Dubbele lijnen,hoe begin je?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 00:19

Zou graag beginnen met longeren met dubbele lijn,maar hoe kun je als beginner nu je paard goed trainen ermee.

Mijn merrie kent het wel al.Longeer je dan ook met longeersingel?

Sidera

Re: Dubbele lijnen,hoe begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 00:23

Hmm lijkt me wel handig om met singel te longeren.

Begin met gewoon longeren, kan kan je vanzelf een beetje contact zoeken, kijken met de stelling etc.
Het is wel echt een pre om een paard te hebben die goed op je stemhulpen is. Ik kan er iig geen zweep meer bij houden met die 2 lijnen in mn handen ;)

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 00:31

laat je de lijn achter de kont lopen en loop je er achter.Of haal je de buitenste over de rug heen,dat zie ik ook wel eens namelijk

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 00:36

Kan allebij, ik zou beginnen met over de rug..
Dat kan minder snel fout gaan.

Wat bedoel je met erachter lopen? Je wil toch longeren? Of wil je aan de lange lijnen werken, dan kan je er wel achter of naast lopen. Maar met longeren sta je gewoon in het midden ;)

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 00:45

hihi klopt was even in de war..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 00:46

Wil je longeren met dubbele longe of aan de de lange lijnen werken?
Is je paard goed op stem? Want dat is een must!
Singel gebruik je bij het longeren zowieso, met lange lijnen kun je hem op den duur weglaten maar daar zie ik het nut niet zo van, is veiliger hem wel te gebruiken.
De lijnen over de rug doe ik nooit omdat je lijn zwaar gaat lopen, kunt hem minder makkelijk laten vieren enz.

Als je geen enkele ervaring hebt kun je het beste iemand vragen je een lesje of twee voor te doen, bij voorkeur met je eigen paard, kunnen jullie beide goed leren hoe het moet.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 00:53

Mijn paard kent het al,is 2mnd in training geweest ergens anders.Omdat ze zich zo fijn liet bewerken aan de lange lijnen wil ik het ook kunnen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 01:28

Dan moet ze ook gewend zijn aan de lijn achter haar achterhand.
Waarom heb je daar niet gevraagd of ze 't even voor wilden doen? Even een lesje?
Want als je echt totaal geen ervaring hebt kun je het beter eerst eens zien.

Yael_Tdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:13

Ik doe het altijd zo
ik doe mijn pony een singel om en een hoofdstel aan
ik haal de 1e longe door een ring (ongeveer in et mide van de flank van mijn pony)aan de zijkant van de singel en klik hem aan het bid vast
ik haal dan de 2e longe door een ring (ongeveer in het mide van de flank van mijn pony)aan de zijkant van de singel en klik hem aan het bid vast
ook gebruik ik een martingaal zodat ie netjes blijft lopen
ik ga op het miden staan en geef een klikje (als hij niet luisterd geef ik een zwiepje met de buitenste longe)
hij gaat lopen en je bestuurd hem ipv met 1 longe met 2
zo kun je ook naar de draf en de galop gaan
als je wil keren zet je druk op de (wat nu )buitenste tuigel en laat de binneste teugel vieren
Ik hoo dat je hier iets aan hebt
groetjes yael

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 22:04

Waar heb je een martingaal voor nodig als je de longe bevestigd midden op de flank, ter hoogte van de schouder dus?
En hoezo keer je door aan de buitenteugel te trekken? Ik hoop dat je dat in praktijk wat subtieler doet.

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 23:16

kan je daar eens filmpje van maken, en mogelijks ergen posten? Ik zou dat wel graag eens willen zien :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:17

Uhm mijn paarden doen niets op stem, dus ook lange lijnen(dubbele lange lijnen wel te verstaan, lange teugelen zijn we nog niet aan begonnen) niet, maar doen het toch, dus dat is in ieder geval geen vereiste..
Wat wel belangrijk is om te leren is dat de lijnen overal over het lijf mogen komen.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:28

siskeh schreef:
Uhm mijn paarden doen niets op stem, dus ook lange lijnen(dubbele lange lijnen wel te verstaan, lange teugelen zijn we nog niet aan begonnen) niet, maar doen het toch, dus dat is in ieder geval geen vereiste..
Wat wel belangrijk is om te leren is dat de lijnen overal over het lijf mogen komen.

Jouw post snap ik even niet, werk je nou wel met lange lijnen of niet?
En als ze niet op stem doen, ondervind je zeker wel dat het lastig is om 2 lijnen en zweephulp te kunnen geven.

