Waarom touwhalster, leadrop en stick?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

harryhengst

Waarom touwhalster, leadrop en stick?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 18:18

Ik ben me steeds meer gaan interesseren in NH. Graag wil ik met mijn 3 jarige meer gaan grondwerken. We hebben al wat dingetjes gedaan zoals wijken voor druk, meelopen en halthouden, achterwaarts, voorwerpen zoals singels of plastic zakken over het lichaam laten gaan.

Nu vraag ik mij af of iemand mij uit kan leggen waarom:
-ik een touwhalster aan zou schaffen ipv met mijn gewone halster te werken,
-een leadrop zou gebruiken ipv bijv een longeerlijn,
-en een stick zou kopen ipv een zweep als aanrakings/aanwijsstok?

Ik heb er zo wel mijn gedachte over en de materialen lijken mij fijn om mee te werken, maar wat is de reden of het voordeel ervan en is het echt nodig? Graag hoor ik argumenten.
Overigens doe ik veel oefeningen momenteel los.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:25

Een touwhalster is lichter om het hoofd, geeft duidelijkere, en als het moet ook scherpere signalen.
Een leadrope is zwaarder dan een longeerlijn, en rond. Het werkt veel prettiger.
Een stick is van niet (heel zwak) buigzaam plastic. Zwepen zijn daarintegen wel buigzaam, en veel dunner. Je kan een zweep en een stick echt niet vergelijken.
Bijvoorbeeld: Een oefening van grondwerk is om het paard achterwaards te laten gaan door met de stick zijn borst aan te raken. Als hij niet achterwaarts gaan verhoog je de druk, tot je paard ervoor wijkt. Dit kan je niet met een zweep.

Ik heb ook geprobeerd om met 'gewone' middelen (gewoon halster, longeerlijn,...) te werken en geloof me, het werkt echt niet. :Y)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 20:08

Misschien zou je even het volgende filmpje op Youtube kunnen bekijken.

http://www.youtube.com/watch?v=2fk9FqHd ... re=related

Helaas met Duitse Voice-over, maar als je goed kijkt, zie je wat er gebeurt.
En als je de Duitse taal machtig bent, begrijp je wat er gezegd wordt :D

Het laat je zien hoe subtiel de aanwijzingen kunnen zijn die je met leadrope en touwhalster kunt bereiken.

Je kunt heel makkelijk met een vriendin kijken of je dezelfde impact gaat krijgen met een longeerlijn en een gewoon stalhalster.

Een touwhalster is dunner, scherper, heeft meer impact.
Daarom is het heel belangrijk dat jij meteen los leert te laten op het moment dat het paard met de gewenste reactie komt. Timing wordt heel belangrijk.

Een leadrope is zo gemaakt, dat het gedeelte vlak onder de clip extra verzwaard is.
Dat betekend dat de leadrope stopt met bewegen, als de handler stopt met bewegen.
Hoe lichter de leadrope, hoe langer hij door blijft swingen.
Hoe langer de leadrope, hoe verfijnder de hulpen worden
Een lichte, korte leadrope creeert ruis, en dat wil je niet.
En je wilt gaandeweg naar een langer leadrope toewerken, om ook op grotere afstand nog wat te zeggen te hebben over je paard.

Een zweep is flexibel, een carrot stick is dat niet.
Je zult je paard met grondwerk weleens met de stick opzij moeten duwen, op een tik moeten geven.
Dan wil je dat die tik een keer aankomt, en in de intensiteit die jij bedoelt, en niet afgezwakt wordt omdat de zweep meeveert of je niet genoeg druk kunt zetten.

De juiste instrumenten bij het beoefenen van grondwerk, zijn heel belangrijk.
Leadrope, touwhalster en stick zijn gewoon niet vervangbaar.
Je laat een cosmetisch chirurg toch ook niet opereren met een slagersmes?
Een stalhalster is een slagersmes.
Een touwhalster is een scalpel. En daar kun je heel precies en verfijnd aanwijzingen mee geven. Als je er mee om weet te gaan....

