Longeren met pessoa; vraagje (filmpje)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ilse_dgraam

Longeren met pessoa; vraagje (filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 17:05

Hoi!

ik heb een vraagje. Ik probleem bling regelmatig te longeren met pessoa. Maar ze loopt zó onzettend laag.
Ze loopt met de neus over de grond, en echt over de grond.
Nu is dat wel fijn, ze loopt wel lekker over de rug en onder het zadel merk je het verschil wel. Maar heeft het nut?

Als ik der hoog instel, probeert ze altijd weer te duiken of te diep, dit gaat wel beter maar is nog steeds lastig.

Filmpje is niet van super kwaliteit, maar gaat om het beeld

ilse_dgraam

Re: Longeren met pessoa; vraagje (filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 22:31

Misschien kan ie beter niet bij ITP, kan die worden verplaatst?

ilse_dgraam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 14:17

niemand?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 18:44

Tis jammer dat het filmpje zo ontzettend donker is.
Heb je al eens geprobeerd om haar wat losser te zetten?
Ze duikt inderdaad wel extreem en heeft volgens de foto's in je profiel niet een hele sterke bovenlijn, dus het zal wrs te zwaar zijn voor haar om bovenin te blijven. Om voorwaarts neerwaarts te lopen zal ze toch net wat minder achter de loodlijn moeten lopen, maar gezien de lengte die ze voorin krijgt lukt dat niet.

sommodore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 18:51

Het filmpje is zo donker dat ik niet eens kan zien of je pessoa tussen de voorbenen door vastzit. Als dat zo is zou je kunnen proberen om de pessoa aan de zijkant vast te zetten dan moet het paard iets meer bovenin blijven. Succes.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 18:54

sommodore schreef:
Het filmpje is zo donker dat ik niet eens kan zien of je pessoa tussen de voorbenen door vastzit. Als dat zo is zou je kunnen proberen om de pessoa aan de zijkant vast te zetten dan moet het paard iets meer bovenin blijven. Succes.

ik lees deze topic ook even mee want ik heb dus het zelfde probleem,

maar wat jij zegt helpt ook niet bij mijn pony, als ik het gewoon aan de zeikant doe, het laagste ringetje zakt hij heel erg met zijn hoofd, maar hij moet juist hoger, doe ik hem eentje hoger, trekt hij zijn nek echt heel erg strak.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:56

Afbeelding

Ik neem aan dat je m hebt zitten zoals op het eerste plaatje.
Kun je ook een filmpje posten als je m omdoet zoals op het tweede plaatje?

sommodore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:01

Als je paard er erg achter kruipt moet je proberen het voorwaarts op te lossen zodat er weer lengte op de hals komt, veel overgangen maken zodat er vanuit het achterbeen gewerkt wordt. En natuurlijk belonen met je stem als de houding goed is.

ilse_dgraam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 21:37

Ik heb hem op het filmpje idd tussen de benen door. Ik heb wel eens geprobeerd op de 2e, dan gaat ze zich heel erg opkrullen.

Ze kan zich idd nog moeilijk bovenin houden, met rijden is dat wat makkelijker

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 23:05

Toch zou de tweede stand de meest neutrale zijn.
Zou je daar een filmpje van kunnen maken? :)
En hoe heb je de katrollen van de pessoa? Aan de singel of aan het bit?

ilse_dgraam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 23:07

Katrollen heb ik aan het bit, je bedoeld waar die touwen doorheen rollen? :P

oke ik ga het eens proberen met die 2e, dan moet die door de ena onderste ring en dan door het bit en dan terug naar de onderste?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 23:12

Ja klopt. :) Er zijn ook mensen die zeggen dat hun paard er beter op loopt als je je de katrollen aan de singel vastklikt, dus vastklikken aan de ene onderste daar het touw doorheen laten rollen en dan terug naar de onderste.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 01:07

Wat ook heel erg kan helpen is echt even intensief aan het werk zetten aan de longe :)
Volte verkleinen en vergroten en daarbij kort maar explosief schakelen...zo langzaam mogelijk, heel vlot naar voren en weer terug laten komen. Hier wordt het achterbeen vlugger en sterker van en daardoor komt de voorkant ook meer omhoog :))

Ik heb een jaar lang 1 keer in de 1 a 2 weken mijn toenmalige verzorghaf aan de pessoa gehad en het heeft echt wonderen gedaan. Ze werd er super fijn los van en is in dat jaar ontzettend verbeterd in de achterhand en rugspieren.

Wat ik bij haar merkte was hetzelfde als jij ook merkt: als je de pessoa anders instelt kruipen ze in een houding waar je ze nou net niet wil hebben...de jouwe gaat zich opkroppen, de mijne ging in haar eigen houding lopen en de rug vast zetten :n Voor mij was het dus altijd gewoon tussen de benen vast maken en van daaruit het hoofd omhoog werken. Op een gegeven moment had ik de pessoa eigenlijk niet meer nodig zo fijn liep ze :)

Zo zie je hier bijvoorbeeld dat ze lekker voorwaarts is maar net wat laag met de hals (overigens vond ik dit toen al een fijne houding voor haar om vooral de schoftspieren wat op te rekken...het nekje was al zo kort ;))
Afbeelding
En hier net wat meer gesloten in het terugschakelen...komt de achterhand eronder en de hals gaat omhoog :)
Afbeelding

Touwtjes hebben contact maar hangen wel los dus ze heeft nergens steun aan...ze moest het helemaal zelf doen :) Het ging zelfs zo goed dat zonder pessoa ook al een effectieve training was :) hoefde maar 5 minuten flink wat te schakelen op lichaamstaal en ze nam zelf een prettige opwaartse houding aan: http://www3.picturepush.com/photo/a/342 ... 207.jpg?v0

Jullie zijn goed bezig, ze loopt er echt heerlijk ontspannen bij en van hieruit kan je zoveel meer dan als je ze hoger instelt maar ze zich vastlopen :n Echt aan het werk zetten en dat achterbeen laten werken, dan komt het vanzelf :)