Hoi,
Ik ben bezig met mijn 3,5 jarige merrie met de basis, een aantal dingen zitten er al goed in, en dat is stappen, stilstaan, draven, achterwaarts en volgen. En blijven ben ik nu mee bezig.
Maar nu wil ik graag dat ze wijkt opzij dus, op het moment dat ik dat vraag gaat ze achterwaarts, nu vroeg ik me gewoon af waar kun je het beste de druk geven zodat ze makkelijker begrijpt wat ik bedoel? En wat kan ik het beste doen als ze achterwaarts gaat? Nu haal ik haar eerst terug vooruit, en dan stop ik omdat ik denk dat ze het gewoon niet helemaal begrijpt.
Met achterwaarts heeft ze in het begin ook er moeite gehad omdat ze dan juist de drang had om vooruit te gaan, dit heb ik met veel oefening goed opgelost en nu reageert ze daar heel licht op.
Ik ben zoiezo van plan om als het beter weer wordt weer les te nemen daarin maar op het moment is het weer niet echt betrouwbaar.
En ik krijg het idee dat ze het vervelend vindt elke keer hetzelfde te moeten doen dus lijkt het me voor haar en voor mij beide wel fijn om weer iets nieuws te leren.
Andere ideeën en tips die ik haar kan leren zijn natuurlijk ook welkom voor de afwisseling, wel rekening houdend dat ze nog niet in de buitenbak kan en ik alles op het erf zelf doe.