Dubbele lijnen: uitbreken heup voorkomen. Tips gevraagd!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rumpleteaser

Dubbele lijnen: uitbreken heup voorkomen. Tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 12:14

Ha allemaal, ik ben op zoek naar wat tips bij het werken met de dubbele longe.

Even een paar feitjes:
- ik heb les en ben daar heel tevreden over. Ben gewoon ook benieuwd naar jullie mening :)
- longeren en (stem)commando's zijn goed bij het paard bevestigd
- paard is jong; ruim 3,5 jaar en wordt western beleerd
- Ik longeer met hoofdstel en babybitje

Sinds kort werk ik met de dubbele longe bij het paard. We zijn eigenlijk net bezig met inrijden, paardje is al wel zadelmak.
We merken dat paard rechtsom meer moeite heeft en z'n heup en hoofd naar buiten zet. Hij loopt dus met z'n 'buik' naar binnen.
Door nu met de dubbele longe te werken wil ik hem leren in de 'goede houding' te lopen en zijn spieren daarbij meer ontwikkelen.

Het werken gaat heel fijn en paardje pakt ook de dubbele lijnen prima op. Waar ik tegenaan loop is het volgende:
Rechtsom heeft paardje toch wel moeite, zoals ik schreef. Met de buitenste longe probeer ik het uitzwaaien van z'n achterhand meer te begrenzen.
Dat doe ik door de buitenste longe meer aan te nemen en met de binnenste maar heel beperkt richting aan te geven.
Als ik meer stelling vraag met m'n binnenste longe is dat nog wat teveel voor het paard: hij wordt onrustig, gaat staken of juist sneller (rechtsom).
Dat zie ik dus nog even als een 'volgende stap' en ik wil me nu nog even focussen op alleen die achterhand.

Probleem is dat ik (voor mijn gevoel) best wel wat kracht nodig heb om de achterhand te begrenzen voor ik een reactie krijg.
Daar voel ik me niet prettig bij en ik heb het idee dat het misschien niet nodig is en ik dus iets niet goed doe.
Het zorgt soms ook voor verwarring bij het paard: als ik begrens buiten en meer kracht zet voor die reactie denkt hij soms dat ik wil dat hij van hand verander.
Waardoor ik dus toch meer met de binnenteugel moet werken, enzovoorts.... Linksom heb ik dit probleem niet, geeft hij fijn reactie en gaat het wel soepeltjes.

Wie heeft voor mij tips om met de dubbele longe op een juiste manier aan zijn achterhand te werken rechtsom?
Ik wil dit zonder 'kracht' doen. Kan dat, of 'hoort dat er nu nog even bij' en gaat het met trainen vanzelf beter?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 12:18

Heb je de buitenlijn over de rug of achterlangs? Werk je in een afgezette cirkel? Wat doe je met je zweep?

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 12:24

Hoi Margreet:
- de buitenlijn gaat achterlangs (leek mij persoonlijk duidelijker, aangezien ik aan de heup werk)
- soms werk ik in de afgezette ruimte en soms niet. Het gaat in de afgezette ruimte (logisch) wel beter.
- Mijn zweep heb ik in de hand van de buitenlijn, maar eigenlijk werk ik er niet mee. Hij sleept over de grond op grote afstand van het paard.
Als het ware meer achter mij, als je begrijpt wat ik bedoel.

Margreet

Re: Dubbele lijnen: uitbreken heup voorkomen. Tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 12:52

Wat gebeurt er als je met je zweep 't middenstuk naar buiten probeert te drijven? (zoals je onder 't zadel met je binnenbeen zou doen)

Niet TE streng begrenzen aan de buitenkant, hij moet wel makkelijk buiging naar binnen aan kunnen nemen. Dat vraag je door middel van de binnenlijn en je zweep en in een afgezette cirkel. Wees in 't begin tevreden met kleine beetje, maar je mag best een beetje doorzetten (en voorwaarts houden, ook weer met je zweep) als 'ie begint te mopperen.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 13:05

Margreet schreef:
Wat gebeurt er als je met je zweep 't middenstuk naar buiten probeert te drijven? (zoals je onder 't zadel met je binnenbeen zou doen)

Dan gaat hij in zijn geheel naar buiten, hij verruimt zijn cirkel als het ware. Overigens doe ik dit niet altijd met de zweep maar meestal met mijn lichaam (stap naar voren).

