longeren onmogelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JudithGigi

longeren onmogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 15:52

ik heb al een halfjaartje mijn leasepaardje indy en het gaat heel erg goed.
maar nou heb ik een probleem:
ik krijg hem niet gelongeerd.
Toen ik hem net had ging het gewoon prima en kon ik hem gewoon longeren.
maar toen ik het nog eens wou doen sleurde hij me door de hele bak heen. Na een half uur proberen lukte het 1 kant op te doen.
Maar nu wil hij helemaal niet meer vooruit en trapt hij zelfs als je met de longeerzweep bij zn achterhand gaat staan.
wat moet ik nu doen?
xx

Chaos

Re: longeren onmogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 15:53

Heel goed longeerles nemen. Waarschijnlijk ligt dit aan je eigen lichaamstaal en houding. :)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 15:55

Chaos schreef:
Heel goed longeerles nemen. Waarschijnlijk ligt dit aan je eigen lichaamstaal en houding. :)

maar het gekke is dan dat ik elk ander paard wel prima gelongeerd krijg:O

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 15:58

Met alle respect, maar je bent 13 jaar, van lessen zul je alleen nog maar leren. Zeker in bovenstaande situatie zou ik niet in mijn eentje aan de gang blijven. Dat paard heeft nu 0.0 respect voor jou, totdat dit verbeterd is zou ik iig zorgen voor goede begeleiding.

Een paard dat slaat naar jou op het moment dat je een hulp wilt geven is niet op jou gericht. Hij ziet jou ook niet als leider, dat mag duidelijk zijn. Zet je paard heel goed op zijn plek. Zorg eerst dat het longeren aan het hoofdstel goed gaat, daarna pas weer beginnen met hulpteugels, om het niet nog gevaarlijker te maken! Voorwaarts is altijd de oplossing.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 16:08

Chaos schreef:
Met alle respect, maar je bent 13 jaar, van lessen zul je alleen nog maar leren. Zeker in bovenstaande situatie zou ik niet in mijn eentje aan de gang blijven. Dat paard heeft nu 0.0 respect voor jou, totdat dit verbeterd is zou ik iig zorgen voor goede begeleiding.

Een paard dat slaat naar jou op het moment dat je een hulp wilt geven is niet op jou gericht. Hij ziet jou ook niet als leider, dat mag duidelijk zijn. Zet je paard heel goed op zijn plek. Zorg eerst dat het longeren aan het hoofdstel goed gaat, daarna pas weer beginnen met hulpteugels, om het niet nog gevaarlijker te maken! Voorwaarts is altijd de oplossing.

Ik snap wat je bedoeld maar als ik met bit longeer is het eigenlijk niet anders. maar waar zou je die lessen kunnen nemen en hoeveel kost dat dan?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 16:11

hij laat zich trouwens bij andere mensen ook niet longeren

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 16:13

Niet meer proberen zolang je niet zeker weet dat hij je niet meer mee kan sleuren... levensgevaarlijk!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 16:15

Dan is het hem slecht aangeleerd en zijn er al wat dingen (lees heel veel dingen) fout gegaan. Hij moet streng en consequent gecorrigeerd worden in een afgezette ruimte/longeercirkel. Eventueel met 2 mensen.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 16:18

Suzanne F. schreef:
Dan is het hem slecht aangeleerd en zijn er al wat dingen (lees heel veel dingen) fout gegaan. Hij moet streng en consequent gecorrigeerd worden in een afgezette ruimte/longeercirkel. Eventueel met 2 mensen.

ik weet niet precies hoe het aangeleerd is want hij heeft ontzettend veel eigenaren gehad. Ik probeer het wel eens met een vriendin die hem dan vasthoud als ik hem longeer en soms gaat dit heel even goed maar zodra ze dan wegloopt draait hij zich met zn kop naar binnen. En eerst was er bij ons op de manege een longeercirkel waar het prima in ging maar die was in de zomer weggewaait dus hebben ze een longeerbak gemaakt.

Chantal_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 22:05

Longeerles nemen :)

Ashen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 22:39

De bak afzetten is een idee, en inderdaad longeerles nemen.
Iemand die veel ervaring heeft met longeren kan dan zien wat je fout doet.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 18:21

Waarschijnlijk heeft je pony een mooie manier bedacht om onder het werk uit te komen. Waarom zou je met de longeerzweep bij je pony zijn achterhand gaan staan? Je kan natuurlijk altijd aan iemand vragen met meer ervaring of ze je wat tips wil geven

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 04:45

JudArthos schreef:
hij laat zich trouwens bij andere mensen ook niet longeren

Dan hadden die mensen ook onvoldoende ervaring en handigheid in het longeren.

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 06:53

Hoi,

Ik zou ook een stuk afzetten zodat hij in een afgezette ruimte loopt.
Zo groot als je nodig hebt om te longeren.
Dan loopt hij ook beter in balans omdat je hem niet aan zijn hoofd uit evenwicht trekt.
En dat is natuurlijk ook minder gevaarlijk omdat hij je niet mee kan sleuren.
Heel veel succes.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 13:10

Ik help nu een vrouwtje met haar 4,5 jarige NRPSer. Ze heeft een gebroken
vinger omdat het paardje met haar de longeercirkel uit is gevlogen, de bak was
niet goed afgezet en ze dacht dat het met halstertje wel zou lukken..

