paard sloeg tijdens VD

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marlou_

paard sloeg tijdens VD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 17:22

Hoi!

Ik was vandaag weer wat vrijheidsdressuur aan het doen met mij pony. Hier ben ik nog niet zo heel erg lang mee bezig. Besteed ik iedere keer ongeveer en kwartier aan. Nou met deze sneeuw kan ik ook niet zo veel rijden. Dan zet ik hem in ieder geval even een uur buiten. Ivm sneeuw gaat het bijna niet om ze op de wei te zetten. Voor ik mijn pony weer binnen wilde zetten heb ik wat VD gedaan.. Hij is hier echt dol op en doet alle dingetjes ook hartstikke goed. Ik ben ook nog maar net bezig dus het is nog echt alleen wat voetjes geven, schudden, buigen, achteruit lopen, dat soort geintjes. Dit snapt hij allemaal goed.

Toen ik 10 min bezig was stond ik aan zijn zij maar weet eigenlijk niet meer wat ik wilde doen. Met mijn gezicht naar hem toe. Ik deed eigenlijk niks en uit het niets, zonder waarschuwing vanuit hem, trapt hij mij keihard tegen mn bovenbeen! Gelukkig deed het geen pijn maar ik snap de rede echt niet! Het was echt gericht getrapt en dat heeft hij echt nog nooit gedaan! Zelfs niet dreigen. Ik kan aan zn kont hangen en achter hem door lopen en onder hem door, daarom snap ik dit ook echt niet..

Zijn er meerdere mensen die dit ooit meegemaakt hebben of iemand die een idee heeft waardoor hij dit deed? Hij bleef ook gewoon staan dus het was niet vanuit een bok uit joligheid ofzo..

Ik weet niet of ik dit goed gedaan heb maar heb hem niet gestraft maar ben gestopt met waar ik mee bezig was en heb m genegeerd. Omdat ik eigenlijk niet goed wist wat ik moest doen. Ik hoor graag tips en sorry als mijn verhaal en beetje onduidelijk is! Ik beantwoord graag vragen ;)

Captain

Re: paard sloeg tijdens VD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 17:26

Gaf je niet per ongeluk het commando voor de Jambette of iets wat erop leek? :)

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 17:27

dat soort dingen snap ik zelf nog niet eens en daar ben ik nog totaal niet mee bezig :P Het was met zijn achterbeen dus ik stond eigenlijk meer bij zijn achterkant..

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 17:27

Apart. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit een paard iemand zonder aanleiding of reden heb zien schoppen.

Afgezien van het feit dat ik hem een schop onder z'n kont gegeven zou hebben, zelfs als een paard schrikt zou ik het niet accepteren dat hij uithaalt naar een mens, dat is simpelweg te gevaarlijk, zou ik niet weten wat je er zo aan zou kunnen doen.
Als er geen aanleiding is kun je de trap immers eigenlijk niet voor zijn.
Ik zou goed opletten naar hoe hij zich gedraagt als je met hem bezig bent en ook als hij met andere paarden is.
Kijk of hij het ook doet naar andere dieren en of je misschien iets van een waarschuwing gemist hebt. Voor een paard is even met oren draaien soms al genoeg om aan te geven dat je iets doet dat hij niet waardeert.
Misschien heb je hem wel per ongeluk door een onschuldige aanraking pijn gedaan of iets dergelijks. Kan me haast niet voorstellen dat een mak, vriendelijk paard zonder reden uithaalt.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 17:28

Wat voor signalen gaf je paard? Oren in de nek? Gespannen? Geschrokken?

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 17:31

Ik kan me niet voorstellen dat ik hem pijn heb gedaan want ik had mn hand op zijn linker bil haha. Verder wilde ik hem graag een trap terug verkopen hoor maar ik wist op dat moment echt even niet wat het beste was om te doen. Ik heb hem wel weggestuurd. Pino kan ontzettend baldadig zijn maar hij was al die tijd al hartstikke lief en ik had echt zijn aandacht. Ik heb niet gelet op hoe zijn oren stonden ofzo omdat ik dit echt niet aan zag komen. Ik voelde het ook alleen en zag zn lijf ook niet bewegen toen hij trapte. zo vreemd! Bij andere paarden is hij happerig en daagt graag uit, dan wil hij gewoon echt spelen maar hij heeft ook nog nooit een ander paard getrapt.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 17:33

H_Nalanta schreef:
Wat voor signalen gaf je paard? Oren in de nek? Gespannen? Geschrokken?

