xDefinetly schreef:Dit heb ik nooit eerder gedaan, maar ik vraag me ook af of een paard dit truucje niet snel gaat misbruiken?
Dat was vraag 1, en vraag 2 is natuurlijk hoe ik kan beginnen (ik hoorde van iemand met een zweepje tegen de borst tikken maar dit klinkt niet super vriendelijk)
En wat is nou de beste volgorde om te leren?
Laatste vraag dan nog, hoe kun je een paard nou het beste dingen leren zonder teveel dikmakertjes te gebruiken?
Bij een clicker begin je ook eerst met snoepjes, maar het is een behoorlijk ehh .. dikkig paardje haha.
Dat waren mijn vraagjes, hopelijk kunnen jullie me een beetje op weg helpen!
Groetjes, Nadia
1: Ze kunnen het gaan misbruiken ja. Daarom is het érg belangrijk dat de verstandhouding met je paard goed is. Jij moet de leider zijn, ten alle tijden. Verder begin je eerst met wat kleine dingen zoals het flemen, kusjes geven, toucheren etc. Daarna ga je naar de wat grotere dingen zoals de Spaanse Pas, spagaat, buiging etc. Daarna ga je pas heel misschien aan het steigeren denken. Het paard moet leren dat het kunstjes zijn die die leert en dat hij die pas mag uitvoeren als het commando gegeven wordt en niet uit zichzelf om een snoepje te krijgen.
2: Zoals ik al zei: je begint klein. Zit de basis er in? Dot is het belangrijkste. Dus kan je paard meelopen, halthouden, achterwaarts? De gewone basisopvoeding dus, heeft hij respect voor je ruimte? Dan ga je aan de kleine dingen beginnen zoals het toucheren, voedsel weigeren (handig bij een voedselgericht paard!) flemen etc. Hoe je dit aan kunt leren staat op www.everyoneweb.com/NALANTA
3: Je kunt gewoon belonen met het voer wat je paard sowieso krijgt, dus krijgt je paard 2 schepjes muesli op een dag dan [***] je met muesli en geef je je paard 's avonds maar anderhalve schep voer.
Als je vragen hebt mag je altijd PB-en! Succes!