Right brain introvert

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ANSOb

Right brain introvert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 13:41

Hallo allemaal,

Heb een probleem met mijn 6-jarige kwpn.
Hij is een right brain introvert en ik zei het absoluut niet aankomen als hij van iets verschiet.
Ik wil verder grondwerk met hem doen maar de laatste x heb ik men voet gebroken omdat hij verschoot en over me heen is gelopen.
Heeft er iemand tips om het allemaal wat veiliger te doen op de grond?
Want ik moet zowiezo nog dicht bij hem kunnen komen voor grondwerk, maar als hij dan ineens weer sprongen begint te maken wordt het gevaarlijk.

Heb wel al een afspraak met een professional gemaakt, die komt volgende week.

Alvast bedankt,

Anne-Sophie

ANSOb

Re: Right brain introvert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 14:43

Niemand? :)

ANSOb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 17:44

Ai nog steeds niets? :D
Nog even ter info, ben nog maar net begonnen met parelli, dus kan zijn dat dit mss een niet zo slimme vraag is? :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:04

Begin eens met gewoon basic degelijk opvoeden?!
Overlopen worden is gebrek aan opvoeding, daar heb je geen interesante termen voor nodig.........

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:09

Beste Anne Sophie, zoals Parelli zelf ook aangeeft.... kan zelfs hij over een paard als de jouwe niets zinnigs zeggen, zonder het paard zelf live te zien.
Laat staan dat wij er iets zinnigs over kunnen zeggen ;)

Interessante termen zijn in het leven geroepen om een paard goed te kunnen lezen. Right brain introvert paarden zijn rustig-rustig-rustig en "opeens" explodeert het paard. Tijdens de "rustige" fase kan je al zien dat het paard right-brained is.... wordt de zgn rustige fase verkeerd geinterpreteerd dan kunnen er inderdaad gebroken voeten volgen.

Kortom, interessante termen helpen de paardeneigenaar om correct en veilig te kunnen communiceren met het paard.

ANSOb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 19:20

Ikke: Ik heb hem nog maar net...
Een paard heeft niet van dag 1 respect en vertrouwen in iemand, daar probeer ik dus nu aan te werken.

Scoxxx: ja dat is het probleem zo'n beetje, ik moet leren zien wanneer hij echt kalm is en wanneer hij op het punt staat om uit te schieten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:25

ANSOb schreef:
Een paard heeft niet van dag 1 respect en vertrouwen in iemand, daar probeer ik dus nu aan te werken.

Scoxxx: ja dat is het probleem zo'n beetje, ik moet leren zien wanneer hij echt kalm is en wanneer hij op het punt staat om uit te schieten.

Vertrouwen staat los van opvoeding. Een fatsoenlijk paard loopt z'n mens niet omver, punt, uit!
scoxxx schreef:
Beste Anne Sophie, zoals Parelli zelf ook aangeeft.... kan zelfs hij over een paard als de jouwe niets zinnigs zeggen, zonder het paard zelf live te zien.
Laat staan dat wij er iets zinnigs over kunnen zeggen ;)

Interessante termen zijn in het leven geroepen om een paard goed te kunnen lezen. Right brain introvert paarden zijn rustig-rustig-rustig en "opeens" explodeert het paard. Tijdens de "rustige" fase kan je al zien dat het paard right-brained is.... wordt de zgn rustige fase verkeerd geinterpreteerd dan kunnen er inderdaad gebroken voeten volgen.

Kortom, interessante termen helpen de paardeneigenaar om correct en veilig te kunnen communiceren met het paard.

je zou dat ook "gebrek aan kennis" kunnen noemen.........

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:31

Linda pakte dit ooit zo aan:

Daar was toen een hoop commentaar op. Mensen vonden het mishandeling. Die mensen hebben vast nooit een paard meegemaakt dat over je heen probeert te rennen ;) Er zit wat weinig uitleg in het filmpje maar dit staat ook in het oude level 1. Linda probeert dit paard in een denkbeeldige box te houden. Intussen is dit paard met alles bezig behalve met Linda. Als hij dan weer uit de box komt of haar persoonlijke ruimte niet respecteerd reageert zij.
Voor de rest kan je alleen maar veel je paard observeren zodat je dat schrikken wel gaat leren zien aankomen. Maar dan nog moet je paard leren dat hij nooit over je heen mag lopen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:51

_manuela_ schreef:

Daar was toen een hoop commentaar op. Mensen vonden het mishandeling. Die mensen hebben vast nooit een paard meegemaakt dat over je heen probeert te rennen ;) Er zit wat weinig uitleg in het filmpje maar dit staat ook in het oude level 1. Linda probeert dit paard in een denkbeeldige box te houden. Intussen is dit paard met alles bezig behalve met Linda. Als hij dan weer uit de box komt of haar persoonlijke ruimte niet respecteerd reageert zij.
Voor de rest kan je alleen maar veel je paard observeren zodat je dat schrikken wel gaat leren zien aankomen. Maar dan nog moet je paard leren dat hij nooit over je heen mag lopen.

