[AR] Mensen met hengst en merrie voor de kar?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rivendell

Mensen met hengst en merrie voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 20:24

Ik men mijn hengst enkelspan. 1 van mijn merries ga ik na het veulenen in april ook inspannen. Bedoeling is dat ze naast de hengst gaat lopen. Dit om haar gewoon ook dubbelspan te leren.

Mijn hengst is zeer braaf bij merries. Hij is dekhengst en loopt altijd al bij de merries en veulens. Kan op stal en in de trailer zonder enige problemen naast merries.
De merrie gaat in de zomer in de verkoop en de bedoeling is daarna om mijn 2e hengst erbij te doen in het dubbelspan. Hij moet nog beleerd worden. Deze jongere hengst loopt momentele met de 1e hengst samen buiten en staan 's nachts samen op stal.

Zijn er mensen hier die een gemengd span hebben? Dus hengst+merrie of hengst+ruin? Of eventueel 2 hengsten?

Poosje81

Re: Mensen met hengst en merrie voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 20:30

De GGK tinkerhengst Davy vh Meijersnest loopt samen met zijn volle zus in het span, gaat prima.Als jouw hengst het verschil kent tussen werken en dekken, zal er geen probleem zijn.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 20:32

Mijn hengst loopt wekelijks met een 7 jarig meisje in de manege les tussen de ponies. Gaat zonder problemen. Ik verwacht ook niet veel problemen, vroeg me gewoon af of er meer spannen zijn.
Ik weet dat er bij de Hoofdstad Aanspanning in Amsterdam ook iemand was die met een Friese hengst en merrie reed. Van Grindbergen of zo?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 20:50

Dit was ooit ook mijn plan, moeder en zoon samen in 2span. Was laatste paar jaren beetje haat & nijd naar elkaar, alhoewel de hengst totaal geen hengstenstreken vertoonde, maar de merrie is vooral een echte b*tch.
Heb ze toen paar keer in de hand gehad, merrie aan de éne kant, hengst aan de andere kant en ik er tussen. Lange zweep mee en als de één er ook maar aan dácht om met de ander te gaan kl*ten, volgde er een mep.
Was in het begin best eng om daar zo tussen te staan, maar eigenlijk heb ik maar 1 of 2x echt flinke meppen moeten uitdelen, daarna waren ze beiden zo mak als een lammetje en kon ik ze naast elkaar zetten zonder dat ik er tussen liep.

Zolang jij zorgt dat jij de baas blijft in het span en daarin ook consequent blijft, moet dat op zich best kunnen. Natuurlijk zijn er hengsten waarmee je dit alleen uitprobeert als je zelf levensmoe bent, maar als ik jou zo hoor over je hengst zou dat best moeten kunnen :)

Edit:
wegens gebrek aan middelen en tijd is het er uiteindelijk nooit van gekomen om ze in 2span te zetten; de hengst is inmiddels ook geruint (niet vanwege hengstengedrag want dat had hij totaal niet, maar vanwege praktische zaken als weide-indeling e.d.) en ben afgelopen jaar wel bezig geweest hem te beleren, om hem daarna in 2span te kunnen zetten met zijn moeder, maar wegens diverse omstandigheden is het ook daar (nog) niet van gekomen.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 31-12-10 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 20:54

Joy heb jij ze toen daarna ook echt in het span gehad? Mijn hengst neem ik zo mee de weg op aan de hand met elk ander paard ernaast. Behlave mijn oude ruin, want die moet hij niet.
Normaal als ik met hem aan de hand dek, loop ik met hem en de hengstige merrie tegelijk naar de dek plek. Hij luistert perfect.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 20:56

Melanie5 schreef:
Joy heb jij ze toen daarna ook echt in het span gehad? Mijn hengst neem ik zo mee de weg op aan de hand met elk ander paard ernaast. Behlave mijn oude ruin, want die moet hij niet.
Normaal als ik met hem aan de hand dek, loop ik met hem en de hengstige merrie tegelijk naar de dek plek. Hij luistert perfect.

Sorry, was net bezig met editten ;) zie mijn edit; nee, heb ze dus nooit echt samen in span gehad.
Met hem en hengstige merrie tegelijk aan de hand naar de dekplek lopen? Pfoe, petje af zeg! +:)+

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 20:56

Dan lijkt het me niet zo'n probleem?

