Super lief paard, trapt gericht?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

droversrun

Super lief paard, trapt gericht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 19:35

Hee allemaal,

Ik heb een super lieve fries staan, echt een knuffel.
Hij is bijna 4, nog een maandje, en hij doet alles super braaf.

Maar hij heeft iets nieuws uitgevonden en dat is gericht naar mij trappen. Hij doet dit nooooit in stal oid maar als ik hem ga longeren en hij moet harder gaan lopen of hij luistert niet en ik wil hem straffen dmv met de longeerzweep dreigen dan trapt hij gericht naar me.
In het begin deed die het nooit maar het wordt steeds erger en ik vind het heel vervelend. Hij doet dit ook wanneer ik hem
in de bak een beetje los probeer te laten lopen.

Ik denk dat het overigens niks met zn rug te maken heeft want met rijden heeft hij nergens last van, heeeel afentoe een klein bokje met aanspringen in de galop maar het blijft een fries natuurlijk.

Iemand tips?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 19:42

Dat doet die van mij 1x en dan maakt ie 1x kennis met de longeerzweep, en goed ook.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 19:43

Ik denk dat je paard niet helemaal door heeft wie de 'leider' is.
d.m.v grondwerk kan je zoiets veranderen. Daarmee krijgt het paard respect voor je, en zal niet zomaar meer gerricht naar je trappen.
Althans, zo is het goed gekomen bij mij. ;)

Misschien heb je ook wel wat aan dit topic:
[OPG] Paard stampt gericht naar mens, wat kan je eraan doen?
Laatst bijgewerkt door Resfeber op 13-01-11 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 19:44

PercyLeen schreef:
Dat doet die van mij 1x en dan maakt ie 1x kennis met de longeerzweep, en goed ook.

Wou net zeggen ...
Hoe reageer je erop als hij dat doet dan ?

Sodeletuut

Re: Super lief paard, trapt gericht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 19:46

Inderdaad grondwerk. Mijn merrie had dit soort kuren ook, maar sinds ik grondwerk met haar doe, is het afgelopen, want ze heeft nu respect voor me. En dat is echt niet op een agressieve 'afdwing' manier gekomen, gewoon op basis van vertrouwen, respect en leiderschap.. :) Ik zou zeggen, zoek hulp van iemand die ervaring heeft met grondwerk. Ik weet niet waar je woont, maar er zitten genoeg bedrijven in Nederland die je kunnen helpen. Ik volg zelf een opleiding bij: www.incontactmet-paarden.nl :)

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 19:47

hij is heeeelemaaaaal niet onder de indruk van de zweep,
hij krijgt er alleen mee te maken als die het verdient maar dan ook wel goed en duidelijk.
Maar het paard heeft meestal wel heel veel respect voor me, vandaar dat ik het zo raar vind.

Vandaag heb ik hem met longerne en zijn trap actie een klap gegeven met de zweep maar toen begon die keihard te rennen en een kop te trekken alsof ik hem regelmatig in elkaar sla???? (normaal lacht die me uit als ik aankom met een zweepje)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 19:48

Duidelijk dominantiegedrag.
Ga grondwerk doen om de verhoudingen recht te zetten.
En een bokje bij het longeren naar binnen toe, zou je eventueel kunnen negeren.
De vraag is, weet jij het verschil tussen gericht trappen om je te raken, en een bokje binnendoor, puur uit joligheid?

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 19:48

Sodeletuut schreef:
Inderdaad grondwerk. Mijn merrie had dit soort kuren ook, maar sinds ik grondwerk met haar doe, is het afgelopen, want ze heeft nu respect voor me. En dat is echt niet op een agressieve 'afdwing' manier gekomen, gewoon op basis van vertrouwen, respect en leiderschap.. :) Ik zou zeggen, zoek hulp van iemand die ervaring heeft met grondwerk. Ik weet niet waar je woont, maar er zitten genoeg bedrijven in Nederland die je kunnen helpen. Ik volg zelf een opleiding bij: http://www.incontactmet-paarden.nl :)

En wat bedoel je dan allemaal met grondwerk precies?
Ik heb al van alles geprobeerd maar hij pakt heel veel dingen niet op en kijkt me aan alsof ik een of andere mafketel ben en snapt totaal niet wat ik van hem wil met veel dingen. Ik woon op het eilandje goeree overflakee.

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 19:49

Ja want dat doet die ook wel eens, en daar heb ik niks op tegen mij hij strekt ze achterbenen onwijs ver naar mij toe en als het jollig is ziet het er toc hwel heeeel anders uit..

