Hoe longeer jij?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anvisa

Hoe longeer jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 15:58

Er zijn veel ontwikkelingen in het longeren, zo heb je op het moment erg veel verschillende manieren.

Ik ben erg benieuwd naar de technieken die jullie gebruiken!
En hebben jullie voor de huidige techniek ook anders gelongeerd? Waarom ben je overgestapt?
Het is ook belangrijk om te weten wat je doel van longeren is.

En ook ben ik erg benieuwd naar de uitrusting, wat voor hulpteugels gebruik je, bijzet, touwtjes etc. Maar ook het hoofdstel/kaptoom, heb je altijd het hoofdstel in, zo ja wat voor bit? Gebruik je een ander bit dan voor het rijden, zo ja wat is hier de reden van?

Het lijkt mij erg interessant naar de verschillende technieken en meningen van het longeren.

TheJokerr

Re: Hoe longeer jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:04

ik longeer niet zo vaak, maar is meer een afwisseling zodat ze ook bij mij energie kwijt kan en niet alleen als het bijrijdstertje kan, met lucky longeerde ik altijd gewoon met hoofdstel ( watertrens, een dunne erg scherp ) omdat lucky niet te houden was en gewoon door je hand heen liep en toch niet luisterde naar het touw en de sturing, toen ben ik overgestapt op gewoon los longeren, vind ik veel fijner, zo oefen je ook meteen op stemcommando's, en zo ben je ook niet druk bezig met drukkingen, Lucky heb ik met longeren geen tuig om, wil ik wel maar heb tijdelijk nog geen hulpteugel :)

Het doel voor mij is dus voor de afwisseling en zodat lucky ook wat kan afstomen voor het rijden energie kwijd kan, heb nou eenmaal van die kleine ruitertjes op die shetlander en lucky is erg energievol..

ik gebruik voor het rijden van die kleine geen ander bit, wel wil ik een stompere, een D-trens gaan aanschaffen voor het rijden, omdat mijn bit waarmee ik longeerde nogal erg scherp is..

Indra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 13:15

Veel mensen gebruijken bijzetteugels enzo maar daar ben ik zelf niet zo'n voorstander van. Doe het hooguit met een hoofdstel. mijn verzorgshet kon al prima longeren. ben daarmee door gegaan en nu longeer ik haar ook zonder longeerlijn, dan loopt ze ook proma in een rondje. Ik longeer Ilora(mijn verzorgshet) geregeld voor de afwisseling. Doe het niet te vaak dan gaat het snel vervelen! Leg eens dragbalken neer of een eng voorwerp, dat maakt het voor je pony ook weer leuk.

Maar iedereen denkt anders over hoe je je pony longeert, je moet doen wat jij het beste vind! Zolang je het maar niet met overbodig geweld doet ;)
Laatst bijgewerkt door Indra_S op 31-01-11 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 13:17

Ik longeer Diva tegenwoordig zonder longeertouw en zweep, maar wel met longeersingel, hoofdstel en touwtjes. :)

Dit omdat ze prima luistert naar mijn stemhulpen en lichaamstaal, maar omdat ze wel de neiging heeft niet over de rug te lopen als ik haar longeer zonder hulpteugels. :)

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:39

Ik longeer op verschillende manieren: pessoa teugel, touwtjes, dubbele longe, niets. Ligt er net aan waar ik vooral op wil oefenen, als ik echt op ruggebruik en lang en laag wil oefenen doe ik de pessoa eraan en de touwtjes bijvoorbeeld voor stelling, niets voor energie kwijt raken en dubbele longe voor nageefelijkheid, stelling en buiging.

Ik probeer vooral op mijn stem en lichaam te longeren wat af en toe nog wel lastig is.

taartje33

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 23:04

De pony die ik af en toe erbij eens een keertje longeer is om zijn superenergie een beetje kwijt te raken. Dit doe ik gewoon simpel, met een longeerlijn en zweep(die ik overigens niet gebruik om te slaan)
De pony kent me nu zo onderhand zo goed dat hij aan mijn lichaam en stemhulp gelijk weet wat ik wil, maar bij luie tijden heb ik toch even die zweep nodig.

