Hoe een paard leren liggen? >tips<<

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MS_eventing

Hoe een paard leren liggen? >tips<<

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-11 16:15

Hallo allemaal, Ik ben al een tijdje bezig met vrijheidsdressuur met mijn pony en ze pakt alles heel erg snel op. Dus ik zou het leuk vinden om haar te leren liggen. Maar ik heb al informatie daar over opgezocht met rollen enzo. Maar mijn paardje houdt heel erg van rollen maar doet dat absoluut niet aan de hand dus hoe zou ik dat kunnen leren>?<>tips?

xx

Captain

Re: Hoe een paard leren liggen? >tips<<

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 09:36

Doet je paard het wel los als je erbij loopt? :)

MS_eventing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 14:54

Los doet ze het wel.. Maar dan gaat ze in de bak meteen liggen maar als ik dan in de buurt kom dan staat ze meteen op. Hoe kan ik haar leren vertrouwen dat ik in de buurt kan staan?(je hebt een hele mooie site!!daardoor zijn al een paar leuke kunstjes gelukt zoals: spaanse pas compliment en draaien!
xx

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 15:58

Wat je dan kan doen is gewoon steeds erbij blijven. Geef haar genoeg ruimte zodat ze kan liggen en zodra ze ligt loop je voorzichtig naar haar toe, geef je het beloningssignaal en beloon je. Ook al staat ze direct op dat is aan het begin nog niet zo'n probleem. Ze zal vanzelf wel doorkrijgen dat je geen bedreiging bent en dan ook blijven liggen.

Als je erbij kunt komen en ze blijft liggen kun je het op commando zetten zoals het op www.everyoneweb.com/NALANTA staat. :)

MS_eventing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 15:44

heel erg bedankt! als de sneeuw weg is zou ik het meteen proberen!

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 15:48

k zal t eens vragen aan de eigenaresse van de paarden die ik rij, als die van ons in de wei ligt kan ik tussen de benen gaan liggen met me rug tegen zijn buik aan :+ of ik kan er gewoon op gaan liggen hij doet niets

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 22:48

ik heb gehoord een touw te gebruiken in het begin, deze rond het lichaam te gebruiken.. kan fout zijn ook...

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 22:50

Dat is inderdaad geen vriendelijke manier en is dan ook geen vrijheidsdressuur meer te noemen..

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 22:51

in de zomer met een halster en touwtje door de bak heen wandelen en zodra ze aanstalten maakt om te rollen beloonen of als het warm is eerst afspuiten en dan proberen suc 6 die van mij rolde ook nooit aan een touw en nu vind hij het geweldig

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:18

met een touw je paard in de houding 'zetten' en vervolgens omleggen valt niet meer onder vrijheidsdressuur.

Er is een handige volgorde: jambette - spagaat - buigen - compliment - knielen - liggen - doodliggen - zitten. Heb je de voorgaande oefeningen al doorgenomen? :) Wanneer je deze volgorde aanhoud zul je waarschijnlijk snel in contact komen met mogelijke momenten waarop je je paard kunt laten liggen.
Je kunt ook proberen je pony te belonen wanneer hij zelf gaat liggen, maar dit wil niet altijd werken omdat veel paarden snel opstaan.

MS_eventing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 19:23

Het is gelukt!!!! het was gister na het rijden! Ik zadelde haar af en met een halstertouw van 3 meter. Toen ik door de bak met me paardje liep toen zag ik haar neusje soms naar de grond zakken. Ben meteen naar de garage gegaan me hele zak vol gedaan met snoepjes. toen ik haar gewoon met een lang touw weer met haar hoofd naar de grond zag gaan, zei ik dan goedzo braaf, en dan de hele tijd liggen en toen zakte ze door haar benen en ging liggen! Ik was echt heel erg blij meteen er naar toe gelopen en haar mond vol met brokjes gestopt! Nu vandaag heb ik het weer geprobeerd na het rijden en nu deed ze het nog veel sneller dan gister! heel erg bedankt voor tips!

p.s Toen ik heel blij naar haar toe kwam toen bleef ze ook nog liggen! Lekker gestreeld over haar hoofdje en nek en toen na een halfminuutje stond ze zelf weer op!

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:25

Super zeg, wat goed!

MS_eventing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 19:27

Dankjewel ook met de andere kunstjes heb ik heel erg veel aan je site gehad echt bedankt daarvoor! Ik vind het geweldig wat je allemaal met je pony's kan!

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:35

Super te horen dat je zoveel aan onze website gehad hebt, en dankjewel! Heel veel plezier nog! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:43

Oh ik ga kijken of ik [naam] ''los kan gooien met een longeerlijn'' en als ze dan wil gaan rollen... <3
zie het al voor me, [naam] die kan leren liggen!!!

ismaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 12:21

als ze een keer van zichzelf gaat lieggen meteen belonen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 12:23

H_Nalanta schreef:
Dat is inderdaad geen vriendelijke manier en is dan ook geen vrijheidsdressuur meer te noemen..

dat ligt eraan hoe je het touw gebruikt, als dwangmiddel of als begeleiding