Citaat:
hoe ik het kan aanpakken om het paard weer te leren voor de kar te lopen
Zoals al gezegd, je moet het zelf niet gaan doen, daar heb je professionals voor (die dit soms ook weigeren, als ze niet weten wat er gebeurd is! Lijkt me dat dat genoeg zegt over de risico's).
Ik heb nu zelf een paard die, volgens de vorige eigenaren, nooit iets ernstigs heeft meegemaakt voor de wagen en altijd heel goed voor de wagen heeft gelopen, maar daar ben ik ook heel voorzichtig mee. Dus die staat nu bij een professionele menstal en dan mogen ze het eerst met haar gaan proberen en kijken hoe ze reageert. Als dat goed gaat kom ik zelf wel weer in beeld. Gaat het niet goed rijden we gewoon lekker verder en komt ze niet voor de wagen. Ben geen ervaren menner en helemaal geen ervaren beleerder dus daar begin ik niet aan.
Wat gezegd wordt, onder het zadel is echt heel anders. Heb zelf behoorlijk wat beleer/africht ervaring onder het zadel en als er wat misgaat onder het zadel in het ergste geval val je eraf, paard rent poosje door en staat meestal al snel weer stil. In de bak springen ze niet zomaar uit de bak. Met een wagen erachter gaat het slingeren en raken ze compleet in paniek zeker als de wagen ergens achter blijf hangen (paaltjes, auto's, mensen, kinderen.... je moet er niet aan denken!!!) en ik weet zelfs van paarden / pony's die dwars door de omheining heen zijn gegaan van angst (of door ruiten springen).
Niet doen dus