longeren van mijn 4,5 jarige.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

laura_power

longeren van mijn 4,5 jarige.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 18:57

Kon niet echt een gepaste titel vinden.... Dus dan maar zo!

Mijn naam is Laura, en ik heb een 4,5 jarige merrie ovidius x argentinus.
zeer fijn paard, lief, betrouwbaar, rustig, en heel erg relaxt & nuchter.
Toen ze 3,5 was heeft er een zadel opgelegen en is er 2 a 3 keer mee gereden (dan bedoel ik puur om aan het gewicht te wennen. En een stuur erop te zetten.) denk dat ze misschien hooguit kan draven...

Ze is nu weer terug bij ons 4 weken (ze was dat jaar bij familie in groningen op de wei) en ik heb haar 1 week terug gelongeerd.
Ging erg goed, heb hoofdstel ingedaan, ging ook perfect, en een longeer-bit stukje eraan gedaan, ik weet niet hoe je dat noemt..
en ging ook goed! ze was heel braaf...

Nu vraag ik me af, kan ik over een poos iets anders doen? Misschien een soort hulp/bijzet/pessoa ofzo erbij?
Heb met mijn vorige paard dat ook gedaan dus weet hoe je het juist moet gebruiken.
Alleen weet niet of ik het al KAN gebruiken? :j

Graag wat tips of andere mogelijkheiden om mijn paard goed voor te bereiden met longeren.

twijtel

Re: longeren van mijn 4,5 jarige.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 01:05

lijkt mij wel dat je nu verder kan gaan. laten wennen met druk op het bit, pessoa met bontje achter haar billen allemaal dingen die ze moet leren, en op deze speelse manier lijkt het mij geen enkel probleem. beter dan alles te snel willen en er dus meteen op willen en dan de basis erin krijgen
ook longeren met iets op haar rug bv al is het maar een dekje, bontje o.i.d.
fijn voor het paard dat je het zo rustig opbouwt,super

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 01:09

Persoonlijk ben ik geen gebruiker van de pessoa, ik pak eigenlijk altijd een slof. Deze maak ik vast aan de longeersingel.
Eerst heel losjes met weinig effect en dan ietsjes strakker zetten.

Wat ik ook wel eens doe is het zadel erop en daar de longeersingel overheen, dan went ze toch aan het zadel en kun je haar over de rug laten ontspannen. Succes met je paardje!

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 09:32

zadel erop en dan longeersingel eroverheen vicky_88? dat snap ik niet helemaal... Bedoel je dat je de singel van het zadel zelf eraf haalt. En dan het zadel "vast maakt" door middel van de longeer singel eromheen te doen?

@twijtel, ja ik wil het rustig aan doen! ze heeft al is een zadel op gehad dus toen ze 3,5 was. en er is op gezeten enzo, ze was super braaf!! maar wil eerst dat ze lekker met mij bezig is ipv. met het zadel snapje :D dus dat zit goed.
maar dat met dat dekje longeren was ik van plan ja, ze vindt dat helemaal niet eng ofzo, doe wel is tijdens het poetsen voor de lol dekje op der legen, beetje over der lichaam wapperen enzo :P gaat heel goed, maar moet nog even zo'n elastische singel kopen die ik daar omheen kan wikkelen :P

twijtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 16:03

heel fijn dat ze daar niet bang voor is, dat maakt het allemaal een stuk makkelijker,
dat zadel vastzetten met een longeersingel... weet niet of dat zo slim is. je geeft aan dat het zadel al niet eng is en er al op gezeten is. dan kun je hem beter goed vastleggen met een singel lijkt me. ook daar moet ze aan wennen, en moch het zadel eraf schuiven, vallen o.i.d dan ontwikkeld ze misschien zadelangst.
denk dat je op de goede weg bezig bent zo!

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 18:15

he wat een fijn antwoord!

ja inderdaad, ik was het zo van plan: heb net een dekensingel gekocht, zon elastische, die ik dan om het dekje kan doen met longeren.
en wil ook een longeersingel kopen met van die ringen/gaten! voor evt. hulp teugel bijzet slofteugel pessoa of wat dan ook!
en ik wilde het zadel eerst is erop leggen tijdens het poetsen :D
zonder de singel vast te doen, gewoon voor het gevoel/idee! is dat een goed plan?

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:18

Sorry voor de late reply. Ik bedoel inderdaad het zadel gewoon met de singel vastmaken en dan de longeersingel eroverheen vastmaken.

Erna_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 22:25

mijn 2,5 jarige heeft veel baat bij het longeren met een elastiek/halsverlenger. doe ik heel losjes dat hij net iets die druk voelt en ik doe hem strakker als hij de druk zelf opzoekt.
hij leert op deze manier dat druk niet verkeert is en dat hij daarbij ontspannen moet blijven. bovendien houd het elastiek zijn hals rechter voor de romp en springt hij makkelijker aan in de goede galop.

Ik doe hem 2 a 3 keer in de week longeren waarvan 1 keer met het elastiek

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 08:04

zo dat is al heel wat met je 2,5 jarige! hoelang ben je daar al mee bezig dan?
best snel :P als die al stap draf en galop kent enzo... mijn paard die kan alleen draven en galloperen aan de longe, kom ook niet goed door de rechterkant heen, ze kan alleen (ze wil) alleen maar linksom.

maar ik heb pas 2 x gelongeerd btw.