Leadrope; musketonhaak gebroken, hoe maken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ShadowFax

Leadrope; musketonhaak gebroken, hoe maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 12:59

Ik weet niet of deze vraag hier goed staat.
Van Petra Vlasblom heb ik ooit een leadrope gekocht. Daar zat een redelijk klein musketonhaakje op zodat je de leadrope door de halsterringen kunt halen. Nu is het zo dat de musketonhaak gebroken is :( Het ringetje van de haak zit nog wel in het touw. Ik vind het zo jammer dat het touw nu niet meer bruikbaar is. Ik wil gaan starten met parelli maar om een nieuwe leadrope te kopen terwijl ik er een heb liggen vind ik zonde.
Kan iemand me uitleggen/tips geven hoe ik een nieuwe musketonhaak aan mijn leadrope kan bevestigen? Of als iemand het voor mij kan maken, vind ik dat ook prima en stuur ik het touw op.

Ik hoop op reacties, bedankt!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Leadrope; musketonhaak gebroken, hoe maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 13:51

Even terug naar waar je hem gekocht had? Die kunnen hem vast wel repareren denk?

Mijn leadrope was laatst ook kapot en dat is toen keurig opgelost.

Anders kun je misschien een karabijnhaak erdoor steken?

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 19:05

Dyonne schreef:
Even terug naar waar je hem gekocht had? Die kunnen hem vast wel repareren denk?

Mijn leadrope was laatst ook kapot en dat is toen keurig opgelost.

Anders kun je misschien een karabijnhaak erdoor steken?

Tja, ik heb de leadrope bij Petra Vlasblom op een cursus gekocht, later toen ik haar belde gaf zij het advies om te kijken of een schoenmaker er een nieuwe musketonhaak aan kon zetten.

Maar die karabijnhaak vind ik een goede tip!!! Ga ik proberen! Bedankt!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 19:52

Ijzerzaag gebruiken of naar een goede doe het zelf zaak gaan en daar lief vragen of ze even een betonschaar/mechanische knipper hebben om dat ding er af te halen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:07

Maar juist dat ringetje is bruikbaar om een karabijnhaak aan te doen. Dan houdt je wel de werking intact van een extra schakel.
Dus dat is zeker het proberen waard.
Hier was helaas die niet meer goed. En het touw kregen we ook niet los, dus uiteindelijk een nieuwe ring en karabijnhaak aan vastgezet.

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 20:11

Ja, ik wilde de karabijnhaak aan het ringetje bevestigen. Want de karabijnhaak door de lus van het touw doen lijkt me geen soepel scharnier zeg maar. Ik doe er maar een klein karabijnhaakje aan, anders ben ik bang dat het de signalen te veel beinvloed.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 20:35

De grootte van de karabijnhaak heeft weinig invloed op de signalen, het gewicht wel. Aan mijn LR hangt een gigantisch ding, ik merk weinig verschil met een kleinere. Sterker nog, hoe zwaarder de klip, hoe fijner ik het meestal vind werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 13:45

Ik heb dat ook gehad, en vond het zonde om een heel nieuwe leadrope te kopen. Ook bij mij was het ringetje nog gewoon intact, dus ik heb er inderdaad een karabijnhaak aan gehangen. :j Gaat prima hoor, en gewicht is inderdaad niet zo'n probleem. Te licht is juist onhandig, dat zorgt voor vertraging en ruis in de signalen.