Je ziet dat ze al een beetje gaat ontspannen :)
Probeer zelf niet te veel te lopen (zo lijkt het op de foto's)

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:12

Ziet er erg leuk uit en vooral ook dat ze al aardig zakt.

Het lijkt inderdaad alsof je vrij veel mee loopt, maar op zich is dat wel wat exra steun voor je paard. Waar je alleen wel op moet letten dat er foto's op staan waarbij je echt voor de schouder staat. Ik weet niet of je dit bewust hebt gedaan, maar probeer altijd in een nette driehoek te staan, anders rem je je paard eg af van voren.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 18:37

Ik loop inderdaad veel mee, klopt. Ik ben niet zo van het stilstaan. :+ En ik word er duizelig van als ik op mijn plek blijf staan. :o
Bewust voor de schouder staan heb ik niet gedaan, ik geloof zelf eigenlijk ook dat het wel meevalt en dat het (deels?) vertekend op de foto. Ik ben me er in elk geval niet bewust van geweest... Zaterdag komt iefke, die heeft er in tegenstelling tot vriendlief wel verstand van. Zal haar eens vragen om een brul te geven als ik voor de schouder kom te staan en het niet door heb. :) Thnx voor de tip!

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:10

Ik bedoel vooral nummer 9 en 11. Maar misschien vertekend het ook wel heel erg hoor, kan prima. Maar ik dacht ik meld het even, er zijn ook mensen die geen idee hebben dat dat invloed heeft, maar gelukkig jij wel:-).
Jullie gaan er zeker wel komen. Vooral als ik nu al zie dat ze al lekker in ontspanning loopt op sommige foto's, echt super.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 00:48

Wat leuk om weer een keer foto's van ellie te zien.

Wat is ze veranderd :oo Ze begint nu echt bij te trekken, en een echt paard te worden.

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 00:54

ziet er erg goed uit, wel een beetje gespannen, maar voor nu heel goed!!