Ja ik heb dus geen signalen opgevangen dus.. ik heb niet op zijn oren gelet dus dat weet ik niet. hij had zijn hals wel wat gespannen omhoog maar dat heeft hij vaker.. voor mij is dat meer een signaal dat hij op aan het letten is maar verder is mij echt niets opgevallen. Daarom vind ik het ook zo moeilijk hoe ik daarop moet reageren.. Had ik goed gehandeld door hem weg te sturen of wat had ik moeten doen?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 17:34

Marlou_ schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat ik hem pijn heb gedaan want ik had mn hand op zijn linker bil haha.

Bij een paard dat gespannen is kan je hand op een bil leggen al genoeg zijn voor een schrikreactie zoals het geven van een trap. Had hij zijn aandacht op dat moment bij iets anders dan jou? Dat zou kunnen zijn wat er misging.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 17:35

Hmmm vreemd.. :j Wegsturen had ik ook gedaan.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 17:37

Nee want er gebeurde verder niets in de omgeving. Mijn hand lag al een tijdje op zijn bil geloof ik dus dan was de reactie vrij laat? Of kan dat dan nog steeds.. Wat me wel opvalt is dat hij vaak om mij heen draait als ik naar zijn achterhand toe wil. Hij staat het liefste met zijn hoofd bij mij, zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?

Fijn dat jullie met me mee denken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 17:37

Ben even aan het denken, volgens mij heb ik iets soortgelijks meegemaakt.
Ik nam toen net het zadel eraf en stond dus denk ik ongeveer op de plaats waar jij ook stond? Met m'n gezicht naar de pony toe, pony haalt uit met z'n achterbeen en raakt vol mijn knie (waar ik nog niet zolang ervoor op gevallen was :+ ). Ik had wel een reden: rotvliegjes ... (pony schrok zelf trouwens ook dat er nog iets in de weg leek te staan, dus het was niet gericht ofzo ;) ).

Nu is het natuurlijk winter enzo, maar misschien irriteerde er toch ergens iets 'm, voelde de pony een kriebel op de buik ofzo?

Lees nu dat je je hand op z'n bil had, dat kan ook best de reden zijn :j Misschien was ie wel even in gedachte verzonken, niet bij jou, en schrok ie gewoon .. Hoeft verder geen aanleiding voor te zijn ofzo ;)

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 17:39

Ik hoop inderdaad dat het zo iets is geweest en dat het niet echt zo bedoelt was als dat ik denk.. Dat zou ik jammer vinden en dan ben ik alleen maar bang dat hij het nog een keer doet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 17:43

Gewoon volgende keer aan de slag alsof er niks gebeurd is, goed op je pony letten en zorgen dat z'n aandacht altijd bij jou is als je met iets bezig bent. Dat hij weet waar je staat en wat je aan het doen bent enzo. Ik heb ook een pony die wel eens "wegvalt" qua aandacht (hij werkt op zich wel graag mee, maar soms zijn andere dingen net wat interessanter :+ ) en dan is het gewoon weer rustig aandacht vragen, of bv. even weglopen ofzo (dan zijn ze er vaak snel weer bij :P ) en dan weer gewoon opnieuw beginnen.

Zeker niet aan de slag gaan met het idee van "wat als ie het nog eens gaat doen", dit zal heel waarschijnlijk niet gebeuren en maakt je pony alleen maar onzeker omdat je zelf onzeker bent ;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 17:44

was het niet gewoon uit frissigheid ivm het koude weer en zo ontzettend veel op stal staan? (23 uur per dag begrijp ik? ;) )

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 17:59

ja helaas staan ze nu veel binnen. normaal staan ze gewoon buiten. Daar zou het ook mee te maken kunnen hebben :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 18:01

Maar dan zou je het wel hebben zien aankomen lijkt mij?
Voor zover ik begreep was pony gewoon hetzelfde als anders en werkte goed mee etc. en dan ineens dat moment, toch? Als ze fris zijn omdat ze veel op stal staan werken ze ook niet mee zoals anders en dan kan je wel eens rare dingen verwachten natuurlijk.