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:45

Longeren is bij mij een onderdeel van de training. Welke hulpmiddelen ik daarvoor gebruik ligt aan het paard en het doel. Zo longeer ik mijn jonkie aan de pessoa en een ander paard aan de bijzet.

Carline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:58

Ik longeer meestal in vrijheid, is eerder "freestylen" (zoals Emiel Voest). Vind het altijd super als je puur op lichaamstaal je paard kan doen versnellen, vertragen, van hand veranderen, noem maar op. En als ze met 3 of met 5 tegelijk in de paddock zitten, kan je ze samen aan het werk zetten, is natuurlijk niet zo eenvoudig als er wat verschillende temperamentjes samen zitten, maar is super leuk, lijkt wel het circus.

Als ik longeer met longe, is het gewoon met halster (soms touwhalster) en longe, maar ik zou wel graag dubbele longe leren.

vonny1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:24

Ik logeer mijn paard regelmatig. Dit doe ik met een kaptoom en een lange lijn.

5 jaar geleden logeerde ik ook met bijzet teugels.

Ik ben daar mee gestopt omdat ik heel veel rugproblemen ben tegen gekomen door verkeert gebruik van allerlei verschillende bijzetteugels.
Ik met longeeren er op gericht dat hij in in de lengtebuiging loopt zodat hij zijn rug kan ontspannen. Ook zorg ik er voor dat hij met zijn binnen achterbeen draagt. en dat hij in een geheel loopt en niet 2 of 3 deelig.

Ook train ik met de dubbele lijnen volgens emiel. daarmee doe ik een groot gedeelte voorberijding voor onder het zadel bij jonge paarden. Ook train ik vooral de galop en draf aan de longe en dubbele lijnen zodat hij dat eerst goed onder controle heeft zonder ruiter.

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 22:11

Mijn Haflinger longeer ik niet, want die probeert je op te eten (schijnt ze al heel lang te doen, hoorde ik van een eerdere eigenaar). :D

M'n Shetlander longeer ik of met dubbele longe of met een halsverlenger.
Ik wil nog een pessoa op maat laten maken voor 'm.
Halsverlenger loopt hij momenteel wel het fijnste op.

En de merrie die ik rijd longeer ik met pessoa of dubbele longe.
Pessoa reageert ze erg fijn op, ze gaat er heel mooi over de rug van lopen en op het moment trainen we voornamelijk op dat ze ontspannen over de rug gaat lopen en de rugspieren sterker te maken.
Paard heeft namelijk de neiging om over haar tempo heen te lopen en maakt dan haar passen niet af. Ook houdt ze de spieren in haar rug vaak vast (wordt hiervoor ook behandeld door een osteopaat) en door het trainen aan de pessoa is het al een heel stuk verbeterd. :)

Bijzetteugels heb ik nog nooit gebruikt, vind ze niet fijn werken - paarden gingen er vaak juist strakker van lopen dan dat ze loslieten.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 22:16

Ik longeer mijn paarden afwisselend, meestal doe ik het op de academische rijkunst manier. Dit is aan de kaptoom zonder hulpteugels. Zo leren de paarden goed op eigen benen te lopen, wel moet je eerst de natuurlijke houding verbeteren wanneer nodig. Met het longeren op die manier kan ik gelijk kijken hoe goed ze in een goede zelfhouding lopen zonder te veel poes pas. Verder train ik mijn paarden voor conditie aan de dubbele longe (Buitenste gelijk naar bitring, door singelring. Binnenste door singelring via bit naar onder bij neerwaartse instelling Bij opgericht doe ik hem het zelfde maar dan de binnenste niet onder maar boven) en met touwtjes. De touwtjes maak ik eigenlijk altijd onder vast en stel ze dan verschillend per paard aan een ringetje. Ik heb de longeerlijn altijd aan een kaptoom vast zodat ik ze niet stoor in de mond.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 22:19

Ik ben enorm anti-hulpteugels. Niet alleen met longeren, maar dus ook met rijden.
Enige wat ik nog wel s wil gebruiken is de longeerhulp bij paarden die vanwege hun hoge halsuitsnijding moeite hebben met het goed gebruiken van hun rug (tuigers bv).