Dit paard is redelijk richting left brained.... hij irriteert zich aan Linda en heeft veel interessantere dingen te doen: daar in de verte zijn paarden/ kudde, veel interessanter dan Linda. Als Linda het paard met rust had gelaten, had het paard haar ook met rust gelaten.
Paard is in ieder geval niet right-brained introvert c.q. catatonic. Als dit paard rightbrained catatonic was geweest en Linda had dit paard op op dezelfde wijze behandeld als ze hier op dit filmpje had gedaan, had betreffend paard 1. ontploft 2.gevaarlijk geworden 3. alle respect in Linda verloren en 4. uiteindelijk bang of agressief geeindigd.

Daarom vind ik Ikke nogal erg onwetend schrijven. Ik ga verder niet in op de reacties van Ikke: wordt een ja-nee-ik-weet-het-toch-veel-beter-dan-jij-spelletje.... heb ik geen zin in. :P

Bij bovenstaand verhaaltje illustreer ik duidelijk dat je een paard correct moet weten te lezen: bij een right-brained introvert c.q. catatonic ga je als Parelliër totaal anders te werk dan dat Linda doet met het paard uit dit filmpje, tenzij "slap in your face.... thank you I needed that".... maar dat gebeurt niet zo snel met right-brained introvert/catatonic horses.... dan heb je eerdere signalen al gemist.

Daarom moet je een paard eigenlijk altijd live zien.... of filmpie....

Edit: schrijffoutje

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:03

scoxxx schreef:
Paard is in ieder geval niet right-brained intravert c.q. catatonic. Als dit paard rightbrained catatonic was geweest en Linda had dit paard op op dezelfde wijze behandeld als ze hier op dit filmpje had gedaan, had betreffend paard 1. ontploft 2.gevaarlijk geworden 3. alle respect in Linda verloren en 4. uiteindelijk bang of agressief geeindigd.

Daarom vind ik Ikke nogal erg onwetend schrijven. Ik ga verder niet in op de reacties van Ikke: wordt een ja-nee-ik-weet-het-toch-veel-beter-dan-jij-spelletje.... heb ik geen zin in. :P

Bij bovenstaand verhaaltje illustreer ik duidelijk dat je een paard correct moet weten te lezen: bij een right-brained introvert c.q. catatonic ga je als Parelliër totaal anders te werk dan dat Linda doet met het paard uit dit filmpje, tenzij "slap in your face.... thank you I needed that".... maar dat gebeurt niet zo snel met right-brained intravert/catatonic horses.... dan heb je eerdere signalen al gemist.

Je kunt ook zeggen dat het paard gesloten is, wat lastiger te lezen en nog steeds een gebrek in z'n opvoeding heeft. Dat is hetzelfde, alleen in wat minder dure omschrijving............

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:10

ikke schreef:
Je kunt ook zeggen dat het paard gesloten is, wat lastiger te lezen en nog steeds een gebrek in z'n opvoeding heeft. Dat is hetzelfde, alleen in wat minder dure omschrijving............

Haha... nou okay, je hebt gelijk ;) In ieder geval... slaan & correctie is niet zo slim bij introvertie - catatonic - gesloten paarden, daar ben je het toch wel mee eens Ikke?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:19

scoxxx schreef:
ikke schreef:

Haha... nou okay, je hebt gelijk ;) In ieder geval... slaan & correctie is niet zo slim bij introvertie - catatonic - gesloten paarden, daar ben je het toch wel mee eens Ikke?

Zeg ik ergens dat er geslagen moet worden?
Ik sluit niks uit, maar je moet ook niet meer gebruiken dan strikt noodzakelijk. Het is precies als met een Land Rover in de modder, zo voorzichtig als mogelijk, zo grof als noodzakelijk.