(waarmee ik niet zeg dat ik het zou goedkeuren als mijn pony mij zou trappen omdat hij fris is, ik maak het wel nooit mee want hij staat 24/7 in een kudde, maar toch .. ;) ).

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 18:07

Waarschijnlijk toch een reactie van jouw hand op zijn bil, maar dan mag je nog steeds niet goed keuren dat hij jouw trapt en gericht en raak! Dus ondanks de VD had hij van mij toch een schop onder zijn edele billen terug gehad. Hij moet wel opletten dat jij daar staat en zomaar even een trap in jouw richting is niet goed te praten.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 18:35

Ja maar ik vind terug trappen zo iets raars.. misschien dat ze dat in een kudde wel doen hoor maar vind het zo een raar idee om mijn paard terug te trappen.. Qua lichaamstaal zag ik het niet aankomen maar ik had eht misschien kunnen weten omdat ze nu veel binnen staan..

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 18:53

misschien had hij gewoon geen zin en dacht hij dat een klapje tegen je been wel zou zorgen dat hij weer lekker zijn eigen ding kon doen. Negeren is een goed idee, maar negeren betekent dat je doet alsof er niets aan de hand is en dus verder gaat met wat je wilde doen.

De pony na een klap op stal of buiten zetten is geen negeren maar belonen met rust.

Overigens werkt een trap terug geven absoluut niet altijd. Zoals ik jou hoor ben je niet zo'n trappengever, de pony voelt dat heus wel. Je wilt niet dat het een partijtje 'wie kan er het hardste trappen wordt' want dat wint de pony waarschijnlijk.

Neem wat lesjes in VD zou ik zeggen. Hartstikke leuk en dan krijg je vast meteen tips over wat wel en wat niet te doen!

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 19:06

als jou paard jou continu wil zien, dus altijd met zijn hoofd naar jou toe, heeft dat meestal te maken met vertrouwen. paarden zijn uiteraard prooidieren en wij zijn roofdieren. op het moment dat hij jou niet kan zien, ziet hij dus niet aan komen wanneer jij hem aan zou kunnen vallen en op eten. heel banketstaaf gezegt misschien maar voor paarden zijn wij dus een roofdier. probeer er eens op te letten als je achter hem staat of hij zijn hoofd iets jou kant op draait. of hij jou dus constant in de gaten houd. als je paard jou volledig vertrouwd zullen zijn ogen jou niet altijd volgen wanneer je rond om hem bezig bent. hij weet dan immers dat jij hem geen pijn zult doen en er geen gevaar dreigd. plus dat als hij jou compleet vertrouwd en jij echt zijn leider bent, vertrouwd hij op jou dat jij hem verschermt tegen eventueel toesluipend gevaar of zelfs beschermd tegen andere paarden en mensen.

waarom hij uit heeft gehaald is nooit met zekerheid te zeggen tenzij mensen er bij waren. het kan heel goed zijn dat hij jou op je plaats wilde zetten omdat hij jou niet achter hem wilde hebben. paarden gaan werkelijk iedere dag het gevecht om leiderschap met ons aan. dat doen paarden onder elkaar ook. de mate waarin ligt heel erg aan jullie band en dan nog kan het per dag verschillen. de ene dag heftiger als de andere. het kan ook heel erg subtiel gaan zoals bijvoorbeeld het spel wat paarden zowel met elkaar spelen als met ons, who moves who. als ik jou een klein duwtje met mijn neus geef, ga jij dan bewegen? maar kan dus ook heel groot zijn als ik geef jou een trap, loop jij dan weg en win ik dus of krijg ik er 1 harder terug? gelukkig testen ze ons meestal maar 1 of 2 keer heftig uit en blijft het daarna bij subtiele spelletjes die ontzettend veel mensen geen eens zien.
maar goed, ik ben er niet bij geweest en dit hoeft dus helemaal niet het geval te zijn.
of jij het complete vertrouwen, respect en leiderschap van je paard hebt is moeilijk te zeggen. als een ander paard in jou bijzijn jou paard dreigend benaderd, loopt hij dan weg voor het andere paard of komt ie achter jou schuilen? plast hij bij bijvoorbeeld een lange buitenrit ook wanneer jij op hem zit? zo zijn er nog wel tig voorbeelden waaruit je redelijk op kan maken hoe jullie verstandshouding op dit moment ligt.

