Paard bitloos inrijden of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Grietjee_

Paard bitloos inrijden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 20:17

Hallo,
Wij hebben een friese hengst staan, supergevoelig en hartstikke lief.
Ik mag hem inrijden, doe ook veel grondwerk enz met hem en het is echt het liefste paard die ik ken, zelfs nog liever dan mijn eigen pony!
Hij reageert beter op bitloos hoofdstel/touwhalster dan een hoofdstel met bit, en is dan ook meer ontspannen.
Maar we hebben hem voor de handel, en de meeste mensen willen die willen dan wel dat ie gereden kan worden met bit.
Heb er al een paar keer opgezeten, met bit en paar keer met touwhalster en hij was veel meer ontspannen dan met bit.
Paard is 3 jaar (bijna 4), en we zijn bezig met beleren dus, ook voor de kar, dat doe ik zelf niet, dus dan word ie wel met bit gemend.
Nou twijfel ik dus best wel, om hem toch maar met bit in te rijden, omdat het makkelijker voor de verkoop is, of het paard bitloos inrijden en verkopen met het gevolg dat de nieuwe eigenaren zeggen dat het paard niet te rijden is met bit omdat hij dit niet is gewend.
Nou weet ik dat we hem ook kunnen verkopen aan mensen die er bitloos mee willen gaan rijden enz, maar dat heb ik helaas niet voor het zeggen.
Hij wordt gewoon verkocht aan iemand die het hoogste bied.
Wat kan ik het beste doen?

Elin_

Re: Paard bitloos inrijden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:19

ik zou hem gewoon bitloos doen..
Waarom met bit waar die ook al mee getraint word met mennen (dus hij kent het wel) en dit onder het rijden niet prettig vind...

Friese hengst? Foto? :):) :))

_Grietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 20:20

Laatst bijgewerkt door _Grietjee_ op 05-01-11 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:20

je kan hem toch bitloos inrijden en daarna rustig aan het bit laten wennen tijdens het rijden?
of is dat een hele rare gedachte :=

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:24

Ik heb mijn paard bitloos ingereden. Je kan altijd naar bit overstappen als je merkt dat je paard er toch niet zo goed op reageert. Andersom kan ook wel maar is lastiger.
Ik zou zeggen; gewoon bitloos inrijden.

Off Topic: Ik zou geen kruislings hoofdstel gebruiken maar gewoon een hoofdstel waarbij de rechterteugel ook gewoon aan de rechterkant van het hoofdstel zit. Bij kruislings knijp je het hoofd als het ware samen als je een ophouding maakt.

_Grietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 20:41

Zwitsal schreef:
je kan hem toch bitloos inrijden en daarna rustig aan het bit laten wennen tijdens het rijden?
of is dat een hele rare gedachte :=

Dan kan natuurlijk wel, daar had ik zelf ook al aan gedacht maar daar gaat veel tijd in zitten, als er iemand komt die een bod doet waar hij ook voor verkocht kan worden, is dat dan misschien al te laat, daarom zit ik zo te twijfelen..

_Grietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 20:46

Akhal_Teke schreef:
Off Topic: Ik zou geen kruislings hoofdstel gebruiken maar gewoon een hoofdstel waarbij de rechterteugel ook gewoon aan de rechterkant van het hoofdstel zit. Bij kruislings knijp je het hoofd als het ware samen als je een ophouding maakt.

Nee, dat was ik ook niet van plan, zei wel bitloos hoofdstel maar eigenlijk gebruik ik nu gewoon een soort simpele neusriem van een hoofdstel, en anders een touwhalster :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 21:55

Paard wisseld tot 5-5 1/2 jaar. Bit kan in die periode gaan irriteren door het wisselen. Bitloos voorkomt verzet door die irritatie en het voorkomen ervan maakt inrijden makkelijker. Wat een paard aan ongewenst gedrag niet aanleert hoef je hem ook niet af te leren. Daarnaast kan het heel goed zijn dat paard denkt dat hij het niet kan als er nooit een reden is om er naar te zoeken. Zelfde uitgangspunt ben ik ook wel tegengekomen voor bokken of steigeren onder het zadel, als je dat voorkomt in het begin kan het zijn dat paard denkt het niet te kunnen met een zadel op de rug. En dat is erg makkelijk.

