[AR] Na lang nadenken toch besloten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

conejo

Na lang nadenken toch besloten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 18:05

Nu het zo goed gaat wil ik toch mijn verhaal met jullie delen.

Wat info over mijn pony.
Ze is een New forest pony een merrie van monday's moscan X silverlea golden guinea
Ze is 19 jaar en heeft 9 veulens gehad waarvan 6-5-2010 de laatste (wat ook haar laatste veulen zou zijn) En is altijd recreatief gereden, wel dressuur matig getraind

Ik zal bij het begin beginnen.

16 oktober 2005 ging ik mijn eerste eigen pony ophalen, heb haar een aantal jaar verzorgt en toen kreeg ik de mogelijkheid om haar te kopen. Ze was een pony van de praktijkschool in Barneveld.
Toen ik haar kocht zij ik dat ik haar niet meer voor de kar ging beleren omdat ze al 14 jaar was.

Nu 5 jaar later is het een hele andere pony geworden ze is veel opener en erg leergierig. En sinds 1 oktober 2010 sta ik op een stal waar heel veel menners staan. En ja zo is het er van gekomen dat we zijn gaan kijken hoe zij het zou op pakken.

Eind vorig jaar eens begonnen met longeren met tuig op. Eerste keer ging redelijk, 2de keer was een drama, alleen maar bokken en echt bijna de handstand. Toen stuk voor stuk alles af gedaan om te kijken waarop ze zo bokte. En zo zijn we er achter gekomen dat het de couleron was.

Toen ben ik eerst eens een paar keer gaan longeren met alleen de couleron en een andere die wat ronder was. En dit ging al beter. Eerste keer nog paar bokken en toen was het over. Toen de broek er bij. Dit ging super, alleen linker galop ging ze ineens bokken (dit is haar moeilijke kant) Toen de broek vast gemaakt zodat hij minder klapperde. Toen dat super ging broek ook weer los gedaan en ook een keer wat strakker vast. Ook dit ging super.

Toen kreeg ik weer hulp voor de volgende stap. De man die mij helpt had ook weer een paar keer met dubbele lijnen en oogkleppen met haar gedaan wat ook super ging besloten om te gaan hangen. Dit ging de gelijk super goed. Dit 2 keer gedaan.

Toen gesleept met een palet er achter. 1ste keer deed ze het super. Maar heel kort gedaan en alleen stap.
2de keer was afgelopen woensdag en ook nu ging het weer super en je zag aan haar dat ze het leuk gaat vinden. Er was nog iemand op stal die regelmatig paarden voor de kar beleerd en die is toen op de palet gaan staan voor gewicht. Ook hier reageerde ze heel goed op. Toen is hij eerst voorzichtig wat gaan rammelen met de palet en daar reageerde ze niet op.
Toen is hij gaan stampen en zo en ook daar geen reactie (wel oor spel).

Ik zelf heb met haar al meerdere malen in de bak gereden als er ook een aanspanning in de bak reed en daar reageert ze ook niet op.

Nu gaan we morgen weer en misschien wel eens kijken met de kar er achter.

Is een lang verhaal geworden zie ik. Maar ik ben echt zo super trots op mijn meisje. Ze doet het echt super. En het belangrijkste van alles is dat ze het nog leuk vind ook.

haflingertje

Re: Na lang nadenken toch besloten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 18:08

Wat leuk zeg!
Super dat ze het zo goed oppakt..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 19:36

Succes met beleren verder. Mennen is hartstikke leuk en de meeste paarden lopen graag in het tuig.

Tip: maak het zelf niet te spannend. Ik lees in je verhaal dat je het zelf erg spannend vindt. Daar help je je pony niet mee. Als jezelf zo gespannen bent, kun je beter wat afstand nemen.
Je doet je pony meer een plezier door rustig en zelfverzekerd te blijven.

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 19:43

Leuk hoor! En wat fijn dat je paardje het zo lekker oppakt!
Veel plezier nog samen!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 19:51

Jeetje mina! Mabeltje voor de kar!
Maak je wel even foto's, want dat lijkt me erg leuk om te zien!

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 18:42

Bedankt iedereen.

janouk Ik vind het idd spannend, maar tijdens het beleren zelf heb ik er geen last van en mijn pony vertrouwd mij heel erg, vandaar de keuzen om zelf mee te helpen met beleren. In principe doet iemand anders het, maar ik help mee. Bijvoorbeeld bij het slepen liep ik naast haar met de longeerlijn voor het vertrouwen. En hier reageerde ze super op. Als ik had gemerkt dat het niet werkte of zodra ik merk dat het niet meer werkt geef ik het gelijk uit handen.

Vandaag weer een stapje verder.

