[AR] Gewicht recreatiewagen pony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fransje_70

Gewicht recreatiewagen pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-10 14:01

Een tijd gezocht op het forum maar niet duidelijk iets gevonden:

Wij gaan een B-ponietje kopen die beleerd is, hij kan ook mét kar worden verkocht. Ik weet nog niet zeker of ik de recreatiewagen erbij wil, ik ben vooral benieuwd naar het gewicht van deze wagen. Het is zo'n type: http://link.marktplaats.nl/400733587
Heeft iemand een idee hoeveel kg een dergelijke wagen weegt? En klopt het dat dit autobanden zijn die eronder zitten?
Het lijkt mij een zwaardere wagen, mennen zou vooral gaan over onverharde vlakke bosweg.

suikermeisje

Re: Gewicht recreatiewagen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 14:38

ik zou het niet doen, denk dat de kar erg zwaar is op onverharde paden, alhoewel die in zand wel minder ver weg zakt.
denk wel dat deze kar zwaarder is dan 200kg en ik heb zelf een Bponytje en die trekt gewoon langs de weg een paar uur lang mijn kar van 200kg, in een marathon is die dan haast nog aan de zware kant.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 15:07

Nee zo'n wagen kun je er beter niet bij nemen, je kan beter kijken voor een echte recreatiewagen, die ook een beetje veilig is. Want die in je link ga ik echt niet mee weg...

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 15:14

Autobanden is zo gek nog niet, hoe breder de band hoe minder de wagen weg zakt in het zand van een bospad. Voor het mooi is het weer wat anders, maar wel iets om naast het gewicht van de wagen rekening mee te houden.
De wagen op de foto zou ik i.d.d. niet nemen, staat van onderhoud is echt nihil.

Goedkoop is bij een wagen vaak duurkoop, de DA kosten na een ongeluk zijn vaak veel hoger dan een fatsoenlijke wagen. ;) En je wilt zoiets jouw lieve pony toch niet aandoen...

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 17:11

DA kosten zal wel meevallen, omvallen doe je hier in ieder gaval niet mee.
Autobanden zakken niet weg maar door hun brede oppervlakte hebben ze weer meer rolweerstand. Vooral in de bochten en mul zand zal je pony dat merken. Ik denk dat de wielen en assen alleen al 150 kg zijn. Niet doen dus

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 21:55

Ik zou het ook zeker niet doen. Voor dergelijke wagens zie je vaak eerder haflingers/fjorden e.d. lopen, maar een B-pony zou ik er nooit voor zetten; veel te zwaar en te onbenullig.
Zou de pony gewoon zonder wagen kopen, en dan straks zelf op zoek gaan naar een leuke, passende recreatiewagen. Dan kan je ook een beetje kijken naar iets wat helemaal aan je eisen voldoet.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-10 23:23

Ok, dank jullie wel, mijn twijfels zijn bevestigd ;-)
Koop pony zonder kar en zoek rustig naar een lichter karretje, er is zoveel meer te krijgen.
Het enige doel is recreatief tochtje maken met gezin, man en 2 kleine kindertjes, kleine rondjes. http://link.marktplaats.nl/407245200 deze is misschien niet geschikt voor recreatief rijden vanwege dunne banden?
Of deze? http://link.marktplaats.nl/404691279 die lijkt me ook wel wat. Gewoon ter orientatie. Als jullie toevallig nog effe mee kunnen kijken..... sta nog aan het begin van de het aangespannen rijden.
Laatst bijgewerkt door Fransje_70 op 25-12-10 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 23:25

Gewoon marktplaats afstruien, en beter iets te veel uit geven

Qilan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 16:33

Ik zou het eerlijk gezecht niet doen, je hebt veel leukere en betere karren die langer meegaan deze ziet er niet erg betrouwbaar uit,

x

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 18:04

De 1e wagen is een concourswagentje; daar zou ik in jou geval niet zo snel voor kiezen om recreatief te mennen, evt. door het bos en/of met gezin; af en toe eens over de weg en in de wei wel, maar het zwaartepunt ligt vaak vrij hoog, daarom zijn ze ook niet zo stabiel; onderdoor draaien kunnen ze vaak ook niet allemaal, en de wielen zijn inderdaad vrij dun. Deze wagentjes zijn meer ontworpen voor dressuurwerk en/of tuigrubrieken; ze zijn erg licht.

De 2e wagen is, voor zover ik kan zien, een apart zelf-in-elkaar-gedraaid-maaksel; zou ik niet voor kiezen.