Ik ben overigens geen voorstander van het beginnen met grondwerk zonder dat je ook maar enige communicatiemogelijkheid hebt naar het paard toe.
Hij kan zijn spreekwoordelijke middelvinger opsteken, en je hebt niets in handen om hem te corrigeren.
Dus begin aan touwhalster met leadrope, gebruik de stick.
En als alles aan dat touwhalster met leadrope en stick goedgaat, kun je los gaan werken....
Geen stappen overslaan tijdens de NH, je krijgt het later in het traject geheid voor je kiezen.
Neem stap voor stap mee, isoleer geen dingen. Vooral bij Parelli zitten de oefeningen er niets voor niets, en de volgorde is uitgekiend.
Wil je garantie op succes? Volg een programma.
Ik zou Parelli adviseren. Omdat hij je niet alleen leert hoe je het moet doen, maar ook waarom je het moet doen....

Arabesk

Re: Waarom touwhalster, leadrop en stick?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 22:30

en zo duur hoeft het materiaal niet te zijn, bij sommige webshops heb je een touwhalster, leadrope en stick voor de prijs van een anky-dekje :7

harryhengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 22:53

Cassidy schreef:
Ik ben overigens geen voorstander van het beginnen met grondwerk zonder dat je ook maar enige communicatiemogelijkheid hebt naar het paard toe.
Hij kan zijn spreekwoordelijke middelvinger opsteken, en je hebt niets in handen om hem te corrigeren.
Dus begin aan touwhalster met leadrope, gebruik de stick.
En als alles aan dat touwhalster met leadrope en stick goedgaat, kun je los gaan werken....
Geen stappen overslaan tijdens de NH, je krijgt het later in het traject geheid voor je kiezen.
Neem stap voor stap mee, isoleer geen dingen. Vooral bij Parelli zitten de oefeningen er niets voor niets, en de volgorde is uitgekiend.
Wil je garantie op succes? Volg een programma.
Ik zou Parelli adviseren. Omdat hij je niet alleen leert hoe je het moet doen, maar ook waarom je het moet doen....

Bedankt voor jullie duidelijke uitleg!

Cassidy: Helaas is mijn duits niet zo best, dus heb het geluid uitgezet :+ , maar ik begrijp de intentie van het filmpje. Ik ben net begonnen het boek van Pat Parelli te lezen, erg interessant!
Dat je geen communicatiemogelijkheid hebt zonder middelen ben ik het niet helemaal met je eens. Ik begrijp wat je bedoeld, maar de basis is toch juist je lichaamstaal (=communicatiemogelijkheid) en het verkrijgen van vertrouwen en respect? Dan zou je paard zijn middelvinger eigenlijk niet op hoeven steken naar je..
En ook in de wei zou je paard naar achteren moeten lopen als je met je vinger naar zijn borst wijst, als je toevallig je stick niet bij de hand hebt toch..

Arabesk: Ik ben toch al niet van de anky dekjes, dat scheelt. Maar ik ben wel van plan een leadrope en evt touwhalster aan te schaffen. Het nut van de stick ben ik persoonlijk nog niet van overtuigd, maar heb het boek ook nog niet uit natuurlijk :D
Wat is een fijn (web)adres om zoiets te bestellen. Bij Divoza vond ik het geringe aanbod nogal prijzig..

Verder ben ik ook vast vooruit aan het kijken naar een sidepull of andere bitloze optoming. En zou deze willen gebruiken als ik begin met wandelen buiten de wei. Iemand een (betaalbare) aanrader?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:05

Uiteindelijk wil je van de stick af, maar als jij een kind leert fietsen, dan doe je dat toch ook op een kinderfiets met zijwieltjes? Om later de zijwieltjes eraf te halen, en als het kind groter wordt, op een andere fiets over te stappen.

Bij Parelli zul je weerstand tegenkomen, omdat je het paard in het begin toch met dingen moet confronteren waar hij sceptisch op kan reageren. Neem alleen al de friendly game en als laatste uiterste de extreme friendly game. Daar werk je naar toe, maar in het begin kan een paard daar gerust van schrikken.

