steigerende pony - tips!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KRFEMA

steigerende pony - tips!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 22:47

Ik heb nogal een véél te actieve verzorgshet -
als hij " te " actief is,of er staat iets hem niet aan dan
gaat ie op z'n achter benen staan en graait ie met z'n hoeven naar me uit..
ik ben namelijk niet zo groot en hij is even groot als ie recht op staat..

- nu, zou ik hem het steigeren kunnen aan leren om het hem af te leren,
dat hij niet zomaar mag gaan steigeren wanneer hij er zin in heeft.. maar
pas wanneer ik het hem vraag.. ? iemand tips .. alvast bedankt !

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:50

Als je dat gaat doen sla je een aantal stappen over, namelijk waarom steigert dit dier nu? Vermoedelijk omdat hij de baas is en niet jij. Als dat zo is (en zekerheid heb je alleen als je er bij bent) dan gaat hij ook echt niet naar jou luisteren als jij hem eenmaal dat trucje op commando hebt geleerd en het wilt gebruiken om aan te geven dat hij het niet altijd mag doen. Want immers hij is de baas, dus hij bepaald lekker zelf wel wanneer hij dat leuke trucje gaat uitvoeren. En dat gaat geheid zijn wanneer jij daar nu net geen zin in hebt..

KRFEMA

Re: steigerende pony - tips!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 22:53

Hij is idd héél dominant - ben al een tijd bezig met VD
& daar door heeft hij al meer respect voor mij gekregen, maar
toch durft hij nog te steigen , heb geen idee hoe ik hem dit zou
kunnen afleren ..

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 23:00

Een flinke mep op de borst wil nog wel is helpen :+

Mijn jonge hengst krijgt af en toe ook de kolder in zn kop en denkt dan wel ff omhoog te kunnen komen, nog vóór hij zover is (zie hem dan aan de voorkant al verzamelen om te steigeren) corrigeer ik door een tik op zn borst. Gebeurt nog nauwelijks en hij komt op die manier nooit op een punt waarop hij al in de lucht is omdat je t dus de kop indrukt nog voor zn voorbenen van de grond zijn.

Verder zou ik eens aan de gang gaan met grondwerk ipv vd om de verhoudingen tussen jullie duidelijk te maken :)

KRFEMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 23:02

Grondwerk - VD doen we vaak ,
& gaat zéér goed, ook werk ik apart met de twee paardjes
anders word de ene zot gemaakt van de ander :D
nu, een tik geven doe ik soms ( echt niet veel omdat ik er niet zo voor ben :/ )
maar als dit echt helpt. ?

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 23:45

kan je hem achteruit zetten?
anders kan je proberen om hem nog voor het steigeren achteruit te laten lopen. je duwt hem dan met je lichaamshouding van jouw weg.
mijn merrie is in principe heel goed opgevoed, maar ze heeft wel eens een momentje dat de grenzen opgezocht moeten worden, even kijken of ik nog wel oplet. dan durft ze zo door me heen te lopen. mijn reactie is steevast een tik op haar borst en een flink eind naar achter. hoe groter de "fout" van haar kant hoe verder ze naar achter gaat. gaat ze dan braaf naar achter, dan is er vaak niks meer aan de hand en kunnen we zonder problemen weer verder. het is dan net alsof ze weet "ja die zat eraan te komen, eigen schuld"
maar gaat ze niet braaf naar achter of probeert ze onder haar straf uit te komen dan gaat ze alleen maar verder naar achter. zo heb ik eens een heel weiland in de achterwaarts overbrugd omdat ze weigerde toe te geven en steeds probeerde er tussenuit te piepen of weer vooruit te komen.
het was wel een engeltje daarna :D

KRFEMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 23:50

Met lichaamstaal kan ik hem niet achteruit zetten.. hij reageert daar totaal niet op..
heb hem geleerd om achteruit te lopen wanneer ik er naast sta. (:

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 23:52

Ik ben ook écht niet van de tikken geven en heb dat driekwartjaar volgehouden.. Maar ergens kom je op een punt dat je niet veel andere opties meer hebt. Biscuit krijgt van mij ook echt geen volle klap hoor, gewoon een bescheiden doch duidelijke tik op de borst :+

Tip van abeltje vind ik idd ook een hele goeie!

KRFEMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 23:53

nja, bij een deftige tik luisterd hij .. 2min daarna terug bij af!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 23:57

Gewoon weer een tik geven... Ik moest mijn pony laatst ook echt een flink aantal keren een tik geven om te voorkomen dat ie de lucht in ging, maar was ook na een paar minuten helemaal over. Zeker met steigeren moet je soms even heeeel duidelijk zijn.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 23:57

KRFEMA schreef:
Met lichaamstaal kan ik hem niet achteruit zetten.. hij reageert daar totaal niet op..
heb hem geleerd om achteruit te lopen wanneer ik er naast sta. (:

gewoon ervoor gaan staan, eventueel wijzen naar achter, en dan stevig naar voren lopen.
zeg er eventueel "TERUG" bij, of "ACHTER". of wat je wilt.
in het begin ging het bij mij ook niet goed. ze bleef koppig staan of liep zelfs gewoon over me heen bijna.
maar het stevig naar voren lopen helpt. ik heb zelfs gewoon mijn benen erg overdreven naar voren gegooit. daarmee tikte ik een keer haar voorbeen aan. en toen kreeg ze hem door.
zie jezelf maar als zo'n soldaat. je stapt kordaat naar voren, of en nou een paard staat of niet. en de enige optie van het paard is achteruit, of een laars in z'n smoel ;)

tegenwoordig kan ik op het stemcommando "terug" en wijzen mijn paard naar achter krijgen.
als ik voor haar sta, naast haar sta, achter haar sta of zelfs op afstand van haar sta. als ze na het opzadelen alvast zelf de stal uitloopt, kan ik op stemcommando haar weer achteruit terug de stal in krijgen.

KRFEMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 23:58

En ik denken dat ik m'n shet moest gaan negeren.. echt bedankt :d

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 00:01

Steigeren is niet echt iets wat je moet willen negeren zeg maar :=

Maar succes iig! :)

(en ik ga ook maar is richting poown marcheren, hij kan nogal is moeilijk doen alsie achteruit moet, ene keer gaat ie keurig, andere keer blijft ie koppig staan. Thnx voor die tip :) )

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 00:01

mijn moeder zij altijd, zwijgen is toestemmen ;)

niet over je heen laten lopen. je paard is van jou, niet andersom. jij maakt de regels, jij zet de grenzen en daarbinnen mag je paard zich uitleven. als ie maar de grenzen respecteerd. komt ie darbuiten, door bijv te steigeren dan zitten daar consequenties aan.
dat hoeft helemaal geen knuppelsessie te zijn :P zeker als je verder ook met VD bezig bent is het heel fijn om je paard op commando's naar achter te kunnen krijgen, of naar voren of opzij.
of in de parkeerstand, die heb ik er ook opgezet. zo handig als je onder het buitenrijden iets verliest.
paard op stil, jij teruglopen en weer op paard :D

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 00:02

amyz schreef:
Steigeren is niet echt iets wat je moet willen negeren zeg maar :=

Maar succes iig! :)

(en ik ga ook maar is richting poown marcheren, hij kan nogal is moeilijk doen alsie achteruit moet, ene keer gaat ie keurig, andere keer blijft ie koppig staan. Thnx voor die tip :) )

amyz, graag gedaan :D

tja bij mij ging het geweldig, was ook iets dat maar een keer of twee hoefde en toen was het duidelijk.
tegenwoordig wijs ik alleen nog maar en geef het commando. zo makkelijk gaat het dan.

KRFEMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 00:05

- de shet heeft voet geleerd met het aan raken van het been..dus denk dat dit verkeerd zal gaan werken :/
Ook moest ik hem achteruit laten zetten dat dit niet zal lukken.. omdat ik het achteruit gaan anders heb aan geleerd, 'tis een koppig beestje :P

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 00:16

hoeft niet, mijn paard tilt haar been ook op op een aanraking, en toch kan ze het prima uit elkaar houden.
je zal het de eerste keer gewoon overduidelijk moeten maken,. het marcheren hoeft niet altijd. het is alleen om ze in beweging te zetten, daarna hoef je ze alleen in beweging te houden. van stilstand naar achteruit is het moeilijkst, als ze eenmaal achteruit gaan kun je ze veel makkelijker drijven met je lichaamshouding.
daarna is het een kwestie van het verfijnen van je opstart. dus van het naar achter zetten, die eerste stappen.
je kan hem ,als je denkt dat hij het door elkaar gaat halen ook in z'n borst prikken.
maar opzich is het voetje niet eens zo slecht, laat hem z'n voet maar optillen, en marcheer dan naar voren, dan zet hij z'n voet naar achteren weg en verplaatst z'n gewicht dus naar achter , dan heb je de eerste stap dus al gehad. :D
he steigeren een halt toe roepen is een prioriteit. dat kan je naar mijn idee het makkelijkst doen met het achteruit gaan
je toont je namelijk als de hogere in rang, ji zet je zelf neer als de baas, dus het steigeren uit dominantie zal dan verminderen. en daarbij kan een paard niet achteruit steigeren. ze kunnen hooguit naar voren lopen op twee benen, maar niet naar achter, dus hij zal het altijd moeten afbreken. ook paarden die achteruit lopen kunnen niet gaan steigeren, dat kunnen ze alleen als ze stilstaan, dus zolang je zel achteruit hebt lopen kan ie niks.
en het is een mooie basis voor de rest van het VD-en. je paard op lichaamstaal een kant op kunnen sturen.

dus ik denk dat dit misschien het eerste is wat je moet doen. zet eerst het achterwaarts op commando. en ga dan verder met voetjes e.d.

KRFEMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 00:24

Oké, heel erg bedankt!

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 02:39

GVL-ITP => GVL

Iljaa1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:28

heey,

Mijn eigen paard (3jarige anglo arabier) kwam ook altijd stijl overeind as hij daar zin in had..
hij had altijd in de wei gestaan en had een ingegroeid halster gehad etc.
Ik had hier geen controle over.
Ik heb toen van alles opgezocht op internet, en kwam uit bij natural horseship.
Nu ben ik ondertussen een jaar bezig en is hij al behoorlijk braaf.
Misschien ook een aanrader?
Hoe duidelijker jij bent hoe meer hij het snapt.

J_tombobecky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:05

Hee!
Ik doe ook veel aan vrijheidsdressuur & heb ook weleens dat mijn jongste paard (tombo)
uitzichzelf gaat steigeren.
Het wil wel eens helpen om het gewoon te negeren of het paard met je stem te waarschuwen.
Blijft het paard het vervolgens nog een paar keer doen is een tik wel zo verstandig.
Maar geef niet gelijk een mep probeer eerste de bovenste dingen.:D