Speelmateriaal + Werkmateriaal

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Speelmateriaal + Werkmateriaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 00:07

Speelmateriaal

Ik vroeg me af wat voor materiaal jullie hebben voor het spelen met je paard/pony, waar je dit gekocht hebt en hoe de kwaliteit is.

Ik ben sowieso van plan om aan te kopen:

* Blok (is al geregeld)

* Speelbal
Ik zag bij Equiplay 2 ballen van verschillende grootte. Volgens hun beschrijving heb ik voor mijn D-pony een bal van 90 cm nodig? Nu zag ik ook op een andere website van sportmateriaal dat ze ballen hadden, nu vraag ik me af of deze dezelfde zijn? Weet iemand dit?

Foto's: Equiplay & Sportwinkel

Het lijken dezelfde ballen? Maar is dat ook zo? Of zijn die van Equiplay speciaal voor paarden gemaakt?

* Kegels/Pionnen
Ook te koop op Equiplay (oranje, 30 cm) maar ook in die sportwinkel.
In de sportwinkel hebben ze 2 maten, 23 cm & 40 cm. Welke zijn het handigst, welke gebruiken jullie? Of zijn ze allebei handig voor verschillende dingen? :)

* Cavaletti-blokken & balken
Voor het springwerk. Hetgeen ik heb gevonden dat het meest voordelig is is via http://www.nedlandic.nl . Waar hebben jullie je materiaal gehaald? Ik zoek echt blokken & kunstof balken (omwille van het niet te zwaar mogen zijn en het weersbestendig moeten zijn ;) ).

Zijn er naast dit nog dingen die jullie gebruiken om te spelen, grondwerken, VD'en met jullie paard?

Werkmateriaal

Met wat werken jullie met je paard? Touwhalster, natural hackamore, gewoon halster, gewoon touw of leadrope? Hebben jullie een stick of gebruiken jullie gewoon een zweepje? Etc. etc.

Ik vraag me af of het de moeite loont om een nieuw touwhalster + natural hackamore aan te schaffen. Waar hebben jullie je spullen vandaan? Waar vind je de beste prijs/kwaliteitsverhouding? Zijn dat altijd allemaal standaardafmetingen, of kan je bv. ook kiezen voor wat dikker touw?

Is een natural hackamore handig? Of zijn het best wel zware touwen en hangt het dus snel in de weg tijden het rijden ofzo? (omdat je leadrope eraan vast zit). Of is het juist allemaal heel makkelijk en superhandig? Wie heeft ervaring?

Denk dat het dat voorlopig wel is :+

Edit; toch nog wat vergeten :Y)

Lange lijnen zitten ook nog in de planning ... Welke zijn goed, je hebt ze in verschillende lengte denk ik? Hoelang heb je nodig bij een grote D-pony?

Captain

Re: Speelmateriaal + Werkmateriaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 09:21

Ik gebruik een grote bal van een meter hoog, die heb ik bij paardnatuurlijk gekocht voor maar 50 euro, veel goedkoper zul je ze niet vinden rond die maat. :) Verder heb ik 4 pionnetjes ooit eens bij een speelgoedwinkel gekocht. 3 euro geloof ik, zijn vrij klein maargoed, ik kan er goed mee werken. :j
Verder heb ik nog plastic zakjes en een groot zeil maar dat lag hier gewoon al in de schuur. Heb mijn blok laten maken bij een bouwbedrijf. Ik gebruik vrijwel nooit een hindernis en als ik ergens over wil springen leg ik het zeil op een hoge hoop neer. :')

Voor grondwerken gebruik ik een touwhalster en teugels, ga binnekort nog een touwhalster en bijpassende leadrope bestellen. Verders gebruik ik voor het spelen & grondwerk een zweep van ongeveer een meter, gaat prima. :j Ik heb mijn touwhalsters bij lovelance vandaan en ga de nieuwe daar ook weer bestellen. Prima kwaliteit, nette service en heel veel keuze uit kleuren, knopen, haken etc! :)

Lange lijnen doe ik vrijwel nooit en anders doe ik het met longeerlijnen, dus daar geen ervaring mee net zoals de natural hackamore's! :)

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 11:31

Het blok van mij ken je al :D Die heeft mijn pa zelf gebouwd (tekening staat zelfs in BIT!)
Verder heb ik samen met een vriendin een bal van 1.20m met een hoes. Over deze bal kunnen ze niet struikelen en met de hoes er omheen is ie niet zo snel kapot. De bal en hoes komen beide van Paardnatuurlijk.
Verder hebben we 2 balken en staanders, heeft de stalhouder zelf aangeschaft.
Daarnaast heb ik een brug, is 2x1m en zo'n 20cm hoog. Die heb ik ook weer van m'n pa, is echt een hele stevige grote pallet waar machines/metaal ed op vervoerd worden.
Zeil, dat is te koop bij een doe het zelf winkel.
Een oud matras, kun je op de stort halen. (let op dat je er een neemt zonder veren!)
Pionnetjes staan er genoeg langs de weg :+ Geintje, die dingen kun je bij de speelgoedwinkel of sportzaak halen. De grote zijn vaak wel meteen een heel stuk duurder. Stalgenootje heeft kleintjes.
Prikpaaltjes om iets af te zetten en rood/wit lint is ook altijd handig. Verkrijgbaar bij oa Boeren bond.

