Fietsen met minitje, tempo bepalen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Krips

Fietsen met minitje, tempo bepalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 17:27

Ik was vanmiddag weer eens gaan fietsen met mijn minitje (fallabellaxshet) ze is heel klein dus in principe vind ik dat wel erg leuk om haar toch nog een beetje aan het werk te hebben. Ze staat normaal gewoon lekker buiten. Ze is nu 4 en kan in principe niets. (Niet beleerd) maar kent wel alle basis. De commando's nee, voetje enz. Opzich is ze altijd heel erg braaf en ze luistert ze goed.

De heen weg ging dan ook super. Gewoon met een loshangend touw bleef ze het tempo van mij aanhouden. Terug kreeg ze echter een beetje de kolder in de kop. Ik kon haar wel gewoon makkelijk terug krijgen in stap wanneer ik remde, maar het tempo in draf kon ik heel moeilijk bepalen. Ze ging steeds veelste hard, waardoor ik telkens weer terug moest naar stap. Als ik haar met wat druk probeerde te remmen lukte dat niet (ik zat natuurlijk ook op de fiets) en lost ze dat ook vaak op door achter scheef te gaan lopen.

Iemand tips hoe ik haar beter kan leren, ook als ze wat heter wordt, mijn tempo aan te houden?
Het is natuurlijk vooral een kwestie van oefenen, nog beter de commando's erop krijgen en beter laten reageren op druk, maar misschien dat er toch mensen zijn met slimme tips en tricks :)

Edit: Ik hoop dat het hier goed staat. En voor de grootte e.d. van de pony, ik heb foto's in mijn profiel staan. Het gaat om Emily ;)

Mastrootje

Re: Fietsen met minitje, tempo bepalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 08:18

Hoe streng ben je tegen d'r? Als ze de druk gaat vermijden terwijl jullie aan het fietsen zijn kan dat levensgevaarlijk zijn! Reageert ze niet op de druk, kan je hem 1 milliseconde laten vieren en dan 1 harde(re) ruk geven waar ze wel op moet reageren. Ze kan echt niet even d'r eigen gange'tje gaan...

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 08:21

ik doe het net als bij het grondwerken eigenlijk. als ik mijn hand wat hef, dan weet de pony al dat ze moet opletten en een beetje moet inhouden. volgende stap is een keer 'wiebelen' met mijn touw en dan pas volgt een ruk als ze me echt zou negeren. je moet wel al signalen beginnen geven VOOR je pony je al voorbij gelopen is en druk het tempo aan het opdrijven is om naar huis te rennen!

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 13:05

Ja, dat doe ik inderdaad. Ik geef haar eerst druk om gewoon het tempo te bepalen, al voordat ze indd 'weg' is, wanneer ze begint te versnellen. Geen reactie. Nog meer druk nog geen reactie. Dan zet ik haar meteen helemaal terug ik stap, of stilstand. Daar reageert ze wel meteen op. Natuuurlijk laat ik haar niet gaan of zoiets. Ik zet haar meteen weer stil. Ik heb haar wat dat betreft wel in de hand. Anders zou ik niet doorgaan natuurlijk! Ik kan haar wel helemaal remmen zonder enige moeite. Alleen iets ertussen in wil niet lukken! Het is op stap of een flinke draf. Die flinke draf gaat misschien ook goed, maar dat risico wil ik niet lopen. Ik wil dat ze gewoon zonder druk het tempo van mijn fiets aanneemt. Anders vind ik het gevaarlijk. Dus dan ga ik gewoon weer stappen.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:08

.
Laatst bijgewerkt door Dispar_Vulgo op 02-02-22 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:24

met het risico dat ik als Parelli klink: elke keer het zelfde trapje afgaan (de fameuze 4 fases dus). het ene paard is wat hardhoriger dan het andere, maar binnen de korste keren kunnen ze allemaal tot 4 tellen en zal je zelden tot nooit nog een fase 4 (ruk aan de koord en paard stilzetten in dit geval) moeten gebruiken. Voorwaarde is wel dat je telkens hetzelfde patroon hanteert. 1 is dus je hand een beetje heffen en een bepaald woordje gebruiken (ik gebruik 'rustig' of haar naam als ik gewoon aandacht wil), 2 is wiebelen met de touw, 3 is een keer een snokje aan je touw en vier is tenslotte stilzetten en gedaan er mee.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 13:28

Oke. Dat klinkt goed! Dat kan ik wel gaan proberen! Het is alwel wat ik nu doe. Alleen dan nog ietwat gestructureerder. :) Mijn haflinger reageert wel op hand heffen, die zat er bij haar zo in.