Paard stopt tijdens longeren en gaat steigeren.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xMelissaa

Paard stopt tijdens longeren en gaat steigeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 21:54

Tegenwoordig longeer ik mijn paard wat vaker voor het rijden. Ik longeer hem dan zonder bijzet. Het stappen doet hij braaf en loopt netjes zodra hij aandraaft doet hij een paar rondjes prima en dan stopt hij er mee en draait hij naar mij toe, maar hij blijft wel staan. Hij doet niks maar zodra ik naar hem toe loop gooit hij 1 voor been omhoog dit doet hij 1/2/3 keer. Dan vraag ik hem weer verder te gaan en draaft hij er meteen in vlot tempo vandoor. Dan draaft hij 1/2 rondjes weer netjes en stopt weer, draait naar me toe en gooit zijn been omhoog, ik sta nu nog altijd op dezelfde plek. Zodra ik voor hem sta steigert hij 1 keer en gaat weer verder.

Hij stopt wel vaker voordat hij steigert maar dan gooit hij zijn been nog steeds omhoog.

Nog even wat informatie over hem zodat het wat duidelijker is.
Draver, erg heet. Heeft normaal speciale brok (pianisimo) voor heethoofden, die heeft hij tijdelijk niet. Hij staat sowieso van 9 tot 5 uur buiten in een grote weide. Hij staat alleen en heeft geen soortgenotjes om zich heen in andere weiden. Mijn andere merrie is pas ingeslapen hij was hier best van over stuur. Hij heeft afscheid van haar genomen en daar nam hij genoegen mee.

Ik weet niet wat dit is. Longeer ik hem met bijzet doet hij dit dus niet voor zover ik weet. Is het een uiting van pijn? Niet goed aangeven? niet passen tuig?

HRE

Re: Paard stopt tijdens longeren en gaat steigeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:55

Denk dat hij je gewoon aan het testen is. Word jij verder boos als hij steigert naar je?

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 22:01

HRE schreef:
Denk dat hij je gewoon aan het testen is. Word jij verder boos als hij steigert naar je?

Hij test vaker maar als ik duidelijk ben is het meestal wel klaar na nog een paar keer uitproberen. Ik geloof het niet daar zou ik eens op moeten letten.

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:11

ik denk ook dat hij aan het testen is! probeer hem voor te zijn. blijf met je lichaam bij zijn achterhand en zodra je ziet dat hij weer wil gaan stoppen. direct zweep erbij.. sluit hem er mee op.. reageert hij daar niet op dan een klein tikje.
met de bijzet stijgert hij niet want dat word dan een stuk moeilijker om omhoog te komen. en als je zorgt dat hij niet stil komt te staan word het stijgeren ook een stuk moeilijker.
succes!!

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 22:18

Met de zweep moet ik oppassen dat ben ik vergeten te zeggen. Hij is vroeger mishandeld en vandaar moet je niet al te grof zijn bij hem. Dan draait hij om en doet hij wel vals tegen je, heel vals.
Ja maar het is niet de bedoeling dat hij het alleen met bijzet niet doen, hij gooit dan ook zijn been omhoog dus dan zie ik al genoeg.
Ik zal het morgen weer proberen en dan laat ik het weten.

m3lisz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:21

ik heb ook wel eens dat mijn paard gaat steigeren als ze van hand moet veranderen..dan gaat ze ook eerst naar me toe staan en als je naar haar toe loopt steigeren..ze heeft het wel op commando geleerd..maar toch is het uittesten..wat ik toen heb gedaan is..naar het midden lopen samen..haar laten staan en naar haar kont toelopen..dan kan het paard alleen maar vooruit..en goed je zweep erbij houden..zodat je je paard opsluit en hij niet kan stoppen en steigeren..mijn pony is ook beetje bang voor zwepen, maar toch helpt het als je er gewoon rustig mee omgaat en niet mee gaat zwiepen enz.
ik hoop dat je er wat aan hebt, succes ermee ;)

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:22

Ik had net het zelfde probleem .
Als mijn paard geen zin had om te lopen stopte die en ging hem omhoog staan .
Zorg dat je hem voor bent . Het is soms een kwestie van een seconde .
Mijn paard heeft ook schrik gehad van de zweep , toch had ik bij longeren een zweep voor mezelf te beschermen , hij moest maar wel eens naar me toe willen stijgeren .

ik zou gewoon goed opletten en hem proberen voor te zijn .

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 23:48

Ik denk dat je iemand eens mee moet laten kijken naar jouw positie ten opzichte van het paard. Als 'ie ook zo richting jou draait, maak je groot, zwaai met je handen zodat 'ie weer van je weg gaat. En inderdaad proberen in te grijpen voor het te laat is.