Verder gebruik ik een touwhalster en leadrope. Longeerzweep, koetsierzweep en dressuurzweep.
Twee longeerlijnen, een slofteugel die ik gebruik als lange teugel, kaptoom, semi kaptoom.
Hackamore heb ik niet.

HorseSense12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 14:07

Bij de bal moet je gewoon op de prijs gaan, kwaliteit maakt niet uit! Ik heb m'n bal bij action gekocht; maar 6,-€ Ik gebruik m'n hele set van Equiplay, super kwaliteit, als je wilt, ik verkoop touwhalsters voor 10,- als je er een wil kan je 'm krijgen! Zou voor de 40 cm pionnen gaan, je kan ze op de zij leggen voor balkjes, ik gebruik van die hele grote, dikke PVC pijpen, je kan ook wat dunnere gebruiken voor het gewicht. :D
Kaptomen zijn niet zo fijn en vriendelijk alleen heb je ze nodig bij sommige paarden, stick van Equiplay is een aanrader, ken je misschien iemand die lid is van de savvy club? Bij parelli kost het als je lid ben nu maar €39,-! Lange lijnen zijn echt niet nodig, je kan gewoon zo'n longeerlijn met handvat en een karabijn haak door de lus halen en hem aan de ring maken, eigenlijk heb je bijna niks nodig voor het begin, gewoon een stal halster, het langste touw dat je heb en een heuptasje is handig voor de beloning. Voor de rest heb je gewoon een lange dressuur zweep nodig, en je kan de Hackmore gewoon laten schieten, je koopt 1 setje touwteugels erbij en viola! *D

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 14:12

ik heb de bal van equiplay, als je hem een aantal keer opblaast rekt ie iets uit, en word ie ook ongeveer 100cm doorsnee. Het is gewoon een fitness bal, van de extra stevige soort, dus ik gok dezelfde als die van de sportwinkel :j
ik wil een blok gaan/laten maken, en heel soms ga ik langelijnen met een longeerlijn als teugel aan het touwhalster of bitloze hoofdstel. ik heb een touwhalster, neckrope en een leadrope van lovelance, heerlijk spul, super kwaliteit en het halster is op maat gemaakt voor mijn arabiertje :) Ik gebruik een zweepje van een meter waar ik witte tape overheen geplakt heb aan de eindes, is makkelijker te zien voor mij en m'n paardje. Pionnen hebben we genoeg van op de manege, we hebben hier heel wat tuigpaarden staan ook die marathon lopen, dus er zijn genoeg grote pionnen om mee te slalommen, barrelracen etc. Ook hindernismateriaal genoeg hier :Y) zeil maak ik meestal van grote blauwe plastic zakken aan elkaar geplakt, waar ik zand of kleine stenen op leg zodat het niet weg waait.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 18:31

H_Nalanta schreef:
Ik gebruik een grote bal van een meter hoog, die heb ik bij paardnatuurlijk gekocht voor maar 50 euro, veel goedkoper zul je ze niet vinden rond die maat. :)

Die van de sportwinkel (wat op foto dezelfde lijkt als die van equiplay) van 90 cm kost € 16.92 :+
Ook de kegels zijn daar een stuk goedkoper dan op equiplay bv. Vandaar dat ik me afvraag of dat niet goed genoeg is :Y)

Longeerlijnen als lange lijn is ook een optie :j Kan later nog altijd echte lange lijnen aanschaffen als dat nodig moest blijken.

Een stick ben ik over aan het twijfelen, ik gebruik nu een zweep maar een stick lijkt me ergens interessanter omdat dit niet doorbuigt, is met grondwerken misschien wel handiger .. Een natural hackamore is eigenlijk naar de toekomst toe, heb altijd met Cross Rope gereden maar die is wel aan vervanging toe. Een natural hackamore trekt mij omdat je daar alles in 1 hebt om te beginnen, maar ook omdat je door de knoop onderaan met een fase-systeem werkt. Volgens mij is dat wel iets voor mijn pony :j Maar dat kan natuurlijk altijd even wachten, rijden zit voorlopig toch nog niet in de planning ;)

Mbt tot de touwhalsters etc. heb ik lovelance eens opgezocht, en haar website had ik al bij mijn favorieten staan :j Denk ook dat als ik iets bestel dat het via haar gaat zijn ;)

HorseSense12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 12:38

En ik zou ook voor die van LoveLance gaan!
Heb wat foto's gezien en het ziet er heel leuk uit allemaal! :D

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 19:03

Ik heb ipv stick een springzweep, deze zijn weliswaar niet zo lang maar wel stijf en buigen dus niet door.

edit: bovendien voor 5 euro heb je er al 1

Anoniem

Re: Speelmateriaal + Werkmateriaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 19:14

Was inderdaad ook aan het denken om gewoon eens uit te kijken naar een nieuwe zweep, maar probleem is dat ik wel een langere nodig heb :+ Moet die van mij eens meten, maar hij is met sommige dingen net een beetje te kort :P Dus wilde wel eens kijken of ik iets kon vinden wat langer was, maar toch niet al te buigzaam .. Ga toch binnenkort eens naar de ruitershop dus kan dan eerst even rondkijken ;)