Het is ook een pre, geen vereiste

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:32

Ik werk zonder zweep :+
Ik werk aan de dubbele lange lijnen, das wat anders als aan de lange teugels.
Als je de Dubbele lange lijnen van Emiel Voest volgt gebruik je geen zweep of stemhulp.
Enige wat ik gebruik is m'n "buitenhand" om ze te laten aandraven en mn ademhaling om ze terug te krijgen.

Overigens is zijn boek ook wel een aanrader, al is het wat moeilijk te volgen als je niet met de rest van het systeem werkt.

erikwildeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 00:20

Ik heb het als volgt geleerd: paard optomen met een gewoon trenshoofdstel zonder teugels eraan. Een menschoftje met staartriem eraan opleggen. En dan de lijnen door de lichtogen halen, dan van buiten naar binnen door de bitringen en vastklikken aan de leidselsleutels. Vervolgens een boogzweepje erbij houden voor de aanwijzingen. Na wat oefening is het prima te doen. Eerst loop je er een poosje achter om vervolgens plaats te nemen in het midden van de longeercirkel. Let erop dat het paard de buitenlijn niet gaat klemmen met z'n staart, dat kunnen ze nog weleens doen als ze nog jong zijn en zich willen ontrekken.

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 10:24

Wellicht is beginnen met een cursus een idee.. dan weet je zeker dat alles goed gaat!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:05

Er zijn vast ook DVDs om het werken aan de lange lijnen te leren kennen? Iemand tips?

mirjamb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 21:51

Bij het longeren aan de dubbele lijnen is lichaamstaal erg belangrijk.

Om dit moment heb ik een aanbieding lopen, 1ste les aan de dubbele lijnen voor 25 euro.
Ik werk vanuit hoogeveen en vanaf 50km vanuit hoogeveen bereken ik geen km vergoeding.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 09:22

Het allermakkelijkste is, om het iemand eens voor te laten doen en het te laten uitleggen dan over te nemen.
Ik heb het ook geleerd door kijken, overnemen, uitleg krijgen en zelf steeds vaker paarden trainen aan de dubbele lijnen, dan wordt je er vanzelf handig in.

Ik heb de klassieke manier geleerd en de freestyle manier.

Blij de klassieke manier gebruik je een hoofdstelletje en een trainingssingel.
Je kunt 2 longeerlijnen gebruiken, maar ook een speciale dubbellonge, bijv. van Lammert Haanstra.

Longeer eerst even aan een enkele longe en als je paard een beetje losgewerkt is begin je met 2.

-Eerst klik je de binnenste aan het bit en laat je rechtstreeks naar je hand lopen. De buitenste leg je over de rug, klik je door de laagste ring en dan naar de bitring aan de buitenkant. Sta dicht bij je paard en houdt beide lijnen dicht bij het paard vast en loop dan langzaam iets naar achteren, waarbij je de lijnen als een brugje over elkaar heen legt als teugels. Eventueel kun je de resterende stukken lijn nog oprollen in lussen, maar als je er geen hinder van hebt kun je ze ook achter je laten liggen. Zorg er alleen niet voor dat je er over struikelt ;) Longeerzweep houdt je in je buitenste/achterste hand.
In het begin laat je het paard gewoon weer simpel op een cirkel lopen, laat het eerst zoeken, loopt het iets naar binnen dan kun je zachtjes met je buitenste hand contact maken en het weer naar buiten vragen.
Uiteindelijk kun je eens kijken hoe het paard op je handen reageert en of het naar die nagevelijkheid wil, hoofd mag laag en neusje er iets uit in het begin.

Wanneer dit goed gaat, kun je je binnenste lijn door de de binnenste bitring halen en daarna ook aan de trainingssingel vastklikken, ook laag net als de buitenste.
Op deze manier kan je met je binnenhand ook iets meer doorvragen.

Volgende stap is beide lijnen iets hoger vastklikken, dan kun je werken aan iets meer oprichting in de hals. En afhankelijk van het aantal ringen kun je steeds een stapje hoger.

(Bij bovenstaande manieren moet je dus wel de boel omdraaien als je op de andere hand gaat werken :D )

Nog een andere fase is het vastklikken van beide lijnen rechtstreeks aan het bit en dan beide door de hoogste ringen van de trainingssingel.
Op deze manier kan je dubbellongeren, maar je kan tussendoor ook variëren door stukken rechtdoor te gaan en dan te van hand veranderen, je kan dan heel snel beide lijnen over de rug wisselen, zweepje in andere hand en je kan weer verder. Dan combineer je het dus met een soort van lange teugel werk.

