Longeren met Yip

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ashen

Longeren met Yip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 22:59

Hey,

Sinds vorige week heb ik een nieuw paard op stal en nu de grond weer een beetje begaanbaar is heb ik hem vandaag eens aan de longeerlijn gezet zodat hij alle energie er weer even uit kan gooien. De longeersingel bleek wel te ruim voor dit nog ranke paardje, dus daar moet ik nog even naar kijken binnenkort, maar het ging om het idee. Ik ben me er dus van bewust dat hij teveel naar achteren ligt! ;)
Even ter informatie:

Yip Dragon
Ruin
1.58
5 jaar
Het is een draver, hij komt net van de drafbaan en heeft ook een aantal koersen gelopen.

Afbeelding

Losdraven, zoals je ziet een echte draver.
Afbeelding

Pessoa vastzetten
Afbeelding

Stappen
Afbeelding

Afbeelding

Draven
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog een vraagje over het longeren, als ik hem longeer snijd hij aan 1 kant enorm af waardoor het touw dan telkens over de grond sleept, waardoor ik dat telkens moet inhalen en vervolgens op de andere kant weer moet loslaten. Iemand tips om hier wat aan te doen? Op de zweep reageert hij verder niet behalve versnellen.

zodiacje

Re: Longeren met Yip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 23:04

Lekker paardje heb je daar lopen!

Om je vraag te beantwoorden, je wijst dan met je zweep naar zn schouder en indien nodig wip je het touwtje daarnaar. Desnoods ieder rondje. Daarbij maak je je breed dus borst vooruit en zo "wegdrukken"

Persoonlijk heb ik mijn pessoa langer zodat hij wat lager en meer ontspannen losjes kan lopen, gezien de lage insrelling can je pessoa gok ik dat dat ook jouw doel was. Ben benieuwd hoe de andere bokkers daar over denken ...

Ashen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 23:09

Dat is inderdaad wel een tip. Ik heb een paar keer begeleiding gehad met het longeren met de pessoa maar moet sommige dingen nog wel een beetje uitvogelen. Het ene paard loopt namelijk direct met de neus in de lucht zodra ik hem losser afstel terwijl de ander dus wel mooi laag gaat. Ik kan wel eens kijken dat ik hem de volgende keer nog wat losser afstel.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 23:13

Top!
Hier loopt ie toch een beetje achter de loodlijn dus neusje mag wel iets vooruit.
Fijn dat je meteen wat met mn tip doet!
Succes ermee!

Lotusbloemm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 23:26

Is misschien bedrog..maar t lijkt wel of je longeersingel halverwegen zn buik zit.. ?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 23:31

Inderdaad de longeersingel zit wel een beetje te ver naar achter!

heb je hier een reden voor?

Verder leuk paardje en hetzelfde wat Zodiacje zegt.
Later kun je hem wel wat meer oprichten, maar denk dat lang en laag ,met nadruk op lang belangrijker is.

Ashen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 23:31

LisaBN schreef:
Is misschien bedrog..maar t lijkt wel of je longeersingel halverwegen zn buik zit.. ?

Geen bedrog! Ik had verwacht dat mijn singel ook wel op hem zou passen omdat hij ook goed past op mijn andere paarden, maar dat bleek dus van niet. Ik heb het eerst maar even zo gelaten maar kijk even of ik er wat extra gaten in kan zetten of desnoods een cob maat singel haal ;)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 21:49

Je kan trouwens ook een simpele korte dressuur singel pakken, daar een riempje omheen en klaar.

Paard loopt al best lekker! Vind wel dat het bit wel erg hoog/ver zit. Heb je daar een betere foto van?

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:47

Wat leuk om te zien dat het op de 1ste foto's inderdaad een overduidelijke draver is, maar op de foto's met pessoa je dat helemaal niet meer zo goed ziet. Hij pakt het netjes op vind ik!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 13:04

Wat een leuk paardje zeg!
De pessoa zou inderdaad wat langer mogen (de touwtjes) Dit paardje komt net van de baan zoals ik begreep, dus zijn spieren zijn totaal niet gewent aan lang laag lopen. Een draver wordt vaak met zijn hoofd omhoog vast gezet. Bouw het dus langzaam op!
Het naar binnen vallen kan je mogelijk ook oplossen door met je vrijehand (waar je de rest van de longeerlijn in vast hebt) een zwaaiende beweging naar zijn schouder maakt. Hier door gaat de lijn zwaaien waar voor je paard weer wat naar buiten zal gaan lopen.
Vergeet niet dat dravers vaak een kant op getraind worden, hierdoor lopen ze moeilijker de andere kant op. Dus ook dit langzaam opbouwen.

Ik ben benieuwd hoe hij het gaat doen! Het is een erg mooi diertje!!

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 16:31

Pas een beetje op met de Pessoa, het is een zwaar hulpmiddel waar je je snel op kunt verkijken, zeker bij een ongetraind paard!
Wanneer je hem wilt blijven gebruiken zou ik hem zeker langer maken en het heel langzaam opbouwen met het neusje eruit.
Heb je weleens overwogen om met dubbele lijnen te longeren?

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 16:38

Wat JPS schrijft, heb je al eens met dubbele lijnen gelongeerd? Kan je eigenlijk alles (bijna alles) doen als dat je er op zit. Heb je ook het probleem van het afsnijden niet. En je paard word niet gedwongen om naar beneden te lopen. Denk ook dat het voor het paard belangrijk is dat hij de andere spieren gaat aanspreken, en dat kan je met dubbele lijnen makkelijker doen. Denk als hij de goede spieren gaat gebruiken, en er ontspanning komt, dat hij langzaam aan naar beneden gaat met zijn hoofd.