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 19:49

Sabinee__ schreef:
PercyLeen schreef:

Wou net zeggen ...
Hoe reageer je erop als hij dat doet dan ?

idd als jij elke keer schrikt en hem niet straft voor zijn gedrag kom je een dag tegen dat het raak is, en dan zijn de poppen helmaal aan het dansen.

probeer voldoende afstand te houden, voordat je hem comando geeft om te versnellen vraag zijn aandacht, kan dmv je stem of door het longeertouw even de laten wiegen zodat ie een lichte druk voelt op het bit of halster , en geef dan pas je comando, trapt het dan maak je jezelf groot , verhef je stem en gooi de longeerzweep erop,

een paard hoort echt niet gericht te trappen naar een mens, als het een vreugde bok is of een andere vorm ok dan kan het imo nog maar nooit gericht.

succes ermee!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 19:49

blijft hij op de volte lopen en gooit hij dan zn kont naar binnen en bokt?
of trapt hij echt gericht naar jou toe?(dus dichterbij komen en dan trappen)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 19:50

droversrun schreef:
hij is heeeelemaaaaal niet onder de indruk van de zweep,
hij krijgt er alleen mee te maken als die het verdient maar dan ook wel goed en duidelijk.
Maar het paard heeft meestal wel heel veel respect voor me, vandaar dat ik het zo raar vind.

Vandaag heb ik hem met longerne en zijn trap actie een klap gegeven met de zweep maar toen begon die keihard te rennen en een kop te trekken alsof ik hem regelmatig in elkaar sla???? (normaal lacht die me uit als ik aankom met een zweepje)

Duidelijk. Terug naar grondwerk en de verhouding rechtzetten. Dan hoef je ook niet met die zweep aan te komen. Hij haalt het nieteens in zijn hoofd om wat te flikken als jij de leider bent.
Probleem met een dergelijk paard is, als je geen ervaring hebt met grondwerk, dat hij de baas over je kan worden en het hele grondwerk alsnog verkeerd uitpakt.
Heb je iemand die je helpen kan bij dit probleem? Iemand met verstand van grondwerk?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 19:51

droversrun schreef:
. Ik woon op het eilandje goeree overflakee.

Dan zit je dicht bij Eddy Modde, die woont in Oostburg.
Hij kan je helpen met grondwerk...

iklieftponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 19:52

PercyLeen schreef:

:)) idd beste manier, gewoon flink laten voelen.
die van mij wil nog wel eens bijten, en dan krijg ie een klap.
ook als ik op straat met hem loop, gewoon BAM.
En dan is het ook over ook (na een paar weken probeert hij het wel weer een x, maar dan weer BAM)

er is wel ooit een man naar mij toe gekomen en die zei zo:
"je slaat je paard! dat doe je toch niet." :=

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 19:53

grond werk kan ook bestaan uit je paard te leiden aan het touw met gepaste afstand van jou lichaam, ong 1 m of wat je zelf fijn vind. merk je dat hij in "jou"zone komt zet hem in zijn achteruit, weg van jou, komt hij ongevraagd naar voren terug naar achter weg van jou, ook met zijwaarts jij zet een stap richting je paard je paard moet een stap opzij doen voor jou, niet blijven staan.

met belonen enzo uiteraard wel maar dan is je houding zachter en je hand uitnodigend.

verder niets aantrekken als hij je een blik geeft van waarom sla je me, hij is jong hij moet leren als hij trapt dan ie dan een "trap " kan terug verwachten.

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 19:55

ikke20 schreef:
blijft hij op de volte lopen en gooit hij dan zn kont naar binnen en bokt?
of trapt hij echt gericht naar jou toe?(dus dichterbij komen en dan trappen)

Hij loopt wel door op zn rondje (als ik niet al te boos op hem word, anders gaat die aan de kletter :+ ) maar hij draait wel ze kont zodanig naar me toe dat het soms bijna raak is...

@cassidy, ja dat zal wel dan aan alle reactie hier te lezen, bedankt daarvoor allemaal!
Ik sta op een best grote pensioenstal en zal eens wat rond vragen, anders zal ik hem even contacten bedankt!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 19:57

zal je eens iets heel stoms vertellen.
bijna alle friezen die ik ken doen dit.
mijn fries doet dit ook doet het aan de longe maar ook als ik hem losgooi.
ik kan er op een meter vanaf gaan staan dan doet hij het niet.
het is op de een of andere manier een vreemde friezentik. deze is ook niet bedoelt om jou raak te trappen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 20:00

ikke20 schreef:
het is op de een of andere manier een vreemde friezentik. deze is ook niet bedoelt om jou raak te trappen.

