[AR] Bokt in de koets

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kleinedrafje

Bokt in de koets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 21:47

Hallo

Ik ben in het bezit van een shetlander die in mei 2011 vier jaar wordt.
Wij zijn er stap voor stap mee bezig geweest om hem voor de koets te spannen.
Hij heeft tijdens de opleiding wel een paar keer gebokt in de koets. :(
Wij hopen dat dit natuurlijk niet meer gebeurd .
Mijn vraag is : " Op welke manier moet ik dat aanpakken als hij dat nog eens doet, straffen of niet?"
En is dat iets dat altijd blijvend is dat bokken in de koets ?

Groetjes

Marc

Rhine_

Re: Bokt in de koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 21:51

Ik denk gwn veel km's maken, mijn pony steigerde ook eerst maar dat gaat nu veel beter!

PS: Heb je in november een wedstrijd in genk gereden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 21:52

Ik zou hem er voor zetten ipv er in...

kleinedrafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 21:56

Flaver schreef:
Ik denk gwn veel km's maken, mijn pony steigerde ook eerst maar dat gaat nu veel beter!

PS: Heb je in november een wedstrijd in genk gereden?

Ja dat klopt,maar wel onze oudere shetjes van 8 en 6 jaar.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 22:00

Ik ken jouw! Cool :+

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 00:19

Heb je hulp van een ervaren persoon? Die weten vaak erg goed wat ze in zo'n situatie moeten doen.

Met de door jou gegeven informatie kan je zowiezo weinig zeggen; wanneer bokt hij, waarom bokt hij, is dat op vaste momenten? Als hij moet wegtrekken vanuit stilstand, als je hem aantikt met de zweep, als hij aandraaft, etc. etc.?
Een bokkende pony voor de wagen is levensgevaarlijk en dat moet je zéker streng afstraffen; bokken en steigeren voor de wagen is gewoon uit den boze.

Je kan een slagriem gebruiken, dat zorgt er voor dat hij zijn kont niet omhoog kan krijgen, maar beter nog kan je de reden aanpakken wáarom hij bokt.

Of ze het altijd zullen blijven doen is helemaal afhankelijk van de reden waarom het paard bokt, karakter van het paard, situatie e.d.
Als een paard bokt naar de zweep bijvoorbeeld is dat voor mij een echte no-go; dat leren ze al tijdens het beleren vanaf de grond, ruim voor dat ze voor de kar komen; wennen aan de zweep en er zeker niet naar bokken. Maar als je weet waar het door komt, en waarom hij bokt, kan je dat aanpakken.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 00:34

Mijn shetje die ik had deed het in het begin ook, op de zweep onder andere, dit is over gegaan toen hij die een paar keer hard heeft gevoeld, maar hij was zowiezo af en toe erg slaanderig ook naar andere pony's.
Ik heb hem dus aangepakt, hij stond voor een sulky dus had ik er niet zoveel last van aangezien die niet zo hoog kon bokken dat die eroverheen zou gaan met zijn benen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 01:18

suikermeisje schreef:
Mijn shetje die ik had deed het in het begin ook, op de zweep onder andere, dit is over gegaan toen hij die een paar keer hard heeft gevoeld, maar hij was zowiezo af en toe erg slaanderig ook naar andere pony's.
Ik heb hem dus aangepakt, hij stond voor een sulky dus had ik er niet zoveel last van aangezien die niet zo hoog kon bokken dat die eroverheen zou gaan met zijn benen.

:7 Als ze dan bokken zit ik volgens mij liever wat hoger op een vierwieler, dan zo dicht bij die hoeven op een sulky :=

kleinedrafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 09:09

Hallo
Hij doet het als hij weigerd om naar links te gaan en ik hem zachtjes aan tik met de zweep.
Ik heb al iemand laten komen en daar heeft hij het niet mee gedaan, misschien ben ik te zacht voor mijn shetje.
Ik wilde weten of er nog mensen zijn die dat probleem vroeger gehad hebben.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 09:22

Ik heb hier een hengst staan, Nico.
In eens voor de wagen gaf hij een flinke mep. Toen heeft hij van mij een flinke mep teruggehad, want het was uit joligheid. Een tijd lang goed gegaan, tot we op een veld waren en hij weer een bok gaf. Vervolgens sloeg de jolige bok om in paniek, en hij bleef slaan. Ik op mijn sulky, hij in volle gallop aan één stuk bokken. Ik ben echt van de sulky af moeten springen, hij sloeg over het rek heen. Wel nog de leidsels vastgehouden. Op een gegeven moment had ik hem eindelijk stil, bleek dat hij een leidsel tussen zijn achterbenen had gekregen. Toch was hij dat gewend, hij kende dat, maar het beviel hem niet. Heb hem uitgespannen, opnieuw ingespannen, en ben mijn weg vervolgt. Hij bleef fris erna, maar heeft niet meer geslagen. Misschien ook omdat ik alleen maar gestapt heb.

Nu heb ik een tijdje niet kunnen mennen met het weer, maar ik ga hem vanaf stap terug pakken, voor eerst alleen maar stappen. Slagriem er over, klaar. Een bok van joligheid? Een flinke mep terug. Als ik weet dat stap goed gaat, gaan we eens een drafje proberen. Ook hier hetzelfe. Joligheid? Mep. En zo ga ik het weer terug opbouwen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:06

Lia_ schreef:
Ik zou hem er voor zetten ipv er in...

_O-

sorry :=

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 23:14

kleinedrafje schreef:
Hallo
Hij doet het als hij weigerd om naar links te gaan en ik hem zachtjes aan tik met de zweep.
Ik heb al iemand laten komen en daar heeft hij het niet mee gedaan, misschien ben ik te zacht voor mijn shetje.
Ik wilde weten of er nog mensen zijn die dat probleem vroeger gehad hebben.

mijn pony stijgerde eerst toen veel gelangelijnd en gemend en ze doet niks meer.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 23:53

JoyCiej007 schreef:
suikermeisje schreef:

:7 Als ze dan bokken zit ik volgens mij liever wat hoger op een vierwieler, dan zo dicht bij die hoeven op een sulky :=

http://lh4.ggpht.com/_yea8EJkLSQE/TFGB_ ... ruk24-.jpg
hij stond er zo voor ongeveer, maar het lukte hem dus niet om eroverheen te bokken, daarom vond ik het wel fijn voor de tweewieler, zit ik toch wat dichterbij, en hij was veelste klein voor een vierwielig karretje.

linn123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 17:51

gaat denk ik van zelf overr;)