Ik zou eerder voor zoiets gaan:
http://link.marktplaats.nl/406266187

maar natuurlijk altijd even naar het gewicht vragen en zelf ook even voelen; ik heb altijd met shetten gereden (grote maats; iets groter dan 1m.) en ik vond het belangrijk dat ik zelf de wagen uit stilstand redelijk makkelijk weg kon trekken.

of zoiets (ook weer afhankelijk van hoogte en gewicht; is moeilijk te beoordelen vanaf een foto)
http://link.marktplaats.nl/407486814

Of een (soort van) Dutch wagentje, al zal die misschien wat klein zijn voor een B-pony?
http://link.marktplaats.nl/401415954

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 19:36

Citaat:
Het enige doel is recreatief tochtje maken met gezin, man en 2 kleine kindertjes, kleine rondjes.

En ook dat doel betekent dat je een degelijke veilige wagen zoekt toch?
Commentaar op de wagens die je aangaf ga ik in mee.
De wagens die JoyCie aangeeft die laatste is te klein voor een B, heb je toch wel 18 inch wielen nodig.
Je schrijft dat je echt nog aan het begin van je 'aangespannen' carriere staat en dan is het zo ontzettend moeilijk een goede wagen te vinden (ze zijn er wel maar herken ze maar eens :+ ). Weet er zelf alles van (heb ook miskopen gedaan :o ).
Kan je een enorme tip geven: zorg dat je iemand leert kennen (iemand van menvereniging, iemand die koetsiersbewijs lessen geeft???), die echt verstand van wagens heeft, geef je budget door en ga gezamenlijk op zoek naar een goede degelijke, betrouwbare wagen.
Beetje hints:
bokhoogte (is hoogte van waar je op zit) ongeveer gelijk aan schofthoogte pony
gewicht voor B maximaal 200 kg lijkt me
zorg dat hij 'onderdoor' kan draaien (dus geen stang waar wielen tegenaan kunnen lopen, zoals jouw 1e keuze)
geen roest / rotte plekken
minimaal 18 inch wielen, max 21 inch

Het fijnste is als je een wagen kunt kopen bij een 'echte' wagen verkoper, kun je altijd nog langsgaan voor onderhoud of als je hem weer eens in wilt ruilen.
Succes met je zoektocht!

PS weet je zeker dat de pony die je hebt gekocht echt goed beleerd is, heb je er bijv mee proefgereden, is hij goed in het verkeer , staat hij goed stil, beetje 'cool in de kop' e.d.? Zou in ieder geval ook wat lessen gaan nemen, al was het alleen om goed te leren optuigen, halthouden en wegrijden...en de 1e paar keren gezamenlijk met iemand te mennen die er verstand van heeft. Beter nog: eerst cursus koetsiersbewijs en daarna beginnen met lessen met de pony en dan pas zelf op pad. Ook leuk om samen met je man te doen ;)

Je wilt niet meemaken dat je met je hele gezin door de bossen aan de kletter gaat >;)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 22:20

Helemaal eens met bovenstaand commentaar.

Nog een tip: als je een wagentje hebt gevonden, eerst eens zelf op de bok zitten en kijken hoe dat voelt. Als je zelf niet lekker kunt zitten, is hij ook niet geschikt. Dan krijg je last van rug en/of benen, dan is de lol er snel af.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 01:08

Bedankt allemaal weer voor commentaar! Ik ga menlessen nemen bij menschool Soest, Marieke Hilhorst. Door het winterweer is dat er nog niet van gekomen, maar ik zal haar ook eens vragen wat een goeie kar is. Overigens heb ik ook een Tinker D maat, die ook voor de kar schijnt te hebben gelopen maar dat ga ik met Marieke uitproberen ;-)
De pony is voor mijn dochtertje en omdat zij nog niet zo goed kan rijden leek het me voor de afwisseling leuk om met de pony te gaan mennen, dan loopt ie ook eens een keertje lekker door. Pony schijnt er super veel plezier in te hebben. Tinker rijd ik ook dressuurmatig dus die komt sneller aan zijn beweging. Vandaar dat ik in eerste instantie met B-pony wil gaan mennen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 17:02

Dat is wel een goed combinatie, ik wil ook graag gaan mennen met de pony van mijn dochter. Inderdaad om hem de kans te geven eens lekker uit te strekken in het bos. :D

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 17:06

Zo doe ik het ook met pony van mijn zoontje. Die is 4, dus rijdt nog niet echt. Dmv het mennen hou ik hem toch in conditie en lenig. En het is gewoon erg leuk om te doen. Zal het straks nog moeilijk vinden om hem af te staan haha, als zoon meer gaat rijden.

zwenkert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 16:02

kan best als je maar rustig aandoet