Eerst en vooral moet je ook een gesloten paard leren lezen, zodat je een eventuele "overtreding" op tijd aan ziet komen en dus met een kleine ingreep kunt corrigeren. Juist in dat lezen zit 'm de moeilijkheid.
Ik kan niet beoordelen of TS gewoon weinig ervaring heeft en daarmee het moeilijk heeft om kleine signalen te interpreteren, danwel dat het paard daadwerklijk weinig signalen afgeeft.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 00:06

ANSOb schreef:

Daar zit dus het probleem van een heleboel NH-beoefenaars: ze "proberen eraan te werken". Je moet er ZIJN, wees een persoonlijkheid waar het paard steun van krijgt, waar het vanaf minuut 1 respect voor kan hebben omdat je binnen die minuut uitstraalt dat je weet hoe de wereld in elkaar zit en kan zorgen dat alles goedkomt voor dat paard. Dat gaat niet lukken als je het "probeert", dat gaat alleen lukken als je er als persoon bent. Kun jij niet bieden wat dat paard nodig heeft, dan is het paard misschien wel te hoog gegrepen voor je.
En ja, het lezen van een paard is niet altijd even simpel, de ene is een open boek dat zelfs een blinde nog kan lezen, de andere is een dichtgeslagen boek met hele kleine lettertjes. Toch is ook dat laatste paard wel te lezen als je eenmaal geleerd hebt om dat boek open te krijgen ;)

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 00:13

scoxxx schreef:
_manuela_ schreef:

Dit paard is redelijk richting left brained.... hij irriteert zich aan Linda en heeft veel interessantere dingen te doen: daar in de verte zijn paarden/ kudde, veel interessanter dan Linda. Als Linda het paard met rust had gelaten, had het paard haar ook met rust gelaten.
Paard is in ieder geval niet right-brained introvert c.q. catatonic. Als dit paard rightbrained catatonic was geweest en Linda had dit paard op op dezelfde wijze behandeld als ze hier op dit filmpje had gedaan, had betreffend paard 1. ontploft 2.gevaarlijk geworden 3. alle respect in Linda verloren en 4. uiteindelijk bang of agressief geeindigd.

Bij bovenstaand verhaaltje illustreer ik duidelijk dat je een paard correct moet weten te lezen: bij een right-brained introvert c.q. catatonic ga je als Parelliër totaal anders te werk dan dat Linda doet met het paard uit dit filmpje, tenzij "slap in your face.... thank you I needed that".... maar dat gebeurt niet zo snel met right-brained introvert/catatonic horses.... dan heb je eerdere signalen al gemist.

Edit: schrijffoutje

Dit stukje vind je op het oude level 1, DVD 1, chapter 1 "RIGHT BRAIN BEHAVIOUR REQUIERS SAVVY" Maar goed kan natuurlijk altijd dat ze uitleg willen geven over een RB gedrag met een paard dat LB gedrag vertoont :o? Het hele stukje draait erom dat een RB paard voorwaarts wil gaan omdat hij vanalles eng vind. Vervolgens ga je het paard het tegenovergestelde vragen oftewel achterwaarts oftewel yoyo game.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 00:24

ANSOb schreef:
Hallo allemaal,

Heb een probleem met mijn 6-jarige kwpn.
Hij is een right brain introvert en ik zei het absoluut niet aankomen als hij van iets verschiet.
Ik wil verder grondwerk met hem doen maar de laatste x heb ik men voet gebroken omdat hij verschoot en over me heen is gelopen.
Heeft er iemand tips om het allemaal wat veiliger te doen op de grond?
Want ik moet zowiezo nog dicht bij hem kunnen komen voor grondwerk, maar als hij dan ineens weer sprongen begint te maken wordt het gevaarlijk.

Heb wel al een afspraak met een professional gemaakt, die komt volgende week.

