Begin met NH.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Begin met NH.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 13:33

Hallo!

Ik wil graag met mijn verzorgpaardje beginnen met NH/Grondwerk (hoe je het wilt noemen).
Wel pas wanneer ze weer wat meer vacht heeft, en de bak goed te doen is...

Maar wat zijn goede tips om eerst te doen? Hoe kan ik het beste beginnen?

Een touwhalster is er al, een leadrope komt eraan en ook een cordeo ga ik nog bestellen :)

Ik wil overigens geen totale overstap maken naar NH, maar ook gewoon dressuur blijven rijden.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 13:58

wanneer ze wat vacht heb? vanwaar dat? en waarom heeft ze nu geen vacht dan? ;)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 14:04

Ze is nu geschoren, en dan heeft ze het best snel koud. Zeker als het zo vies waait!

lindake

Re: Begin met NH.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 14:25

GVL => NH :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 14:32

NH is een manier van omgaan met je paard, heeft niks te maken met dekens en dat soort dingen. Ik denk dat je NH en Natural door elkaar haalt ;)

Natural is een manier van houden van je paard, zo natuurlijk mogelijk, dus idd niet scheren, geen dekens, geen ijzers, geen krachtvoer (biks) alles zo natuurlijk mogelijk doen.

NH is een manier van omgaan met je paard, en heeft te maken met paardentaal leren lezen (wou er nog van alles aan toevoegen, maar dit is het wel). Daar heb je weer verschillende stromingen in, met verschillende methoden en visies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 16:03

Marjoow schreef:
Ik wil overigens geen totale overstap maken naar NH, maar ook gewoon dressuur blijven rijden.

Dat gaat prima samen. ;)

Je kunt beginnen door aan de slag te gaan met bijv. het boek van Voest of van Teblick.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 16:21

Welk boek van Emiel Voest? Freestyle fase 1? Dat boek hebben wij namelijk liggen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 16:25

Ja, daar kun je prima mee beginnen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 18:53

Pat Parelli - Natural-Horse-Man-Ship

En Parelli en dressuur/springen kunnen heel goed samen.
Je wijkt qua basis een beetje af, en gaat dan terug naar de oefeningen vanuit de andere disciplines.

Voorbeeld van Parelli en een ruiter op Olympisch niveau: David O' Connor, en zijn vrouw Karen O' Connor?

http://www.youtube.com/watch?v=ImzUgnhV-EU

David en Karen O'Connor zijn ruiters die in het verleden voor het Amerikaanse Olympische team uit zijn gekomen. En daar niet onverdienstelijk hebben gescoord.

Voor degenen die deze namen niet kennen, hier een overzicht van de resultaten van David. Voor zijn vrouw Karen moet je maar even googlen.

http://en.wikipedia.org/wiki/David_O'Connor_(equestrian)

David en Pat Parelli zijn goede vrienden, en hebben elkaar gevonden omdat hun manier van aanpak van paarden niet zo heel veel van elkaar verschilde.
Door het werk met Parelli heeft David zijn kennis kunnen vergroten en het heeft een bijdrage geleverd aan het feit dat hij zo succesvol is geweest.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 23:23

NH en dressuur gaat goed samen hoor.

Ik heb boeken van Pat Parelli, wil die van Emiel Voest ook nog, heb Hempfling gelezen. Ik hou niet specifiek 1 methode aan, maar haal gewoon uit verschillende methodes de dingen die ik nuttig vind en waarvan ik merk dat mijn paard het fijn vind.

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 22:37

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 22:42

Hele goede site lottex, zal hem aan mijn favorieten toevoegen.
Verder rest me alleen nog maar te zeggen dat je, als je alleen maar gedeeltes van het Parelli programma volgt, heel veel risico loopt om de essentie uit het oog te verliezen.
Als je bij het bakken van een appeltaart, de appelen of het meel vergeet of bewust weglaat omdat je denkt dat je het recept begrepen hebt, gaat er van alles uitrollen maar geen appeltaart....

Als je bij het volgen van een Parelli programma van alles bewust overslaat, gaat er van alles uitrollen, maar geen Parelli....

Niks mis mee, maar verwacht dan niet dezelfde resultaten.

Het Parelli programma, zoals dat op dit moment bestaat, heeft een reden.
En daar zelf aan gaan sleutelen mag natuurlijk altijd...maar verwacht dan niet dezelfde resultaten...

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 23:14

je kunt het beste beginnen met je eerst bewust van jezelf te worden
misschien heb je wat aan deze site: www.specialhorses.jouwweb.nl
staat een heel stuk over het begin op