[AR] Wat beginnende menvraagjes.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wilawander

Wat beginnende menvraagjes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 20:16

Ik heb wat vraagjes als beginnend menner.

Wat is lichter een koets of een sulky (voor een shet), de 1 zegt dit de ander dat. We hebben een pony met ervaring in het mennen die als advies van de dierenarts heeft gekregen licht werk voor de koets te doen. Maar ik ben al gauw bang dat iets te zwaar is. Dus vandaar deze vraag, zodat we op zoek kunnen naar iets geschikts. Maar zelf absoluut niet ervaren maar wel iemand die ons helpt maar wordt gek van alle verschillende menningen :D

Dan weet iemand een goed boek?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:22

Qua gewicht wat ze echt moeten trekken zeg maar? Dan toch een 2wieler. Al zijn er ook bijv. 4wielige wagens die vrij zwaar zijn qua gewicht, maar vrij weinig rolweerstand hebben.

Als je op zoek bent naar iets lichts qua trekken en qua gewicht dan zou ik toch voor de 2wieler gaan. Bedenk je dan wel goed dat het wel belangrijk is om de sulky goed in evenwicht en balans te hebben, zodat hij niet op de rug drukt/hangt (anders trekt hij met z'n rug ipv. z'n borst en dat is niet echt de bedoeling) of kleppert.

Over goede menboeken is er zeer recent nog een topic geweest:
[AR] Goed boek

en een ouder topic, met meer reacties:
[AR] Goed boek over mennen? Welke?

Wel zou ik, ondanks dat de pony beleert is en je een ervaren persoon hebt om je te helpen met de pony in te spannen, nog wel een koetsierscursus/mencursus gaan volgen, zodat je zelf ook echt leert mennen. 't is namelijk wel ietsje meer dan pony voor de wagen knuppen en leidseltjes vasthouden :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 20:32

Ja snap ik en dat komt ook wel goed ;)

Maar moet voor de cursus eerst op zoek naar iets wat ik erachter moet hangen :D

Dan nog een vraagje. Ik heb nog een minishetlander. ze verschillen zo'n 40 cm. Is het mogelijk voor beide pony's zelfde koets/sulky te gebruiken? Deze zal eerst beleerd moeten worden maar vroeg het me af. De ideeeen zijn er :+

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:35

Wilawander schreef:
Ja snap ik en dat komt ook wel goed ;)

Maar moet voor de cursus eerst op zoek naar iets wat ik erachter moet hangen :D

Dan nog een vraagje. Ik heb nog een minishetlander. ze verschillen zo'n 40 cm. Is het mogelijk voor beide pony's zelfde koets/sulky te gebruiken? Deze zal eerst beleerd moeten worden maar vroeg het me af. De ideeeen zijn er :+

40 cm. verschil tussen 2 shetten is opzich best redelijk veel.... als je een shet van zeg maar ong. 1m. hebt en 1 van 60 cm. dan scheelt dat wel heel erg.
Als je een sulky aanschaft moet het op zich wel kunnen, maar dan zit je wel met de lengte van het lamoen; voor de kleinere shet heb je een veel korter lamoen nodig dan voor de grotere, maar de nieuwe versie van de sulky cavaletti heeft volgens mij verstelbare (dmv. schuiven en vastzetten) lamoenbomen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 23:51

Citaat:
Maar moet voor de cursus eerst op zoek naar iets wat ik erachter moet hangen

Waarom? Of wil je perse met je eigen pony op les? De meeste bedrijven die koetsiersbewijs doen hebben wagen plus paarden die je dan van hun gebruikt.
Citaat:
Ik heb nog een minishetlander. ze verschillen zo'n 40 cm

? shetlanders die 40 cm schelen? Stel je hebt een mini van 80 cm is die ander dan 1.20? Lijkt me toch niet?

Wij hebben een Cavelier tweewieler, die is voor pony's vanaf zo'n 1 meter tot plm 1.25.
Onze Sulky Pirouette, die we ook nog hebben staan van ons Sim die er helaas niet meer is was een heel fijne tweewieler voor pony's vanaf zo'n 75/80 cm tot ongeveer 1 meter.
En we hebben ook nog een Sulky Caveletti gehad met verlengde bomen (kun je er gewoon bijkopen, kost iets van 60,-), daar liep Sim ook gewon voor met zijn 86 cm maar Alwyn 1.17 ging ook (net aan dan maar het ging wel).

Wilawander

Re: Wat beginnende menvraagjes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 00:02

Hier in Duitsland moet je eigen paard en wagen meenemen. Tenmminste dat is wat ze mij hebben verteld.

de mini is 70 cm en de andere tussen de 1.10 en de 1,20 m die is zeer uit de kluiten gewassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 00:24

Officieel is een koets een gesloten rijtuig, een sulky is dus een stuk lichter...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 00:25

Goed boek:
Het Aangespannen Paard van J.A.C Bartels

kjvanloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 14:41

ja dat is een goed boek, die heb ik ook gelezen!