Paard wordt te enthousiast bij vrijheidsdressuur

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dancertje

Paard wordt te enthousiast bij vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 13:06

hoi
ik ben met mijn 4jarige fries sinds kort bezig met vrijheidsdressuur.
dit pakt hij super op alleen hij wordt zodra ik bezig ben wordt die erg enthousiast en maakt vrolijke bokken sprongen tussen door, het is puur vrolijkheid want als ik aandacht vraag is die er wel bij.
alleen tijdens die vrolijke sprongen of vlak erna heeft die geen respect voor mijn ruimte om het maar zo te zeggen.
ik doe dit alles in een afgesloten ruimte en hij loopt dus ook altijd los iemand tips?
oja tevens maak ik gebruik van clickertraining dit na 2 keer een workshop gezien te hebben

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 14:03

Misschien eerst even zijn energie laten lozen voordat je echt aan het werk gaat? Even los laten rennen of iets dergelijks, zodat de ergste huppel-ig heid er uit is.

dancertje

Re: Paard wordt te enthousiast bij vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 16:17

hij gaat zo wie zo een kwartier tot half uur van te voren eerst los om lekker te rennen

heavon13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:04

dancertje schreef:
hij gaat zo wie zo een kwartier tot half uur van te voren eerst los om lekker te rennen

Beloon je met voedsel? Sommige paarden worden erg opdringerig van voedsel, ik merk dat aan die van mij. Ipv met voedsel belonen kun je eens proberen om hem te belonen met een krabbel op zijn favoriete plekje. En waar je natuurlijk goed voor moet zorgen is dat de leidersrol bij jou ligt. Dat je duidelijk bent in je vraagstelling en dat hij uit jou ruimte blijft. Een bokkerig paard (ook al is dat uit vrolijkheid) lijkt mij een paard die nog veel te jolig is en niet goed het verschil weet tussen echt werken en spelen. Zorg ervoor dat het duidelijk voor je paard is wanneer je gaat werken en wanneer je niks van hem vraagt. Sommige paarden blijven nog heel lang jong in hun hoofd en kunnen niet heel lang hun hoofd bij een ding houden, dus zorg er ook voor dat er variatie is in de dingen die je vraagt aan een jong paard.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 20:03

ja ik beloon met voedsel gebruik namelijk ook de clicker echter alleen als die ook iets nieuws doet.
ik merk wel dat als ik hem aan het halstertouw klik dat die dan minder opdringerig is en beter luistert zou het verschil tussen werken en spelen dan niet duidelijk zijn als die los is?

heavon13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 22:46

dancertje schreef:
ja ik beloon met voedsel gebruik namelijk ook de clicker echter alleen als die ook iets nieuws doet.
ik merk wel dat als ik hem aan het halstertouw klik dat die dan minder opdringerig is en beter luistert zou het verschil tussen werken en spelen dan niet duidelijk zijn als die los is?

Voor sommige paarden kan dat in het begin verwarrend zijn. Als je pas bezig bent zou ik hem nog even het halster aan doen en zo met hem werken. Veel paarden houden van duidelijkheid en patroontjes, als je dan verder bent kun je het ook zonder oefenen. Maar zeker als je paard te speels gaat worden zou ik liever voor veiligheid kiezen en nog even met halster werken.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 10:40

@ heavon13 dankjewel ga het zeker proberen kijken wat die dan doet

heavon13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 21:56

Succes ermee!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 10:13

Je zou inderdaad in het begin even kunnen longeren o.i.d.
Omdat je een jong paard hebt kun je tussen de kunsten door ook af en toe eens een speelmomentje pakken. Dat je even gek doet, wegrennen, springen, snelle draaien maken etc. dan blijft het voor je paard ook ontspannend. Wat je kunt doen als hij je ruimte inkomt is hem een paar passen terug op de plek zetten.
Dus als hij jouw ruimte inkomt zet je hem een paar passen achterwaarts, zodra hij dat gedaan heeft beloon je hem met een aai en ga je weer verder met kunstjes. Als je dit herhaalt zul je vanzelf zien dat hij je ruimte meer gaat respecteren en eruit weg blijft. (Omdat hij leert dat hij anders een aantal passen achterwaarts moet. Dit is vermoeiend dus hij zal leren dat hij het niet hoeft te doen als hij uit jouw ruimte blijft.) Belonen na het achterwaarts gaan kan prima met een aai. Het belonen is wel belangrijk want het achterwaarts gaan is hetgene wat je wilt stimuleren zodat hij niet steeds in je ruimte komt.

Dit kun je ook doen als je paard opdringerig is met voer, hem een aantal passen achterwaarts zetten. Wat ik je ook aan zou raden is het voedsel weigeren aanleren. Dan leert je paard dat hij pas wat krijgt als hij netjes op zijn voer wacht. Aanleren doe je zo:

Hou een snoepje in je hand en maak van je hand een vuist, steek je vuist uit met de rug van je hand naar de mond van het paard. Zodra je paard naar je hand toe wil gaan zeg je duidelijk NEE en wip je eventueel met je vuist tegen zijn lippen. (Doe dit alleen als je paard naar je hand wil gaan, mep hem niet zomaar.) Wip je vuist niet te hard tegen zijn lippen maar zachtjes, genoeg om hem te laten schrikken en hem te laten weten dat het niet mag. Herhaal dit een aantal keer en zeg telkens als je paard toe wil happen duidelijk NEE.
Je paard zal dit snel doorhebben. Zodra je paard bij NEE zijn hoofd afwend en een paar seconden niet meer naar jou hand wil gaan beloon je je paard uitbundig. Herhaal dit met een dichte vuist een aantal keer.

Nadat je paard het woord NEE begrijpt kun je je hand open voor je paard houden met iets lekkers erin. Als je paard naar je hand wil gaan zeg je duidelijk NEE. Als het goed is zal je paard zijn hoofd afwenden, of in ieder geval niet het lekkers proberen te pakken. Doet hij dit toch, maak je snel een vuist en tik je je paard weer even tegen de lippen. Na verloop van tijd zal je paard doorkrijgen dat hij iets lekkers krijgt als hij het voedsel in je hand zal negeren. Je kunt eventueel een commando geven als je paard mag eten, zoals ja of toe maar of in jouw geval, clicken met de clicker!

Let erop dat je je hand voor je blijft houden en niet steeds iets wegtrekt. Het is jouw ruimte en je paard moet daar respect voor hebben!

Succes! :D

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 12:47

het voedsel weigeren is geen probleem over het algemeen doet hij dit super het achter uit lopen is inderdaad een goeie heb gisteren de dvd van pat parelli gekregen die van de 7 games ga dit ook nog oefenen met hem misschien dat het helpt en als dit helemaal goed gaat ga ik weer over op de kunsten