Dit is de manier die ik heb geleerd, hoop dat het duidelijk is, heb mijn best gedaan! :)

Als er interesse is wil ik ook wel de freestyle manier uitleggen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 09:29

Bojangles schreef:
Als er interesse is wil ik ook wel de freestyle manier uitleggen.

Zeker wel. :)
Ik heb enkel de klassieke manier geleerd, dus ben wel benieuwd.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 19:07

Bij de Freestyle manier, gebruik je een touwhalster (fijnste is een dunnere, dus 5-6mm) met daarover een hoofdstelletje. Officieel gebruiken ze dan een leerbitje maar je eigen fijne bitje kan natuurlijk ook.
Je kunt 2 lange leadropes gebruiken, maar ook je eigen lijnen of dubbele longe. Daarnaast gebruik je een trainingssingel of een barebackpad met opzet stuk met ringen.

Je begint eerst met enkellonge aan het touwhalster.
Daarna start je met je binnenhand rechtstreeks aan het touwhalster (ringetje onderaan) net als bij enkellonge dus. De buitenste klik je ook aan het touwhalster doe je door een ring van je trainingssingel en loopt eerst buitenom over de schoft, schuif zelf weer op en maak weer een soort brug van je teugels.
In de 1e fase longeer je dus weer eerst op de binnenteugel en de buitenste rust zachtjes op de rug om er aan te wennen. Zijn ze gewend kun je hem erbij pakken.
Daarna kun je hem langs de achterhand doen (buitenste teugel) wel belangrijk dat wanneer je dit doet, je eerst ter hoogte van de schouder staat, zodat je voor ook contact hebt, zodat wanneer ze nu schrikken (normaal gezien heb je voorbereidend werk hierop gedaan, maar het blijven natuurlijk vluchtdieren dus zekere voor het onzekere) ze je niet gelijk weg vliegen. Dan schuif je weer op naar achter en ga je op deze manier longeren.
Als dit goed gaat kun je je binnenhand weer aanpassen en gelijk maken aan je buitenhand. Dus je lijn klik je aan het touwhalster en laat je dan weer via een ring lopen, naar je hand toe.
Op deze manier kan je dus tijdens je longeeren ook heel makkelijk van hand veranderen.

Als je je paard voldoende los hebt gewerkt kun je overstappen op bit en dan kun je dezelfde standen gebruiken als bij het touwhalster :)

Net weer een beetje andere variant dus (en daar zullen er vast nog wel meer zijn). Maar op deze manieren heb ik het geleerd :j

Yael_Tdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 19:13

anneliesdj schreef:
En hoezo keer je door aan de buitenteugel te trekken? Ik hoop dat je dat in praktijk wat subtieler doet.

trekken trekken tuurlijk niet maar ik kon eve niet op het goede zachtere woord komen
spanning op de teugel zetten is beter gezecht
Citaat:
Waar heb je een martingaal voor nodig als je de longe bevestigd midden op de flank, ter hoogte van de schouder dus?
bedoel je dat naar mij toe want hoe jij het zecht wordt het allemaal wel lastig ?he ?

Clauwwie1803

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:54

Hee,

ik heb een cursus longeren dubbele lijnen gehad.
Het is eigenlijk niet heel moeilijk.
Je moet een longeersingel hebben, twee karabijnhaken en 2 longerlijnen van ongeveer 10 m. lang.
Je maakt aan het onderste ringetjes de karabijn haken vast.
Je begint aan de linkerkant, je doet de longeerlijn door de karabijn haak en maakt die vast aan het halster/hoofdstel.
Dan pak je de andere longerlijn en je hang je over de rug heen. ( de klip naar beneden toe. )
Loop naar de andere kant toe en doe de 2de longeerlijn door de karabijnhaak en maak die ook vast aan het halster/hoofdstel.

Doe dan de buitenstelijn over zijn kont heen en laat hem stappen door met de lijnen tegen zijn buik aan te klapperen.
Maar desnoods een geluidje als hij dat gewend is.

En zoals hier onder al stond, je trekt aan de buitenste longeerlijn, waardoor hij keert. ( !! pas wel op dat je over de lijnen weer heen stapt, je kan het best er voor zorgen om de lijnen in 1 hand te houden en allemaal aan de binnenkant. !! )

heb je ngo vragen?
Stuur mij anders maar een PB

Clauwwie1803

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:56

trouwens..
is het een beetje duidelijk??

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 22:06

Clauwwie: nee het is me nog niet helemaal duidelijk. als je een longeersingel gebruikt met ringen eraan, dan hoef je toch geen karabijnhaken eraan te klippen. Dan haal je de longeerlijn toch door de ringen.