Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
ANSOb schreef:Ikke: Ik heb hem nog maar net...
Een paard heeft niet van dag 1 respect en vertrouwen in iemand, daar probeer ik dus nu aan te werken.
Scoxxx: ja dat is het probleem zo'n beetje, ik moet leren zien wanneer hij echt kalm is en wanneer hij op het punt staat om uit te schieten.
scoxxx schreef:Beste Anne Sophie, zoals Parelli zelf ook aangeeft.... kan zelfs hij over een paard als de jouwe niets zinnigs zeggen, zonder het paard zelf live te zien.
Laat staan dat wij er iets zinnigs over kunnen zeggen
Interessante termen zijn in het leven geroepen om een paard goed te kunnen lezen. Right brain introvert paarden zijn rustig-rustig-rustig en "opeens" explodeert het paard. Tijdens de "rustige" fase kan je al zien dat het paard right-brained is.... wordt de zgn rustige fase verkeerd geinterpreteerd dan kunnen er inderdaad gebroken voeten volgen.
Kortom, interessante termen helpen de paardeneigenaar om correct en veilig te kunnen communiceren met het paard.
_manuela_ schreef:Linda pakte dit ooit zo aan:
Daar was toen een hoop commentaar op. Mensen vonden het mishandeling. Die mensen hebben vast nooit een paard meegemaakt dat over je heen probeert te rennenEr zit wat weinig uitleg in het filmpje maar dit staat ook in het oude level 1. Linda probeert dit paard in een denkbeeldige box te houden. Intussen is dit paard met alles bezig behalve met Linda. Als hij dan weer uit de box komt of haar persoonlijke ruimte niet respecteerd reageert zij.
Voor de rest kan je alleen maar veel je paard observeren zodat je dat schrikken wel gaat leren zien aankomen. Maar dan nog moet je paard leren dat hij nooit over je heen mag lopen.
scoxxx schreef:Paard is in ieder geval niet right-brained intravert c.q. catatonic. Als dit paard rightbrained catatonic was geweest en Linda had dit paard op op dezelfde wijze behandeld als ze hier op dit filmpje had gedaan, had betreffend paard 1. ontploft 2.gevaarlijk geworden 3. alle respect in Linda verloren en 4. uiteindelijk bang of agressief geeindigd.
Daarom vind ik Ikke nogal erg onwetend schrijven. Ik ga verder niet in op de reacties van Ikke: wordt een ja-nee-ik-weet-het-toch-veel-beter-dan-jij-spelletje.... heb ik geen zin in.![]()
Bij bovenstaand verhaaltje illustreer ik duidelijk dat je een paard correct moet weten te lezen: bij een right-brained introvert c.q. catatonic ga je als Parelliër totaal anders te werk dan dat Linda doet met het paard uit dit filmpje, tenzij "slap in your face.... thank you I needed that".... maar dat gebeurt niet zo snel met right-brained intravert/catatonic horses.... dan heb je eerdere signalen al gemist.
Daarom moet je een paard eigenlijk altijd live zien.... of filmpie....
ikke schreef:Je kunt ook zeggen dat het paard gesloten is, wat lastiger te lezen en nog steeds een gebrek in z'n opvoeding heeft. Dat is hetzelfde, alleen in wat minder dure omschrijving............
scoxxx schreef:ikke schreef:Je kunt ook zeggen dat het paard gesloten is, wat lastiger te lezen en nog steeds een gebrek in z'n opvoeding heeft. Dat is hetzelfde, alleen in wat minder dure omschrijving............
Haha... nou okay, je hebt gelijkIn ieder geval... slaan & correctie is niet zo slim bij introvertie - catatonic - gesloten paarden, daar ben je het toch wel mee eens Ikke?
ANSOb schreef:Ikke: Ik heb hem nog maar net...
Een paard heeft niet van dag 1 respect en vertrouwen in iemand, daar probeer ik dus nu aan te werken.
Scoxxx: ja dat is het probleem zo'n beetje, ik moet leren zien wanneer hij echt kalm is en wanneer hij op het punt staat om uit te schieten.
scoxxx schreef:_manuela_ schreef:Linda pakte dit ooit zo aan:
Daar was toen een hoop commentaar op. Mensen vonden het mishandeling. Die mensen hebben vast nooit een paard meegemaakt dat over je heen probeert te rennenEr zit wat weinig uitleg in het filmpje maar dit staat ook in het oude level 1. Linda probeert dit paard in een denkbeeldige box te houden. Intussen is dit paard met alles bezig behalve met Linda. Als hij dan weer uit de box komt of haar persoonlijke ruimte niet respecteerd reageert zij.
Voor de rest kan je alleen maar veel je paard observeren zodat je dat schrikken wel gaat leren zien aankomen. Maar dan nog moet je paard leren dat hij nooit over je heen mag lopen.
Dit paard is redelijk richting left brained.... hij irriteert zich aan Linda en heeft veel interessantere dingen te doen: daar in de verte zijn paarden/ kudde, veel interessanter dan Linda. Als Linda het paard met rust had gelaten, had het paard haar ook met rust gelaten.
Paard is in ieder geval niet right-brained introvert c.q. catatonic. Als dit paard rightbrained catatonic was geweest en Linda had dit paard op op dezelfde wijze behandeld als ze hier op dit filmpje had gedaan, had betreffend paard 1. ontploft 2.gevaarlijk geworden 3. alle respect in Linda verloren en 4. uiteindelijk bang of agressief geeindigd.