Mijn 5-jarige appaloosa longeer ik altijd met dr bitloze hoofdstel en enkele lijn. Vind het belangrijk dat ze op haar eigen benen kan lopen (balans) en ze steeds meer leert te zakken + steeds rechtgerichter kan lopen.
De kaptoom hebben we laatst gebruikt bij mijn instructrice die me wat gymnastische oefeningen op de grond heeft mee gegeven en die gaan we nu ook vaker gebruiken.
Ze wordt overigens getraind op de wijze van de academische rijkunst.

De paarden die goed in balans lopen en toe zijn aan de beginselen van verzameling die longeer k met de dubbele lijnen. Het fijne daarvan is dat je vrijwel alle hulpen kunt geven al zat je er zelf op.
Volte verkleinen/verruimen, tempowisselingen, dieper instellen en weer omhoog vragen en vice versa..

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 10:42

Ik longeer momenteel vrij veel, om mijn paard losser te krijgen. Ze heeft een zwakke achterhand en moet sterker worden. Ze zet zich ook enorm snel vast. En dat gaat echt met sprongen vooruit, ze kon eerst echt neit galoperen aan de lijn, inmiddels heeft ze al veel meer balans, en wordt ze sterker en sterker, en soepeler.

Ook ik longeer met een vleug 'academische' manier; met kaptoom, zonder hulpteugels, vooral focussen op recht richten, ondertreden achterbeen en buiging in het hele lichaam;
Leuk voorbeeld filmpje; http://www.youtube.com/watch?v=MOjjpnLDFtk

Maar longeer ik wel eens met bit, en met longeerhulp. Dan moet ze meer op eigen benen leren lopen, en krijgt ze een extra seintje dat ze voorwaarts neerwaarts wordt uitgenodigd door de hulpteugel. Hij hangt behoorlijk los bij haar. Hierbij word ik ook geholpen. Hierbij moet ze op eigen benen lopen, en actief en losser worden. Als je in het filmpje ook wel kunt zien is het verschil van het begin tot het einde. Ze zet zit momenteel steeds weer flink vast met aandraven, stap is moeilijk, maar de galop wordt sterker en sterker (paar maanden terug was dat nog een hert-hups-galop).
http://youtu.be/3fDJbJFcEDQ

Mijn merrie heeft snel last van spierpijn & verzuren, haar lendenen & broekspieren. De buigingen, en het recht worden is moeilijk en moet dan ook in stapjes gebeuren, omdat ze anders verzuurt, daarom dat we afwisselend werken met haar.

Als het met bit is, is het overigens gewoon het rij hoofdstel; met dubbel gebroken bitje.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 10:48

Alleen met de dubbele longe, op bit of met kaptoom.

Afbeelding
Los, ontspanning, niet over de kop. Gewoon eerst lekker op eigen benen laten lopen met een lichte aanleuning.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 10:51

Ik longeer op t moment niet (2-jarige) maar als ik longeer is dat meestal idd onderdeel van de training. Laatste jaren vooral met jonkies in de weer geweest dus dan was longeren als voorbereiding op rijden/zadelmak maken en longeerde ik eerst met singeltje en later met zadel, om een klein beetje te leren iets te dragen. Hulpteugels hou ik ook idd absoluut niet van! Heb ze altijd het liefst lekker met t neusje over de grond, allerbeste wat er is voor de rug :D Ook veel gelongeerd zonder lijn en zweep idd..
Verder gewoon met hoofdstelletje (of heel in t begin met halster als ze nog geen bit gewend waren), bij los longeren gewoon helemaal niks :+

Redelijk verschillend eigenlijk... Maar doel is voor mij meestal spieren opbouwen of ontspanning en plezier :)

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 11:05

Carline schreef:
Ik longeer meestal in vrijheid, is eerder "freestylen" (zoals Emiel Voest). Vind het altijd super als je puur op lichaamstaal je paard kan doen versnellen, vertragen, van hand veranderen, noem maar op. En als ze met 3 of met 5 tegelijk in de paddock zitten, kan je ze samen aan het werk zetten, is natuurlijk niet zo eenvoudig als er wat verschillende temperamentjes samen zitten, maar is super leuk, lijkt wel het circus.

Als ik longeer met longe, is het gewoon met halster (soms touwhalster) en longe, maar ik zou wel graag dubbele longe leren.