Margreet schreef:
Niet TE streng begrenzen aan de buitenkant, hij moet wel makkelijk buiging naar binnen aan kunnen nemen. Dat vraag je door middel van de binnenlijn en je zweep en in een afgezette cirkel. Wees in 't begin tevreden met kleine beetje, maar je mag best een beetje doorzetten (en voorwaarts houden, ook weer met je zweep) als 'ie begint te mopperen.

Klopt: als ik EN werk aan de achterhand EN aan de stelling van voren gaat-ie mopperen. En inderdaad gebruik ik dan m'n zweep om hem voorwaarts te houden. Daarom dacht ik dus zelf om eerst aan die achterhand te gaan werken zonder teveel aan de voorkant te zitten qua stelling. Dan maar liever even de schouder naar binnen; dan wordt dat stap 2 dacht ik.

Het probleem is dus dat ik naar mijn gevoel te veel kracht moet gebruiken op de buitenlijn, voordat ik een (kleine) reactie krijg.
En daar voel ik me niet zo prettig bij. Ik vraag me af hoe ik dat anders kan doen.
Waarschijnlijk doe ik zelf iets fout: misschien herken ik niet snel genoeg wanneer hij wel 'geeft' met de achterhand?
Of het paard moet er nog aan wennen en die kracht nog wel nodig in het begin? EN wordt het naarmate de training vordert beter?
Vandaar de vraag om tips :)

Begrijp ik uit jouw post Margeet dat ik wellicht met de zweep tijdens het vragen zijn middenstuk naar buiten moet drijven? Ik kan me voorstellen dat dat wellicht ondersteunt.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 14:16

Rumpleteaser schreef:
Margreet schreef:

Dan gaat hij in zijn geheel naar buiten, hij verruimt zijn cirkel als het ware. Overigens doe ik dit niet altijd met de zweep maar meestal met mijn lichaam (stap naar voren).

Daarom ook in een afgezette cirkel werken, dat maakt het je zoveel makkelijker. Met een stap naar voren zetten verbreek je bovendien ook je verbinding op de lijnen, dus logisch dat hij naar buiten gaat.

Citaat:
Klopt: als ik EN werk aan de achterhand EN aan de stelling van voren gaat-ie mopperen.

Jammer dan ;) Maar wil je nou stelling of buiging?

Citaat:
Het probleem is dus dat ik naar mijn gevoel te veel kracht moet gebruiken op de buitenlijn, voordat ik een (kleine) reactie krijg.
En daar voel ik me niet zo prettig bij. Ik vraag me af hoe ik dat anders kan doen.

Dat hoeft ook helemaal niet. Buitenkant is stabiel en begrenzend aanwezig, verder stil. Binnenkant vraagt iets, zweep fungeert als binnenbeen.

Citaat:
Begrijp ik uit jouw post Margeet dat ik wellicht met de zweep tijdens het vragen zijn middenstuk naar buiten moet drijven? Ik kan me voorstellen dat dat wellicht ondersteunt.

Ja, dat is de bedoeling.

Hoe maak je je lijnen vast? Daar zit ook nog verschil in wat eea zou kunnen verklaren.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 14:55

Om te beginnen dank voor je hulp en meedenken!

Margreet schreef:
Daarom ook in een afgezette cirkel werken, dat maakt het je zoveel makkelijker.

Kan niet anders dan het hiermee eens zijn ;)

Margreet schreef:
Citaat:

Dat hoeft ook helemaal niet. Buitenkant is stabiel en begrenzend aanwezig, verder stil. Binnenkant vraagt iets, zweep fungeert als binnenbeen.

Snap ik, alleen heb ik dus best wel kracht nodig om die achterhand niet uit te laten zwaaien. Het lijkt wel dat alleen stabiel begrenzen niet voldoende is.
Hij zwiept zo uit dat ik echt wel kracht moet zetten. Wil ik dan misschien teveel in 1 keer?

Wat bedoel je met zweep fungeert als binnenbeen?

Margreet schreef:
Hoe maak je je lijnen vast? Daar zit ook nog verschil in wat eea zou kunnen verklaren.

De lijnen zitten geknoopt aan elkaar. Ze gaan door de onderste ringen van de longeersingel rechtstreeks naar het bit.
Daar zitten ze op de plek van waar normaal de teugels zitten vast met een musketon aan de bitringen.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 15:43

Even een schopje: wie heeft er nog tips voor mij...? :)

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:01

Ik kom er wel op terug, maar even geduld ;)