Daarom vind ik Ikke nogal erg onwetend schrijven. Ik ga verder niet in op de reacties van Ikke: wordt een ja-nee-ik-weet-het-toch-veel-beter-dan-jij-spelletje.... heb ik geen zin in.![]()
Bij bovenstaand verhaaltje illustreer ik duidelijk dat je een paard correct moet weten te lezen: bij een right-brained introvert c.q. catatonic ga je als Parelliër totaal anders te werk dan dat Linda doet met het paard uit dit filmpje, tenzij "slap in your face.... thank you I needed that".... maar dat gebeurt niet zo snel met right-brained introvert/catatonic horses.... dan heb je eerdere signalen al gemist.
Daarom moet je een paard eigenlijk altijd live zien.... of filmpie....
Edit: schrijffoutje
ANSOb schreef:Hallo allemaal,
Heb een probleem met mijn 6-jarige kwpn.
Hij is een right brain introvert en ik zei het absoluut niet aankomen als hij van iets verschiet.
Ik wil verder grondwerk met hem doen maar de laatste x heb ik men voet gebroken omdat hij verschoot en over me heen is gelopen.
Heeft er iemand tips om het allemaal wat veiliger te doen op de grond?
Want ik moet zowiezo nog dicht bij hem kunnen komen voor grondwerk, maar als hij dan ineens weer sprongen begint te maken wordt het gevaarlijk.
Heb wel al een afspraak met een professional gemaakt, die komt volgende week.
Alvast bedankt,
Anne-Sophie
Waratje schreef:ANSOb schreef:Ikke: Ik heb hem nog maar net...
Daar zit dus het probleem van een heleboel NH-beoefenaars: ze "proberen eraan te werken". Je moet er ZIJN, wees een persoonlijkheid waar het paard steun van krijgt, waar het vanaf minuut 1 respect voor kan hebben omdat je binnen die minuut uitstraalt dat je weet hoe de wereld in elkaar zit en kan zorgen dat alles goedkomt voor dat paard. Dat gaat niet lukken als je het "probeert", dat gaat alleen lukken als je er als persoon bent. Kun jij niet bieden wat dat paard nodig heeft, dan is het paard misschien wel te hoog gegrepen voor je.
En ja, het lezen van een paard is niet altijd even simpel, de ene is een open boek dat zelfs een blinde nog kan lezen, de andere is een dichtgeslagen boek met hele kleine lettertjes. Toch is ook dat laatste paard wel te lezen als je eenmaal geleerd hebt om dat boek open te krijgen
Fellor schreef:Wat is er nou duur aan left/right brained en introvert/extravert?
Doe termen betsaan buiten parelli ook gewoon huur. Niks duurs aan. Soms dekt het de lading gewoon netjes omdat ze een duidelijke uitleg hebben over wat wat is met voorbeelden en filmpjes. Ik vind het iets positiefs dat ze mensen op deze manier een handvat geven om hun paard te lezen. De gemiddelde eigenaar die net een paard heeft heeft deze kennis inderdaad niet direct op de plank staan. Is het dan niet een kee raardig om dit gewoon als iets positiefs te zien ipv meteen weer in de parelli ankers te gaan?
Zoals ik zeg, dekt het de lading gewoon vaak. Waarom komt een paard in jouw ruimte? Onzekerheid? Dominantie? Impulsiviteit? Aan de hand daarvan kan je beslissen HOE je het het best op kan lossen. Daar gaat het tenslotte om. Dan kan je wel simpel zeggn: onopgevoed maar dat is gewoon niet voldoende.
ikke schreef:Fellor schreef:Wat is er nou duur aan left/right brained en introvert/extravert?
Doe termen betsaan buiten parelli ook gewoon huur. Niks duurs aan. Soms dekt het de lading gewoon netjes omdat ze een duidelijke uitleg hebben over wat wat is met voorbeelden en filmpjes. Ik vind het iets positiefs dat ze mensen op deze manier een handvat geven om hun paard te lezen. De gemiddelde eigenaar die net een paard heeft heeft deze kennis inderdaad niet direct op de plank staan. Is het dan niet een kee raardig om dit gewoon als iets positiefs te zien ipv meteen weer in de parelli ankers te gaan?
Zoals ik zeg, dekt het de lading gewoon vaak. Waarom komt een paard in jouw ruimte? Onzekerheid? Dominantie? Impulsiviteit? Aan de hand daarvan kan je beslissen HOE je het het best op kan lossen. Daar gaat het tenslotte om. Dan kan je wel simpel zeggn: onopgevoed maar dat is gewoon niet voldoende.
Maar wanneer je niet eens in staat bent om deze termen correct te plaatsen bij een paard, hoe wil je dan de juiste keuze maken?? 90% van de "dominante" paarden is helemaal niet dominant maar neemt de leiding maar over, omdat er in ieder geval geen leiding wordt geboden. 1-2-3 in godsnaam, dan doe ik het zelf wel (wat meestal niet zo geweldig afloopt.....)
Het is namelijk helemaal niet zo simpel. Elk paard is een individu, heeft een rechter- en een linker hersenhelft en introverte en extroverte neigingen. Die combi biedt je oneindig veel mogelijkheden. Veel meer dan de 16 vakjes die Parelli biedt. Het paard dus simpelweg rechts-introvert te noemen is niet alleen eindeloos kortzichtig; het is levensgevaarlijk, omdat ie dus in veel gevallen niet "correct" zal reageren op die rechts-introverte aanpak.