Naja...Had ik kunnen schrijven. :D
Echt zo kicken als je er twee, drie of zelfs vier tegelijk netjes in een rondje kan laten lopen, harder en zachter, en zelfs om. :j Is verder niets meer dan energie lozen dan, oja, en wat werken met lichaamstaal en stem, maar leuk is het zeker.
Met een longeerlijn hebben ze alleen een halster om en is het voornamelijk tempocontrole, netjes op een volte verkleinen en vergroten zonder 'om te vallen' en met het hoofd iets naar binnen maar vooral ontspannen lopen. Soms gooi ik er dan ook nog eens een balkje of sprongetje bij voor de leut en afwisseling. Waar ik echt eindeloos trots op ben is dat ze ook aan de longeerlijn netjes om kunnen (op de andere hand) en achterwaarts.
Met dubbele lijnen werken heb ik nog nooit gedaan, ga ik ook niet zelf mee prutsen maar zou ik wel erg graag leren :j .

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 15:35

Als basis aan een enkele longe (zonder bit) maar echt effectief met een dubbele longe.
Ik wil graag zelf het gevoel in handen houden, op deze manier krijg je ook geen valse nagevelijkheid.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 15:43

Ik kijk naar hoe het paard getraind moet worden, hoe in de houding verbeterd moet worden, etc. Daarop ga ik longeren en zorg ik dat het paard op de "negatieve/slechte" punten verbeterd wordt.

Ik longeer vrijwel altijd met hoofdstel, met een simpel bitje (dubbel gebroken water of bustrens). Een degelijke longeersingel met verschillende ringen. Daarnaast longeer ik met pessoateugel, broek, bijzet (touwtjes) en wissel ik met de lijn vast maken. Paard wat heel erg naar buiten kijk: Longeer lijn door de bit ring aan de binnen kant aan de singel vast. Paard wat heel erg over de buitenschouder weg valt: Longeer lijn door bitring en aan de buiten kant van de singel vast. Paard wat moeite heeft met zakken: Longeerlijn door de bitring naar de singel tussen de voorbenen. Ook met dubbele lijnen neem ik geregeld mee, vooral bij de jonge (niet zadelmakke) dieren.

Verder zijn er nog zoveeeeeeeeeeeel manieren, ik longeer alleen om te trainen. Je kan ook longeren om de energie er uit te laten rennen, maar dan laat ik ze net zo lief in de paddock of rijbak los en laat ze daar wat lopen. Daarnaast als ze dagelijks op de wei lopen (zoals ik dat wil) hebben ze bijna nooit overtollige energie, op uitzonderingen daar gelaten.

Dan heb je ook nog longeren om zadelmak te maken. Dan ligt er een zadel op (met touw voor de borst langs, zodat je niet direct strak aan hoeft te singelen) en de lijn vast gemaakt aan het halster en later aan het bit.

Goesju

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 15:48

Ik longeer met een enkele lijn en met touwtjes of met een dubbele longe, die laatste niet zo vaak omdat ik daar handiger in moet worden.
Dit doe ik om mijn pony te trainen en om hem te leren ontspannen. (lang en laag)

gekkiej123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 23:24

ik longeer met hoofdstel en longeerlijn. Dit gaat heel erg goed!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 23:29

Met dubbele longe, de rest doe ik met lichaamstaal. Hoef haar bijna niet te commanderen, alleen als we in galop gaan want soms zijn we liever lui.

ChanelR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:56

.
Laatst bijgewerkt door ChanelR op 26-11-23 02:14, in het totaal 1 keer bewerkt

dieke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 12:00

Ik longeer met halster, longeerlijn, stem en zweep that's it :+

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 12:03

Pfoeh ik longeer ook met meerdere technieken. Voor de conditie los en ook Emiel Voest stijl. Ook longeer ik met de pessoa voor lang en laag. En verder ook gewoon met hoofdstel of kaptoom. Alleen nooit met zweep, dit vind ik alleen maar lastig en zit me in de weg :o .

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 12:07

Ik ben ook niet zo van al die touwtjes, longeerde eerst met halster of kaptoom en een longeerlijn maar sinds een paar weken hebben we een longeerring gemaakt en nu meestal gewoon los.