Edit : Wat een pracht beest! :wow:

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 21:10

Ja hij is super en ondanks dat hij hengst is, is hij echt heel braaf.
Nu nog kijken hoe de merrie is na het veulenen. Ben benieuwd hoe zij het gata oppakken.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 21:12

Ik heb hier een hengst en een merrie die wel allebei beleerd zijn in enkelspan, en ook al een aantal keer samen een pallet hebben getrokken. Tzt ga ik ze ook in tweespan zetten, maar dan moet ik eerst de juiste middelen hebben *lees: tweespantuig + langboom*. Maar de eerste paar keer ging goed :j

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 21:15

Ik moet alleen nog een dubbelspan tuig hebben. Mijn kar kwam standaard al met een langboom. Eerst maar even gaan sparen:p

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 21:17

Same here :D

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 11:56

Mijn Dennis heeft met 2 verschillende merries in het span gelopen.
1 die drachtig was van hem en waar hij altijd bij liep, dat was uiteraard geen probleem. De ander mocht hij niet dekken, en liep hij ook erg braaf naast.

Ik heb nu geen hengsten van mij zelf meer op stal, dus ook geen hengsten in het span. Hengst die ik heb lopen is 15 cm kleiner dan mijn merries, dus heb ik niet naats een van mijn dame's gehad. Had wel prima gekunt, hij is zo braaf (loopt met een twenter ruin en merrieveulen in het land, thuis staat hij niet in een groepje).

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 12:16

Citaat:
Of eventueel 2 hengsten?

Had dat gehoopt te doen met Simba en Traffor, twee mini hengstjes. En wow wat ging dat mis ;(
Simba vrat Traffor zo ongeveer op in de wei, met gezamenlijk oplopen was het een groot gevecht (en heus, dat hield niet op na een paar tikken / paar keer flink optreden). Na een paar weken besloten dat dat dus echt niet ging, tot mijn grote spijt want ze leken sprekend op elkaar, en Traffor is toen teruggegaan naar vroegere baasje.

En dan waren dat nog maar mini's....

Ik begin daar dus nooit meer aan.

henkluijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 17:16

mijn oom had een hengst naast zijn moeder gezet en het ging prima daarna is hij geruind en verkocht

zwenkert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 15:48

als je hengst normaal doet kan het best

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:09

ja heb eerst hengst merrie in span gehad dit ging super,nu is hij gecastereerd omdat we niet ieder jaar een veulen willen want hij liep gewoon in de groep allemaal merrie's.
onze shet hengst die ik aan een vriend gegeven heb loopt samen in 2span met hun andere hengst gaat ook super.denk dat alles aan de karakters ligt van de pony's en natuurlijk ook aan de opvoeding

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:13

Geen ervaring mee, maar wel super dat je zo'n geweldig brave hengst hebt! Echt superlief, die foto in je profiel met dat meisje er op! Denk dat het geen enkel probleem gaat worden. Plaats je wel foto's als het zo ver is? :)

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:20

als je hengst goed is opgevoed en goed het verschil weet tussen werken en dekken is er vaak geen enkel probleem om deze naast een merrie in te spannen.

Kennis van ons heeft het in het verleden al eens bonter gemaakt met zijn hengst door hem links achter in het 4 span te zetten met voor hem zijn 'eigen' merrie, naast hem zijn zus en schuin voor een merrie die hij later mocht dekken. Ging altijd super.

Waar ik eerder werkte hadden we 2 frieze hengsten naast elkaar lopen, geen enkel probleem.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:07

ik zal je wat genialers vertellen, afgelopen zomer op ameland tijdens de marathon kwam uit 1 anderhalfspaardtrailer 2 b a c welspony's. een merrie en een hengst. hij zette ze beide gewoon een 1 lusje van de trailer aan de achterkant. ze werden opgetuigt en ingespannen, en de hengst gaf geen kik terwijl hij daar was met alle andere paarden om zich heen.
ik stond met open mond te kijken maar het was wel geniaal.
de merrie was btw niet drachtig en ook nog nooit geweest.

bente1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:11

heb ik ook gedaan met Dandy en Sabrina
zijn nu verkocht... :(
en nog met Amigo en Loekie.! :D :o

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 19:46

hengst en merrie: dat ging heel goed
hengst en hengst: ook goed, totdat ze stil stonden..

vezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:06

Ik raad toch aan om twee ruintjes te nemen want het is beste wel gevaarlijk om met een hengst te mennen

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 14:20

gevaarlijk om met een hengst te mennen?
Met een ruin kan ook gevaarlijk zijn, ligt aan het karakter van een dier!

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 14:34

De beide ouders van mijn Welsh Cob merrie hebben regelmatig naast elkaar in het span gelopen, en dat ging prima!

AFCAAFCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 14:39

Het zou goed kunnen hoor,
wij hebben ook regelmatig hengsten naast een merrie in het span gehad.

Ook hengsten kan goed gaan, wij hebben er ook 4 naast elkaar gehad, ook stilstaan was geen probleem.
2 ervan liepen soms zelfs bij elkaar in de wei.