Alvast bedankt,

Anne-Sophie

Om even in het parelli stukje te blijven hier. Level 1 is het kunnen waarborgen van jouw veiligheid door het paard UIT je persoonlijke ruimte te houden. Als je er zo dichtbij komt of hem zo dichtbij laat komen dat hij in staat is om dwars door je heen te gaan is je persoonlijke ruimte te klein en of paard heeft er geen respect voor. Zou even het grondwerk opschorten totdat de prof erbij is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 00:28

Waratje schreef:
ANSOb schreef:

Daar zit dus het probleem van een heleboel NH-beoefenaars: ze "proberen eraan te werken". Je moet er ZIJN, wees een persoonlijkheid waar het paard steun van krijgt, waar het vanaf minuut 1 respect voor kan hebben omdat je binnen die minuut uitstraalt dat je weet hoe de wereld in elkaar zit en kan zorgen dat alles goedkomt voor dat paard. Dat gaat niet lukken als je het "probeert", dat gaat alleen lukken als je er als persoon bent. Kun jij niet bieden wat dat paard nodig heeft, dan is het paard misschien wel te hoog gegrepen voor je.
En ja, het lezen van een paard is niet altijd even simpel, de ene is een open boek dat zelfs een blinde nog kan lezen, de andere is een dichtgeslagen boek met hele kleine lettertjes. Toch is ook dat laatste paard wel te lezen als je eenmaal geleerd hebt om dat boek open te krijgen ;)

Ik heb er zo eentje :j
Maar je zegt het zelf "als je eenmaal geleerd hebt" .. Ik snap wat je wil zeggen over dat "proberen eraan te werken", dat werkt inderdaad niet, ofwel doe je iets ofwel doe je niks ;) Maar dat ZIJN moet je leren .. Ik kan daar hele verhalen over vertellen, maar ik had het ook allemaal nooit gekund zonder hulp, zonder iemand die zag hoe ik stond, wat ik deed en wat voor impact alles op mij had. En nooit zonder iemand die mij kon sturen en op de goede momenten kon zeggen dat het allemaal super ging. Eerst janken omdat je niet meer weet hoe je het allemaal moet doen, en daarna leren hoe je die kleine lettertjes toch kan lezen, zo is het bij mij gegaan :Y) (en trouwens maar in een paar lessen, zou er wat meer moeten nemen vind ik :+ ).

Dus TS, zie dat je een afspraak hebt, weet nu alleen niet of die professional iemand is die "het je paard wel even gaat leren" of iemand die het jou gaat leren .. want eigenlijk heb je die laatste nodig, je paard weet het allemaal wel, jij moet het alleen ook nog weten ;) (je paard loopt bv. enkel maar over je heen omdat die weet dat het kan, als je er op een bepaald moment ECHT gaat staan, dan zal dat ook niet meer gebeuren ;) En met staan bedoel ik niet gewoon staan, maar eventueel met hulpmiddelen en reacties, maar wel op het juiste moment met de juiste intentie ;) ).

Succes :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 11:10

Wat is er nou duur aan left/right brained en introvert/extravert?

Doe termen betsaan buiten parelli ook gewoon huur. Niks duurs aan. Soms dekt het de lading gewoon netjes omdat ze een duidelijke uitleg hebben over wat wat is met voorbeelden en filmpjes. Ik vind het iets positiefs dat ze mensen op deze manier een handvat geven om hun paard te lezen. De gemiddelde eigenaar die net een paard heeft heeft deze kennis inderdaad niet direct op de plank staan. Is het dan niet een kee raardig om dit gewoon als iets positiefs te zien ipv meteen weer in de parelli ankers te gaan?
Zoals ik zeg, dekt het de lading gewoon vaak. Waarom komt een paard in jouw ruimte? Onzekerheid? Dominantie? Impulsiviteit? Aan de hand daarvan kan je beslissen HOE je het het best op kan lossen. Daar gaat het tenslotte om. Dan kan je wel simpel zeggn: onopgevoed maar dat is gewoon niet voldoende.

ANSOb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 11:18

Bedankt voor alle reacties.

Mijn paard is wel degelijk opgevoed maar als hij in paniek raakt weet hij niet meer wat hij doet..Alleen nog instinct.
Hij wil zo snel mogelijk in het midden van de kudde, en dat is dan achter mij.

Er wordt aan het probleem gewerkt maar ik zou graag weten hoe andere mensen in het begin met dit soort paarden omgaan om zoveel mogelijk gevaarlijke situaties te vermijden.

Groetjes

skabelpunk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 17:28

Ik ben zelf ook met Parelli begonnen met een Right brain introvert.
ik begon in juni vorig jaar en vond het ook heel erg moeilijk om zijn gedrag goed te lezen.
In het begin dacht ik ook dat ik met een left brain introvert te doen had die gewoon niks interessant vond.