Hij accepteert dus gewoon niet dat jij in zijn ruimte komt

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 20:03

ik denk ook dat het gewoon dominantgedrag is hoor,
het is namelijk niet de bedoeling dat die dit heel zn friezenleventje nog gaat doen...

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 20:16

Mijn tinker deed dat in het begin ook maar dan steigeren naar mij, ik heb op een dag alle moet verzameld en hem even alle kanten van de longeer bak laten zien met zweep toen die dat weer deed!.. en sindsdien... nooit geen last meer gehad ;) even laten zien dat je daar toch echt niet van gediend bent!

vdTippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 20:31

ikke20 schreef:

Niet aanvallend bedoeld, maar dat vind ik nogal een uitspraak om te doen.
Heb zelf al 7 jr mijn eigen friese ruin. En daarvoor ook verschillend friezen gereden, en gelongeerd.
Maar dit is echt niet een "friezentik" de mijne heeft dit werkelijk nog nooit gedaan.
En de paarden die ik gereden en gelongeerd heb, voordat ik mijn eigen kreeg ook niet.

Daarom vond ik dat ik even moest reageren op jou reactie!!

En voor de topic starter,
Succes met je zwarte boef, maar hij laat inderdaad duidelijk merken.
Dat hij de baas is en niet andersom, ik zou hem veel duidelijkheid bieden als ik jou was.
Ben je van het doorpakken? of laat je hem in zijn doen en laten nogal eens geworden(dat hij zijn zin krijgt)

Duidelijkheid, en laten zien dat jij de baas bent. Ze zijn te groot en sterk om over je heen te laten lopen.
En gericht trappen, is gewoon ongewenst gedrag. Straks wordt je nog geraakt!
Zie je het zelf niet zitten om dit op te lossen, zoek dan hierbij professionele hulp.

Heel veel succes(heb even in je profiel gespiekt, knappe vent!)

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:05

herkenbaar voor mij
mijn fries heeft me ook wel eens geprobeerd te raken
ik stond nog net naast haar en brak los van mij ze gaf een zijwaards trapje zo tegen mijn ASS de trut haha
spierpijn niet normaal, toen ben ik gaan opletten

met longeren kwam ze op me af rennen dreigend, eerst zette ik stem op maar dat hielp niet... later heb ik haar gericht een klets verkocht met longeerzweep... daarna probeerde ze het nog een keer en toen weer een klets verkocht.. toen durfde ze niet meer
maar helaas met alleen dreigen kwam ik er niet, dus moest helaas wel.. niet mijn style maar laat ook niet over mij heen rennen

maar het is een vertrouwenskwestie en die is blijkbaar zoek bij jullie
dus grondwerk gaat zeker helpen, vooral als je veel wisselingen doet
als ze dan alles doet op jouw stem dan heb je haar wel

misschien geen friese tik zoals beschreven hierboven, maar het valt mij wel op dat er wel veel merries op dit forum dominant gedrag vertonen

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:10

Heeft een paard één keer proberen te doen bij mij, hij heeft het nooit weer gedaan ;)

Consequent zijn, hij heeft geen respect voor jou ruimte.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:30

*zucht* de zweep is niet om mee te slaan mensen.

Mijn paard heeft dit ook eventjes gedaan, niet heel uitgestrekt maar wel zo van: nou, ik wil niet harder.
Op het moment dat ze richting jou trappen respecteren ze je ruimte niet, ik stel dan meteen even vast dat dat dus niet kan door hem met mijn lichaam HEEEL SNEL uit mijn ruimte te jagen. En flink doorlopen daarna!

Moatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:31

Laura_x_ schreef:
Heeft een paard één keer proberen te doen bij mij, hij heeft het nooit weer gedaan ;)

Consequent zijn, hij heeft geen respect voor jou ruimte.

Inderdaad beter 1x goed aanpakken dan je leven niet zeker zijn. Je paard krijgt er niks van hoor om hem 1x goed met de zweep te raken. En al gaat hij hard rennen, beter dat dan dat hij naar jou slaat.

Heb je wel eens naar wilde paarden gekeken, die klappen die zij elkaar geven komen veel harder aan dan dat wij kunnen slaan.