Wijken voor druk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Wijken voor druk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 11:59

Hoi,

Ik ben bezig met mijn 3,5 jarige merrie met de basis, een aantal dingen zitten er al goed in, en dat is stappen, stilstaan, draven, achterwaarts en volgen. En blijven ben ik nu mee bezig.
Maar nu wil ik graag dat ze wijkt opzij dus, op het moment dat ik dat vraag gaat ze achterwaarts, nu vroeg ik me gewoon af waar kun je het beste de druk geven zodat ze makkelijker begrijpt wat ik bedoel? En wat kan ik het beste doen als ze achterwaarts gaat? Nu haal ik haar eerst terug vooruit, en dan stop ik omdat ik denk dat ze het gewoon niet helemaal begrijpt.
Met achterwaarts heeft ze in het begin ook er moeite gehad omdat ze dan juist de drang had om vooruit te gaan, dit heb ik met veel oefening goed opgelost en nu reageert ze daar heel licht op.
Ik ben zoiezo van plan om als het beter weer wordt weer les te nemen daarin maar op het moment is het weer niet echt betrouwbaar.
En ik krijg het idee dat ze het vervelend vindt elke keer hetzelfde te moeten doen dus lijkt het me voor haar en voor mij beide wel fijn om weer iets nieuws te leren.
Andere ideeën en tips die ik haar kan leren zijn natuurlijk ook welkom voor de afwisseling, wel rekening houdend dat ze nog niet in de buitenbak kan en ik alles op het erf zelf doe.

StalNollie

Re: Wijken voor druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:35

oefeningen door elkaar doen, speelminuten inlassen niet alleen maar vragen, je kan haar hierbij leren flemen, en voetje vragen 2 nieuwe kleine oefeningen, en toch doorgaan met hoe je nu bezig bent,
gedult is alles wat je nodig hebt,

evasaegerman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:54

Hallo Tigra, als jouw paardje achterwaarts gaat op jouw aanwijzing dan begrijp ze jou nog niet. Heb je de zijgang wel eerst aangeleerd? Of ben je hier nu mee bezig? In dat geval hou je je linkerhand tegen de linkerschouder van je paard en je rechterhand tegen de linkerheup en zet je lichte druk. Welke beweging ze ook maakt, je lost niet tot ze (eventueel per ongeluk) een stap opzij zet. Dan laat je meteen je handen los en je beloont best ook nog eens met voer (beetje!). Als je alleen vooraan druk geeft, is dit inderdaad een valkuil dat ze zal wijken voor die druk, door achteraan te gaan.

ponyranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 10:45

dit is ergens wel normaal,je paard snapt niet wat jij vraagt.
je geeft druk en ze gaat achteruit.
hier is het dan heel belangrijk dat je de druk blijft houden zolang ze achteruit gaat.
vanaf het moment dat ze ook maar een iniminibeetje opzij wijkt,laat je de druk onmiddellijk helemaal vallen en beloon je.
druk is iets onaangenaams voor een paard,ze gaan altijd een manier zoeken om eraan te ontsnappen en eens ze gevonden hebben wat ze moeten doen om er aan te ontsnappen,gaan ze dit niet vlug meer vergeten!