Nadat ik wat beter werd in de oefeningen en het lezen van paarden(heb elke maand 1x les genomen). kwam ik erachter dat hij vooral Right brain introvert was en dat hij dus heel vaak naar dat introverte schoot.
Bijvoorbeeld na een oefening. Dan stond 10 minuten staan wachten tot hij eindelijk begon met kauwen. Wanneer je daarvoor echter druk geeft door middel van een volgende oefening oid. krijgt je vaak zo'n uitbarsting als je hierboven beschrijft. Het word teveel voor je paard.

Een heel duidelijk teken van rbi(catatonic) worden is niet knipperen, schokkerige bewegingen maken met het hoofd.
Het makkelijkste om te herkennen is vooral het niet knipperen en een starre uitdrukking. Een soort extreme rust die over het paard valt dus eigenlijk.
Wanneer het paard dit overslaat heb je denk ik eerder met een right brain extrovert te maken die z'n voeten heeeeeeeeeel veel wil bewegen.

Een tip voor het over je heen lopen; match his energy
Wanneer hij dus op je af komt maak je groot, spring op en neer, zwaai met je stick, alles om ervoor te zorgen dat je paard je daar ziet staan. Veiligheid gaat in zo'n geval voor alles.

Een andere tip om je paard naar de left brain kant te krijgen(zodat hij dus weer gaat nadenken). Touch it, maak je paard nieuwsgierig. Dit heeft voor mij heel veel verschil gemaakt. Waar hij eerst boven een pion introvert ging staan wezen en negeerde dat de pion bestond gaat hij nu de pion aanraken, en durft zelfs al met z'n voorbenen dingen aan te raken. Gewoon naar een object toeleiden en wachten tot je paard nieuwsgierig word en eraan snuft. Dit kan je in het begin een beetje opweg helpen door een brokje of iets dergelijks op het object te leggen.

Je zal merken dat wanneer je dit vaak doet je paard steeds nieuwsgieriger word naar dingen en in plaats van te schrikken het eerst gaat onderzoeken.

Grootste tip is natuurlijk lekker les gaan nemen. Vooral met de nieuwe levels is dit echt nodig. Zorg dat je iemand vind met wie het klikt en die veel kennis heeft. Je zult zien dat je met sprongen vooruit gaat!

skabelpunk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 17:39

Kleine aanvulling
in dit filmpje zie je hoe dat hele introverte eruit ziet bij Easy. Vanaf 1 minuut.
Ik was hier net begonnen met Parelli dus niks is nog perfect. Ik hoop dat je zo een beetje een beeld kunt vormen.

Let vooral op het niet knipperen en het schokken van het hoofd.

Je weet wanneer je paard er weer uit is wanneer deze je 'een vraag stelt'. Dus naar je kijkt met z'n oren op jou gericht. dit gebeurd op 2;43 maar ik mis het omdat ik de andere kant op sta gedraaid. dan op 3:08 geef hij helemaal duidelijk aan dat hij weer verder kan door naar mij toe te bewegen.

http://www.youtube.com/watch?v=YI7VflYQoeg

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Nog een kleine aanvulling, dit is dus wat je kunt bereiken met touch it. een nieuwschierig gemotiveerd paard. En een snoepje kan best een goede motivator zijn wanneer je paard zich aan de lbi kant bevind maar hoeft net altijd de manier te zijn. Ik denk dat je dit zelf moet uitvinden met je eigen paardje wat hem motivatie kan geven om dingen te doen. http://www.youtube.com/watch?v=LdS8BHUD-9Q

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:44

Fellor schreef:

Doe termen betsaan buiten parelli ook gewoon huur. Niks duurs aan. Soms dekt het de lading gewoon netjes omdat ze een duidelijke uitleg hebben over wat wat is met voorbeelden en filmpjes. Ik vind het iets positiefs dat ze mensen op deze manier een handvat geven om hun paard te lezen. De gemiddelde eigenaar die net een paard heeft heeft deze kennis inderdaad niet direct op de plank staan. Is het dan niet een kee raardig om dit gewoon als iets positiefs te zien ipv meteen weer in de parelli ankers te gaan?
Zoals ik zeg, dekt het de lading gewoon vaak. Waarom komt een paard in jouw ruimte? Onzekerheid? Dominantie? Impulsiviteit? Aan de hand daarvan kan je beslissen HOE je het het best op kan lossen. Daar gaat het tenslotte om. Dan kan je wel simpel zeggn: onopgevoed maar dat is gewoon niet voldoende.