Is dit trouwens gekomen nadat je merrie is gestorven? Denk sowieso dat het geen kwaad kan om weer een ander maatje voor hem te vinden. Maar dat begrijp je zelf ook wel ;)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:34

Testen of dominantie :) Mijn haflinger heeft dit enkele jaren terug ook gedaan, zodra ik even niet oplette of de hulp verkeerd gaf in staking en in opstand. Dan wou hij ook wel eens de benen uitslaan of brutaal blijven staan. Puur uittesten lijkt het mij in dit geval :j

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 19:07

Daaphh; Oke dankje, ik ben hem vaak voor met niet altijd en het is inderdaad seconde werk.

_Tara_; Dat doe ik maar dan gaat hij ook steigeren of hij trekt er gewoon niks van aan.
Ja hij doet dit pas na het overlijden van mijn andere merrie. In het voorjaar komt er een nieuw maatje voor hem . :)

E_Nalanta; Oke ik zal er op letten.

Ik heb hem vandaag niet kunnen longeren ivm met het weer, niet de zozeer de regen maar daardoor is de bak helaas een zwembad.

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:09

mijn paard doet het soms nogsteeds als ik even een seconde niet oplet .. En ik zou der wel een longeerzweep proberen .

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:12

Goed bij haar achterhand blijven. Kan het niet zo goed uitleggen. Maar blijf haar van achteren ''drijven''

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 19:13

marjolein_el schreef:
Goed bij haar achterhand blijven. Kan het niet zo goed uitleggen. Maar blijf haar van achteren ''drijven''

Ik snap wat je bedoelt, maar daar moet ik mee oppassen. Dit heb ik namelijk al eerder geprobeerd en dan stopt hij ermee omda thij het eng vind ivm met zijn verleden.

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:20

probeer anders in een driehoek te blijven
je zweep op de grond maar als het nodig is gewoon naarboven doen en dat je hem direct kan vooruit houden

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 19:23

Daaphh schreef:
probeer anders in een driehoek te blijven
je zweep op de grond maar als het nodig is gewoon naarboven doen en dat je hem direct kan vooruit houden

Dat doe ik altijd. Als ik in moet grijpen zweep omhoog en dan ben je er meteen bij.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:27

neem er toch maar een zweep bij (een lange dressuurzweep kan ook al helpen), jem oet hem niet gebruiken als straf, maar als verlengde van je arm

kappa2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:28

Idd in de driehoek blijven en je pony goed voorwaarts houden. Steigeren gaat moeilijker als ze in beweging zijn. Voorwaarts houden is het beste en dan mag je best even je zweep gebruiken. Hoe meer ze gaan steigeren hoe hoger ze gaan en het is niet de bedoeling dat hij straks achterover valt.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 19:35

Ik heb er ook gewoon een longeer zweep bij. Je moet er alleen niet mee gaan dreigen dan raakt hij helemaal gestresst.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:39

Verbaal zou je al veel meer ontzag moeten krijgen van je paard als hij bang is/word van een zweep.
Dat samen met lichaams taal is voor jou paard denk ik de oplossing.
Maar dat moet je wel leren.
En lang niet elk mens zal dat ooit leren vrees ik.
Ik kan verbaal heel veel met paarden, dat klinkt soms niet zo chique, maar het werkt over het algemeen wel heel goed. Geen tik met de zweep, maar een behoorlijk overheersende stem, al zal dat soms niet zo leuk overkomen denk ik!
Een flinke schreeuw is vaak al voldoende om in sommige situatie 's orde te brengen, zelfs vanaf afstand herkennen ze mijn stem heel goed en weten dat ze op moeten houden met b.p gedrag.
Maar lang niet elke paarden bezitter kan dat.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 19:45

Ik ben ook heel duidelijk met mijn stem al zeg ik het zelf. Ik doe dat ook liever al moet ik het niet altijd doen. Jullie kunnen mij natuurlijk niet kennen en aangezien ik nog maar 14 ben kan ik al wel wat reacties bedenken van sommige. Maar ga er maar vanuit dat ik volwassen reageer en het hem duidelijk aan geef want het in nou een maal geen makkelijk paard.

Dit is niet aanvallend bedoel maar even voor de duidelijkheid voordat iemand het zo voelt. ;)

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 23:12

mijn paard deed dat ook omdat die dat was aangeleerd, commando voor in stap te gaan, was zelfde als steigeren, wat ik gedaan heb is me langs zijn flank gezet om hem zo in stap/draf te krijgen. Veel herhalen en ze leren het af :-)

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 17:35

Heb hem net gelongeerd hij gooide zijn been wel meer dan 10 keer omhoog maar hij heeft maar 1 keer gesteigerd en dat was maar een halve meter de lucht in. Hij wilde wel vaker maar daar heb ik hem op kunnen tegen houden. Ik heb hem zomaar 5 minuutjes gelongeerd want daarna ging ik rijden.