Als je aan een eventuele verkoper aangeeft dat paard bitloos ingereden wordt ivm voorkomen protest door wisselen en sparen mond tot hulpen duidelijk zijn is er niks aan de hand. Of een koper ook bitloos wil blijven rijden hangt van gebruik en persoon af.

_Grietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 22:31

Bedankt voor je uitgebreide reactie! :)
Hoe je dat zo zegt maakt het eigenlijk wel heel erg logsich :P

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 00:50

Waarom met bit inrijden als het bit sowieso pijn in de mond veroorzaakt én de mond gevoelig is bij jonge paarden door het wisselen? :)

_Grietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 10:10

Hier kan een slotje op, ik rijd wieger bitloos in.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 10:16

toch nog snel een reactie ;)
ik heb mijn paard ook bitloos ingereden (is ook voor de verkoop)
maar merk toch dat er veel mensen afhaken als ze horen dat hij bitloos gereden word en het maar raar vinden...
ik weigerde ook een bit in te doen,maar ga dat nu toch ook maar doen omdat toch veel mensen
met bit rijden helaas :(

_Grietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 10:22

cocochanel schreef:
toch nog snel een reactie ;)
ik heb mijn paard ook bitloos ingereden (is ook voor de verkoop)
maar merk toch dat er veel mensen afhaken als ze horen dat hij bitloos gereden word en het maar raar vinden...
ik weigerde ook een bit in te doen,maar ga dat nu toch ook maar doen omdat toch veel mensen
met bit rijden helaas :(

Ja, zo zat ik er dus ook over na te denken, maar ga hem toch maar bitloos inrijden.
Al doe ik hem af en toe wel even een bitje in om er toch wel wat meer aan te wennen.
Bedankt voor je reactie nog even snel :P

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:03

Misschien dat je hem met een sidepull (bitloos) in kan rijden? En als je hem verkoopt krijgen de mensen dat hoofdstel erbij. Je hebt een linker- en rechterteugel net zoals met bit en de hulpen blijven dus hetzelfde.

Misschien dat de mensen daardoor toch sneller nog even bitloos proberen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:07

Bitloos inrijden, later overstappen op bit. Wel zo fijn voor de paardenmond als je in het begin dingen uit kunt leggen zonder dat je in de mond zit.
Maar maak het paard wel zover klaar dat iedereen op weg kan rijden, desnoods met bit. Ook als het je tegenstaat, je geeft het paard wel een veel betere basis mee, en zelf meer kans op aspirant kopers als dat je meteen roept dat hij niet met bit beleerd is en je liever niet wilt dat hij met bit gereden wordt...

_emily_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 17:40

ik zou hem bitloos inrijden.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 17:44

Top van je.. bitloos inrijden en af en toe een bitje in zodat ie wel weet wat het is.
Succes!

_Grietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 19:56

Dankjewel! :)

xReetch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:48

Ik zou het bitloos doen, het paard went hier dan gelijk aan en anders moet je het later weer aanleren als je wilt...
als ik zo de filmpjes met de gevolgen van rijden met bit zie is bitloos wat beter en fijner voor het paard

Frost

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:49

-
Laatst bijgewerkt door Frost op 28-09-23 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

emilyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 18:08

ik zou hem bitloos inrijden, helpt de band tussen paard en ruiter te verbeteren.

_Grietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 09:48

_Grietjee_ schreef:
ga hem maar bitloos inrijden.
Al doe ik hem af en toe wel even een bitje in om er toch wel wat meer aan te wennen.

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 00:32

Ik zou ook bitloos beginnen. Het bit is er eigenlijk alleen maar voor de verfijning, en daar zijn de meningen nog over verdeeld. De basis kan zowiezo zonder bit en het voordeel hiervan is ook nog dat hij niet sterk in de mond wordt. Wel zou ik ook gaan oefenen met het bit, zodat dat later ook geen probleem is.

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 03:07

Eens met joey-lover, ik ga ook bitloos beginnen en daarnaast (zonder erop te zitten) oefenen met het bitje. Ik vind het wel belangrijk dat hij 'overal' aan went, al ga ik waarschijnlijk merendeels bitloos rijden.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 03:41

Ik zou beiden doen.
Met of zonder bit maakt niet veel uit, zolang je maar weet hoe je ermee om moet gaan.