Hij is met mij 1x de bak uit gelopen, en dat zag ik aankomen. Op het moment dat
ik hem aanstalten zag maken om er uit te sprinten gaf ik de lijn lang en gaf ik er
een flinke ruk aan, waardoor hij om sprong en net buiten de bak stond en me stom
aankeek. Toen ik een rukje gaf aan de longeerlijn ging hij in zn achteruit. Daarom
lijn ontspannen laten hangen. Stapje voor stapje naar hem toe gezet. Als ik zag
dat hij om wou draaien of achteruit wou wachtte ik even. En dan deed ik weer een
stapje richting zijn flank. Binnen een paar minuutjes stond ik ong 3 a 4 meter bij hem
vandaan. Ik richtte mijn ogen op zijn flank en dacht in mijn hoofd. "Jij gaat nu gewoon
uit jezelf terug de cirkel in!" Hij zette een stapje opzij en ging op het bergje staan wat
de afbakening van de cirkel voor moest stellen en keek me aan.

Ik zette 1 stap richting zijn flank en bleef er naar kijken. Hij deed zijn hoofd omlaag
en stapte uit zichzelf, zonder trekken schreeuwen of slaan weer de cirkel in. Ik liep met hem
naar het midden. Heb hem een rondje laten stappen en draven en toen bleef hij braafjes
lopen. Na een paar rondjes heb ik hem goed beloond.

Ook longeer ik dat paardje eerst alleen met halster, daarna met halster en leg ik een balkje
neer waar hij dan zijn "aandacht" op moet richten. Dan 2, als ze het erg leuk vinden. Als
ze lekker ontspannen zijn haal ik de balkjes weg en zet ik hem in de lage lijnen. Hij wist de
eerste x longeren binnen 3 minuten al wat de bedoeling was.. en toen hij 5 minuutjes braaf
had gewerkt was hij ook klaar. Niet braaf is niet klaar, braaf is klaar :)

Maar oke, ik ben wat handiger dan jij waarschijnlijk.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 13:21

Ik heb sinds gister ook een pony van een klant om te longeren. Hij snapte er geen reet van en was heel bang van de zweep. Vandaaruit raakte hij in paniek en was die weg, de andere kant op of heel hard in de achteruit. Grote ogen, angstzweet. En na 25 min. was ik klaar en liep ze heerlijk ontspannen, liet ze de hals dalen en begon ze te proesten. Ik heb uiteindelijk op beide handen correct kunnen longeren. Welliswaar zonder bijzet nog, maar dat is dan ook nog niet nodig.

Het gaat idd. echt om de handigheid die je hebt. Dus zoek hulp, en blijf oefenen, oefenen en oefenen.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 15:28

Ik zou inderdaad ook zeggen zoek iemand die je kan helpen bij het goed (leren) longeren van je paard! Ook al gaat het met andere paarden wel goed, je zal het toch met je eigen (lease) paard moeten kunnen.

Maar met wat goede begeleiding en veel geduld komt het vast allemaal goed! Gewoon goed blijven oefenen!

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:07

Ik zou ergens een cursusje dubbele lijnen volgen als ik jou was. Met een tweede lijn kun je je paard een stuk beter controleren!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 20:45

Longeren is een vak apart, en als je de geschikte accomodatie niet hebt, en een paard waar anderen het al op hebben geprobeerd maar waar het paard het ook van heeft gewonnen, heb je een dubbel probleem.

Dus zorg voor een goede accomodatie, dat is, een afgesloten longeerkraal, en als je die niet hebt, zet een stuk van de rijbaan af.
In een afgesloten longeerkraal met geschikte omheining (dus hekken ipv schrikdraad of lint) kun je het paard los longeren en met lichaamspositie sturen. Als het paard nergens heen kan en moet reageren op je lichaamspositie en houding, is de eerste stap gezet.

Ik zal verder vragen of dit topic verplaatst kan worden, er is een speciaal forum voor longeren, grondwerken en vrijheidsdressuur....

Jaydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 22:29

Ik zou idd ook aanraden om iemand te laten helpen met meer ervaring of eens les te nemen....
Wil je het toch zelf blijven doen, dan gewoon proberen en ieder correct rondje is er één, goed belonen als ie het goed doet en veel met stem werken ! Braaffff enz doet soms wonderen bij paarden, hij moet het vertrouwen in je krijgen om dingen voor je te willen doen....

Succes in ieder geval !

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 00:14

OPG-->GVL

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 20:34

probeer de bak is af te zetten met lint en let op je lichaamshouding. google heeft ook tips! en misschien ook vragen of een ervaren iemand je kan helpen. als je de bak afzet kan je het ook eerst zonder lijn doen dus los longeren. en geef met je lichaam aan welke kant die op moet lopen. als dat goed gaat klik je hem vast;)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 22:13

bedankt voor de hulp maar eigenlijk was het probleem heel erg makkelijk op te lossen! een vriendin van mij had hem vorige week gelongeerd en zij had ook dit probleem en ze zei dat je niet te voorzichtig moet zijn maar met bit moet longeren en als hij naar de toe draait een tikje op de schouder geven en het hielp perfect! ik ben alleen nog bezig met afbouwen naar longeren zonder bit :)

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 22:26

kaptoom mischien een idee?