Zo ziet het eruit op een "klaar" paard.

http://www.youtube.com/watch?v=qrfzQSVzWBE

En zo ziet het eruit als je het paard de eerste keer ermee confronteerd:

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... VNbjYCWF2M

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... AanGzFhxts

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... Jvz-340rOA

En ziedaar het nut van halster/leadrope en stick.

Ander voorbeeld:

http://www.youtube.com/watch?v=BMoNFEXsSLM

Ik daag je uit om dit te doen met pure lichaamstaal, zonder halster, leadrope en stick...
En het gaat hier om een heel jong paard.

Met een volwassen paard kan hij dit:

http://www.youtube.com/watch?v=DAHxbnQpSss

http://www.youtube.com/watch?v=zxW-OdfK ... re=related

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:20

harryhengst schreef:
Verder ben ik ook vast vooruit aan het kijken naar een sidepull of andere bitloze optoming. En zou deze willen gebruiken als ik begin met wandelen buiten de wei. Iemand een (betaalbare) aanrader?

Ik heb spullen van Pat Parelli en van Clinton Anderson. Vooral de stick van Pat Parelli vind ik fijner dan van andere aanbieders die ik in handen heb gehad.
Wil je goede kwaliteit van spullen die goed zijn doordacht, ga voor de originele.
Ik zal je even een PB sturen met een website die ook grondwerkspullen aanbied. Kan ik hier niet neerzetten want dat wordt gezien als spam.

Sidepull of andere bitloze optoming is helemaal niet nodig. Ook om te gaan wandelen en te gaan rijden volstaat een Parelli touwhalster...

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:30

harryhengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 23:31

Cassidy: Ik snap je punt. Bedankt voor de verduidelijkende filmpjes. Dit is ook wel behoorlijk wat stapjes verder.
De plastic zak heb ik ook niet zonder halster gedaan, maar wel zonder stick. Het wijken voor druk en het overal aanraken van het paard bijvoorbeeld ook als hij staat te eten, doe ik zonder middelen. Ik ben dan ook nog maar aan het begin en ik begrijp dat het echte werk voor mij nog moet beginnen en dat dat slimmer is mét hulpmiddelen. Maar de kleine simpele dingetjes kunnen mijn insziens ook wel zonder.

Bedankt voor de link via pb! Ik dacht juist dat een touwhalster met rijden minder word aanbevolen omdat dit dunner is en dus scherper inwerkt?

mcsjelle: ook bedankt voor de link

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:32

Parelli heeft in zijn opleidingstraject juist het rijden met touwhalster zitten.
Dus geen noodzaak om wat anders aan te schaffen als je Parelli gaat volgen...

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:35

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 23:37

Ik gebruik voor mijn eigen merrie een kaakgekruisd bitlooshoofdstel. Zij is ook te rijden met touwhalster, maar ze wil nog wel eens schrikken, rent dan weg en als ik dan te scherp in kom wordt ze boos. Touwhalster vindt zij dus inderdaad te scherp.
Ruin die ik rijd, rijd ik wel met touwhalster en die heeft geen moeite met de scherpe druk op zijn neus.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:10

Ik rijd ook met touwhalster, zowel in de bak als buiten. Ik heb dan wel meestal waslijntjes hangen, rijd puur op zit en benen en misschien dat m'n hand een keer een paar mm verschuift. Ze voelt dan de druk van het gewicht van de teugels verplaatsen en de teugels wel of niet tegen haar nek. Daar reageert ze op.

Als ze er vandoor gaat zet ik haar zijwaarts. Zo kun je met minimale druk voor het paard toch bij je houden.

Ik vind het een prima optoming om mee te rijden.

Overigens gebruik ik geen carrot stick, ik wil het liefst zo min mogelijk in m'n handen hebben. Maar daardoor mis ik wel een paar knopjes, dus dat is een overweging die je moet maken.