Probleem met longeren shetlander

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Carooo_

Probleem met longeren shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 13:53

Ik heb een vraagje. Ik verzorg een jonge shetlander en hij luistert goed naar stem maar longeren werkt echter niet. Hij draait voortdurend terug naar mij. Even met de zweep zwieren helpt niet want ,ik weet niet waarom, hij reageert niet op een zweepje.

Ik heb ook al geprobeerd met een tijd iemand ernaast te laten lopen da ging goed maar zodra de persoon hem loslaat draait hij terug naar mij.
Dus ik zit een beetje in de knoei nu.
Zouden jullie me kunnen helpen ? :9

gr Caro

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 13:56

Hoe longeer je (halster/hoofdstel, enkel/dubbel, bijzet/los)? En wat doe jij als hij naar binnen komt?
Laatst bijgewerkt door amillia op 29-12-10 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 13:56

Verplaatst van RT-P naar GVL.
Als je er ooit op gaat zitten en met RIJDEN problemen hebt, mag je topic op RT-P ;)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 13:58

dan snapt hij het dus niet. Die gene moet er naast lopen, dan gewoon los ernaast lopen, en zo kun je het heel langzaam afbouwen tot hij het snapt. En als het beest het niet snapt is het logisch dat hij niet op de zweep reageert.

dit moet je toch eerst even met z'n 2en klaren, daarnaast ook heel duidelijk zijn en het verschil zien tussen een paard dat je niet begrijpt en een paard dat je in de maling neemt, want jou reactie daarop zou een wereld van verschil moeten zijn!

Carooo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 14:06

Millanka schreef:
dan snapt hij het dus niet. Die gene moet er naast lopen, dan gewoon los ernaast lopen, en zo kun je het heel langzaam afbouwen tot hij het snapt. En als het beest het niet snapt is het logisch dat hij niet op de zweep reageert.

dit moet je toch eerst even met z'n 2en klaren, daarnaast ook heel duidelijk zijn en het verschil zien tussen een paard dat je niet begrijpt en een paard dat je in de maling neemt, want jou reactie daarop zou een wereld van verschil moeten zijn!

Hy heeft nooit op zweep gereageerd , vraag me niet hoe en waarom en ik verzorg hem nog maar 1.5 jaar dus wat hij daarvoor heeft geleerd weet ik niet. Ik ken hem wel goed genoeg om te weten wanneer hij mij in de maling neemt en wanneer hij het niet snapt.

Carooo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 14:09

amillia schreef:
Hoe longeer je (halster/hoofdstel, enkel/dubbel, bijzet/los)? En wat doe jij als hij naar binnen komt?

Ik longeer hem alleen met halster, ik ben zelf niet zo voor bijzetteugels enzo. ik wil hem gewoon door het longeren wat beweging geven. Als hij terug naar binnen komt zet ik hem terug op de volte en maak dan terug groter afstanden van hem weg. x

mcsjelle

Re: Probleem met longeren shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 14:11

Blijft hij op een kleine cirkel wel braaf zijn rondjes lopen? Misschien maak je dan te snel de volte groter?

Carooo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 14:13

mcsjelle schreef:
Blijft hij op een kleine cirkel wel braaf zijn rondjes lopen? Misschien maak je dan te snel de volte groter?

Nee , heb ik ook eerst geprobeerd maar dat snapt hij helemaal niet x

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 14:15

wat ik ook wel doe is gewoon zonder iets te longeren, enkel met een zweep en dan loopt mijn vz shet ook gewoon netjes rondjes :j maar heeft denk ik ook wel enige oefening nodig :+

Chann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 14:17

misschien kan je hem een hoofdstelletje omdoen. met evt een longeersingel. en dan met dubbele lijnen?
dan hebben ze ook een betere stelling.

Carooo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 14:36

Het probleem is hij reageert niet op een zweep xs , hij heeft er geen 'bang' van , zelf n klein tikje op zijn poep doet hem niets en bedankt voord de tips maar de shetlander wordt zo 'natuurlijk' mogelijk opgeleerd dus een hoofdstel heeft hij niet. We willen hem gewoon leren longeren

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 14:43

het is niet de bedoeling dat je hem opjaagd maar eerder een klein duwtje in de juiste richting geeft. je moet ook een goede lichaams houding hebben

Carooo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 14:46

Hem krijg je niet opgejaagd (hoeft ook niet), hoe zou mijn lichaamshouding dan moeten zijn ?

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 02:09

Carooo_ schreef:
Het probleem is hij reageert niet op een zweep xs , hij heeft er geen 'bang' van , zelf n klein tikje op zijn poep doet hem niets en bedankt voord de tips maar de shetlander wordt zo 'natuurlijk' mogelijk opgeleerd dus een hoofdstel heeft hij niet. We willen hem gewoon leren longeren

Longeren gebruik je om te trainen en dus als werk, om te laten bewegen slinger je een paard rond aan een touwtje

Zonder bijzet is longeren net zo nutteloos als het losgooien en in de paddock/wei zetten. En daarbij: druk op de neus, wangen, kaak en achter de oren is net zo onnatuurlijk als in de mond. De ene manier van beleren is dus niet ''natuurlijker'' dan de ander.

Carooo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 20:28

amillia schreef:
Carooo_ schreef:

Longeren gebruik je om te trainen en dus als werk, om te laten bewegen slinger je een paard rond aan een touwtje

Zonder bijzet is longeren net zo nutteloos als het losgooien en in de paddock/wei zetten. En daarbij: druk op de neus, wangen, kaak en achter de oren is net zo onnatuurlijk als in de mond. De ene manier van beleren is dus niet ''natuurlijker'' dan de ander.

Ik vroeg om tips niet om commentaar, als de shetlander perfect luistert met halster , waarom dan een hoofdstel?
Geef mij 1 goede reden waarom met bijzet ?