ik hoop dat je hier iets mee kan

gr

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 19:08

overigens kies ik er zelf wel voor om mijn paard een trap terug te verkopen en dat is dan ook zeer effectief mits je de goede timing hebt. eerst even verbaasd zijn en pas 10 sec later terug schoppen werkt absoluut averechts.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 19:37

Marlou_ schreef:
Ik weet niet of ik dit goed gedaan heb maar heb hem niet gestraft maar ben gestopt met waar ik mee bezig was en heb m genegeerd. Omdat ik eigenlijk niet goed wist wat ik moest doen.

Ik zou hem wel gestraft hebben. Een paard mag een mens nooit gericht stampen, wat de reden ook is. Een stamp komt namelijk even hard aan wat de reden ervan ook is.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 23:00

RT-->GVL

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 23:10

Ja ik ga ook mee met de vraag van opisop. Ik merk ook dat mijn merrie wat narrig is ondanks dat ze 7 x 24 uur buiten staat omdat ze voor haar doen te weinig werkt (ze is erg werkwillig). Dus ik ben ook veel alerter want ze is soms onsympathiek spits als ik met haar bezig ben. Ik moet haar veel meer corrigeren en eigenlijk was dat "oude" gedrag helemaal weg. Als ze dan weer een keer gewerkt heeft is het helemaal over en is ze weer blij en vrolijk en kan ik weer alles met haar doen en loopt ze als een schaapje aanhankelijk achter me aan. De dag er na ook nog en dan loopt het negatieve gedrag weer een beetje op. soms vanwege het weer kunnen wij maar een keer in de drie dagen rijden. Gelukkig is haar gedrag niet zo extreem als jouw paard.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 15:16

amanda1980 schreef:
het kan ook heel erg subtiel gaan zoals bijvoorbeeld het spel wat paarden zowel met elkaar spelen als met ons, who moves who. als ik jou een klein duwtje met mijn neus geef, ga jij dan bewegen? maar kan dus ook heel groot zijn als ik geef jou een trap, loop jij dan weg en win ik dus of krijg ik er 1 harder terug? gelukkig testen ze ons meestal maar 1 of 2 keer heftig uit en blijft het daarna bij subtiele spelletjes die ontzettend veel mensen geen eens zien.
maar goed, ik ben er niet bij geweest en dit hoeft dus helemaal niet het geval te zijn.
of jij het complete vertrouwen, respect en leiderschap van je paard hebt is moeilijk te zeggen. als een ander paard in jou bijzijn jou paard dreigend benaderd, loopt hij dan weg voor het andere paard of komt ie achter jou schuilen? plast hij bij bijvoorbeeld een lange buitenrit ook wanneer jij op hem zit? zo zijn er nog wel tig voorbeelden waaruit je redelijk op kan maken hoe jullie verstandshouding op dit moment ligt.

ik hoop dat je hier iets mee kan

gr

Ja whomoveswho.. Hij moved mij haha :p ik duwt mij ook wel eens weg met zijn neus en dat vraag ik me ook af waar dat vandaan komt. Of Pino mij 100% vertrouwd? Ik weet zeker van niet, al doe ik wel hartstikke mijn best om vertrouwen te geven. Ik denk dat hij meer de leider is van ons 2e. Ik vind dat soort dingen heel moeilijk, het vertrouwen opbouwen en ervoor te zorgen dat hij mij net zo respecteert als ik hem. Daarom ga ik samen met pino ook in training bij Jossy Reynvoets. Weet niet of iemand hem kent? komt uit belgie maar is ook heel erg veel bezig met natural en klassieke rijkunst achtig iets.. Ik wil graag dat pino mij vertrouwd, dat er wederzijds vertrouwen is en dat hij liefde kent dus ik ben benieuwd wat daar uit gaat komen.