Eerst een klein buitenritje gemaakt, het was eindelijk lekker weer dus een lekker stapridje van 20 min. heerlijk genoten.
Daarna het tuig opgedaan en eerst even met de lange lijnen gelopen om te kijken hoe ze was vandaag, eerst ging het halt houden niet zo, maar dit lag meer aan mij. Toen ik door had wat ik fout deed ging het super.

Toen weer eerst even gesleept ook weer even in draf ook dit deed ze super goed.
Toen naar de wagen gelopen en haar daar naar laten kijken en wat gerammeld er mee, toen er om heel gelopen terwijl er mee gerammeld werd. Daar gaf ze allemaal niks om.

Haar toen voor de wagen gezet en het lamoen naar beneden gedaan en wat heen en weer bewogen zodat het tegen haar aan kwam ook daar reageerde ze niet op. Ik stond voor haar met haar te praten en te knuffelen. Toen haar ingespannen en ze bleef super braaf stil staan.

Het weg stappen en het rijden ging super, ze heeft geen pas verkeerd gezet. De bochten vond ze nog wel moeilijk, dus maar ruime bochten genomen.
we hebben eerst links om ongeveer 2 rondjes gestapt en toen ongeveer 2 rondjes recht. en toen zijn we gestopt. Ze deed het echt super.

Woensdag avond gaan we weer. Zal straks wat foto's plaatsen van het slepen, van vandaag geen foto's helaas.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 18:43

polly2 Ja ik zelf had het ook nooit gedacht dat ze ooit voor de kar zou komen.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 19:39

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:54

Hee mijn slee ;) Super hoor Inge!!

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:58

Ik vind het zo stoer Inge!!!

Wanneer komen jullie hier de bak slepen??? hihi

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 21:25

Jouke, ook jouw couleron, maar die zie je niet...

Margriet, Uh... volgend jaar moet wel lukken denk ik...

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:26

Deal! hihi...

Knappe pony van jou!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 22:47

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 22:13

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 12:36

Wow....knap gedaan zeg!

Ik vind eerlijk gezegd het wel een beetje gevaarlijk met die longeerlijn.
Ik snap wel waarom je het doet.
Maar....uiteindelijk als er iets mis gaat, heb jij met die longeerlijn niets meer te vertellen met die kar er achter en dan is het eigenlijk alleen een extra gevaarlijk iets, omdat het tussen de benen van het paard kan komen, tussen de wielen van de kar en juist voor meer ellende kan zorgen.
(dit heeft een kennis van mij echt meegemaakt, dat paard raakte verstrikt in de lijn en viel op de voorknieën en sprong overeind en ging toen op de loop met de kar. De koetsier was ook van de kar afgesprongen....kortom...hele toestand, paard is nooit meer ingespannen).
Ik wil geen doemscenario's schetsen of je aanvallen dat het verkeerd is of zo, ik zou het alleen zo zonde vinden als er dingen mis gingen.

Onder het zadel beleren en dan een longeerlijn is namelijk iets anders dan voor de kar beleren.

Maar heel gaaf dat het zo goed gaat!

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 18:47

Ha, dat ziet er goed uit.
Met die longeerlijn doen wij ook beleren, en dan kan de groom mooi achterop de wagen gaan staan, en heb je toch noodhulp indien nodig.
Super.

Ze doet het zo te zien erg goed !! *D
Leuke merrie ! vind dat ze iets weg heeft van mijn dame, ook new-forest, maar dan kruising.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 19:33

Vandaag hebben we weer gemend en ging super. Eerst weer even met longeerlijn stap en draf en daarna zonder longeerlijn en ik achter op en ook weer stap en draf. Ze doet het echt super.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 19:54

Marjo: Weet je misschien wat voor new forest ouders er in je pony zitten?

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 00:33

Vandaag voor de 4de keer voor de wagen gehad, 1 rondjes met longeerlijn. Daarna los en Ben Ik Achterop gaan staan. Op het einde heb Ik zelf ook nog een stukje gement.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 00:48

Goed man! :D
Brave Mabel!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 01:09

Dat ziet er leuk uit!
Verstandig dat jullie het heel rustig hebben opgebouwd. Ik heb vaker gezien dat in 2e instantie beleren (ervaren rijpaarden) voor de kar op een groot gevecht kan uitlopen. Gek genoeg zijn de meeste paarden gemakkelijker in 2e instantie te beleren onder het zadel.
Mennen is ook een prima en leuke manier van bewegen/trainen als je pony later wat meer moeite krijgt met de conditie vanwege de ouderdom.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 00:43

Net weer gement en Ze deed het weer super. Woensdag gaan we tegelijk met meerdere aanspanningen in de bak. EN zondag waarschijnlijk naar buiten.