Maar wanneer je niet eens in staat bent om deze termen correct te plaatsen bij een paard, hoe wil je dan de juiste keuze maken?? 90% van de "dominante" paarden is helemaal niet dominant maar neemt de leiding maar over, omdat er in ieder geval geen leiding wordt geboden. 1-2-3 in godsnaam, dan doe ik het zelf wel (wat meestal niet zo geweldig afloopt.....)

Het is namelijk helemaal niet zo simpel. Elk paard is een individu, heeft een rechter- en een linker hersenhelft en introverte en extroverte neigingen. Die combi biedt je oneindig veel mogelijkheden. Veel meer dan de 16 vakjes die Parelli biedt. Het paard dus simpelweg rechts-introvert te noemen is niet alleen eindeloos kortzichtig; het is levensgevaarlijk, omdat ie dus in veel gevallen niet "correct" zal reageren op die rechts-introverte aanpak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 19:06

Heb toevallig net een hokjestopic lopen, misschien interessant om dat laatste daar ook te bespreken?
[NH] Paard in hokjes stoppen

Ofja, ik zou het toch interessant vinden :P

skabelpunk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 19:09

Ansob is nog aan het leren dus je hebt inderdaad gelijk dat zij dat nog niet uit elkaar kan houden.
En dat je paard eindeloos vaak kan switchen tussen lb, rb, introvert en extrovert is ook bekend binnen Parelli en dat wordt ook uitgelegd in de dvd's dus de discussie daarover is irrelevant voor Ansob die hier een vraag stelde.

Wat ze echter wel kan doen is zorgen dat ze haar paard uit haar ruimte kan houden. Wanneer ze dit kan heeft ze de ruimte en tijd om verder te leren zonder dat er een paard in haar nek hangt.

Daar is dus je antwoord Ansob, in je eerstvolgende les zou ik met je instructie bespreken hoe je dit het beste kunt doen zodat je in ieder geval niet meer in de gevarenzone zit.

Je ben dan misschien wel niet gelijk de beste leider voor je paard maar dat leer je vanzelf met de tijd, en dan kun je straks wel een goede leider voor hem zijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:47

ikke schreef:
Fellor schreef:

Maar wanneer je niet eens in staat bent om deze termen correct te plaatsen bij een paard, hoe wil je dan de juiste keuze maken?? 90% van de "dominante" paarden is helemaal niet dominant maar neemt de leiding maar over, omdat er in ieder geval geen leiding wordt geboden. 1-2-3 in godsnaam, dan doe ik het zelf wel (wat meestal niet zo geweldig afloopt.....)

Het is namelijk helemaal niet zo simpel. Elk paard is een individu, heeft een rechter- en een linker hersenhelft en introverte en extroverte neigingen. Die combi biedt je oneindig veel mogelijkheden. Veel meer dan de 16 vakjes die Parelli biedt. Het paard dus simpelweg rechts-introvert te noemen is niet alleen eindeloos kortzichtig; het is levensgevaarlijk, omdat ie dus in veel gevallen niet "correct" zal reageren op die rechts-introverte aanpak.

Ja, maar je moet ergens beginnen met het bijbrengen van besef. Je kan mensen ook niet in een crusus 20 jaar ervaring, besef en gevoel bijbrengen, maar je moet ergens een begin maken. Dat is het hele idee erachter. Als je het combineert met de aanpak in de pakketten vind ik het zeker geen risicovolle situatie.
En let wel, die karakterbeschrijving gaat om het MOMENT! Niet om hoe het paard IS (zo ook je manier van aanpak) Je past je dus per paard aan aan het moment en een paard wordt niet zomaar met introvert bestempeld zonder dat dit kan veranderen. Precies wat jij bedoeld dus en als je je beter had verdiept in de materie had je dit ook geweten.

Zoals ik al vertelde is iedere karaktertrek (let op, hier hebben we het niet over aangeleerd gedrag) bij paarden wat afhankelijk van factoren, maar bepaalde paarden hebben wel veel meer aanleg om dominant te zijn dan andere natuurlijk. Ieder paard heeft zijn eigen punten en die kan je wel degelijk bepalen. Dat sommige mensen gedrag/karakter verkeerd interpreteren (onzeker gedrag is dominantie enz) is toch precies wat ik eerder al zei?
Die chart geeft je echter wel bij minder kennis een handvat om bij nerveus/dominant/loperig/in zichzelf gekeerd enz gedrag te reageren.

skabelpunk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:49

hey ik zie nu pas dat jij het bent Fellor!