Ook ik wil gaan beginnen met mennen. Ik krijg hulp ,maar ik wil het echt ook zelf doen anders leer ik er ook niets van
Eerst wou ik zelf voor 1 x met de slee gaan.
Borsttuigje kopen , even laten wennen en lekker sleeën!
Maaar.... mijn pony is 1,43 en over een jaar of 2 groei ik er toch vanaf..Dus mijn plan word dan dat ik met haar ga mennen

Maar waarom zou ik daar nu al niet mee beginnen? I don't know dus... Ik wil nu al beginnen

Ik heb al een aardig bedrag gespaard en ik ga door met sparen zodat ik een goede kar kan kopen en mijn ouders willen een goed tuig wel kopen.
Aangezien je toch nog niet direct het paardje inspant wacht ik nog even met een kar. En er ligt nu toch sneeuw dus heel mischien als het goed gaat kan ik nog een keer sleeën ,maar als dit niet gaat dan volgend jaar

Hoe moet ik beginnen ? Zowieso met er eerst achter lopen en zorgen dat ze goed op comandos gaat reageren.
Ze is nu nog best onervaren en ik weet ook niet of ze het leuk vind om voor de kar te gaan staan...
Weet ook niet of ze het geschikte karakter heeft... Ze is niet snel bang ,maar kan wel fris zijn .Als ze schrikt of ze gaat paar stappen harder of ze wil omdraaien (slechte eigenschap als ze voor de kar gaan staan ik weet het..)
Als ik achter haar loop wil ze zich weleens wat sterk maken ,maar ze reageert erg goed.
Ik ga hier verder mee oefenen ,maar wat moet nog meer ?
Tuig heb ik al op het oog ,maar is het al slim om dat te kopen ??
Trouwens een ervaren menner helpt me als ik haar ga beleren

Die kan zowel beleren als normaal mennen

Hoe moet ik alles gaan doen ??
Wat voor bit moet ze hebben ? hoe weet je welk maat tuig ze moet hebben? (twijfel tussen cob en pony... ze is 1,43 en niet zwaar gebouwt , rank type , normaal tot redelijk lang)
Trouwens ik wil geen wedstrijden etc doen ,maar gewoon recreatief (wat voor wagen is dus fijn? )