Ook een longeer vraag..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MissAmazone

Ook een longeer vraag..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 17:50

Misschien een hele domme vraag.. Maar mijn pony trekt zich met longeren altijd de cirkel uit.. Als ik linksom ga dan draaft hij een paar rondjes en ineens gooit hij zijn hoofd naar rechts en taait ertussen uit.. dan kan ik hem niet meer houden want dan is het een lange lijn en een losgeslagen pony, dus moet ik loslaten en is hij door het dolle met een lange lijn bungelend achter hem..

Mijn vraag: Help?? Wat kan ik er aan doen?

chrisje_83

Re: Ook een longeer vraag..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 18:14

Heb je mogelijkheid om de bak een gedeelte af te zetten of in een kleinere baan te gaan longeren?
Longeer je alleen met lijn of zet je je pony ook bij?

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 20:55

Alleen een lijn, maar met halster of hoofdstel maakt niet uit. Heb alleen een wei ter beschikking, kan die wel iets verkleinen maar dan is het nog te ruim om hem bij me te houden..

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 21:01

En als je hem (licht) bijzet? Zodat hij wat begrenst wordt.
Of ken je met dubbele lijnen longeren? Dan heb je net wat meer te zeggen, als je het niet kent is het slim er wel begeleiding bij te krijgen, vooral met paarden die graag wat (uit) proberen :j

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-10 16:33

Met 2 lijnen ken ik, zo heb ik onze fries leren longeren, die kwam eerst steeds naar je toe.. Maar voor de pony zal dat niet werken, die breekt daar gewoon uit, als je die aan de hand meeneemt dan breekt hij soms al ineens zomaar uit.. Moet eigenlijk iets hebben misschien met een longeersingel dat ik hem op een manier net iets naar binnen kan laten kijken en dat hij onmogelijk naar buiten kan kijken of draaien..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 16:36

prik paaltjes ren rood/wit lint van de action (is daar nog geen euro voor 50 m..) circeltje uitzetten in je weiland.

Of met dubbelle longe.

_Miistral_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 16:39

je hebt toch wel een longeerzweep he? longeerzweep is niet alleen voor slome paarden die niet willen gaan
maar ook om hem 'in te sluiten ' in dat driehoekje ( van jou lichaam naar longeertouw - paard, - zweep achterkant) ook voor het voorwaarts, en zodat die die dingen uit zijn hoofd laat.

heavon13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 22:31

Doet hij het ook rechtsom of alleen links? Misschien is hij links stijver dan rechts en vind hij het heel moeilijk om links om te gaan. Dan zou je er eerst aan moeten werken om hem links soepeler te laten worden.

Longeer je in de wei waar hij normaal gesproken ook gewoon "vrij"staat? Ik vind het altijd fijner om mijn paard uit de wei te halen of iig niet op de plek te werken waar hij normaal gesproken vrij is. Is ook duidelijker voor het paard. En je moet natuurlijk duidelijk in je leiderschap zijn, dat zou ik persoonlijk niet met een zweep oplossen.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 15:11

mijn pony (deed) dit ook.
nu niet meer
hoe ik het op gelost heb:
ik ben met een touw halster gaan longeren, en meer op vertrouwen.
begin met kleine rondjes om je heen rond de 2 meter, dan kun je hem houden (kan ik tenminste wel)
en breid dit heel langzaam uit, en zorg dat zijn hoofdje naar binnen blijft.
nu gaat het bij mij helemaal top!

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 15:28

MissAmazone schreef:
Misschien een hele domme vraag.. Maar mijn pony trekt zich met longeren altijd de cirkel uit.. Als ik linksom ga dan draaft hij een paar rondjes en ineens gooit hij zijn hoofd naar rechts en taait ertussen uit.. dan kan ik hem niet meer houden want dan is het een lange lijn en een losgeslagen pony, dus moet ik loslaten en is hij door het dolle met een lange lijn bungelend achter hem..

Mijn vraag: Help?? Wat kan ik er aan doen?

Hoi,

Bitje indoen en een bijzetteugeltje (niet te strak). Vervolgens je longeerlijn van de binnenste bitring naar de de ring aan binnenkant van je longeersingel. Cirkel niet te groot maken, goed bijdrijven en vragen met de longeerlijn.
Waarschijnlijk is zijn linkerkant inderdaad zijn moeilijke kant en is ze hier gewoon wat stijver. Begin daarom rechtsom en dan korte stukjes links.

Veel succes!

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 23:07

Het is niet zo dat hij stijf is, maakt niet uit of ik linksom ga of rechtsom, zodra hij het beu is dan trekt hij zijn hoofd de andere kant op en taait ertussen uit. Hij komt van een manege en deed al in de bak met de intructrises.. Misschien inderdaade de bijzitteugel en longeerlijn door longeersingel.. Hopelijk trekt hij zich daar dan niet uit.. Ik beschik nu alleen over een wei sinds ik hem heb overgenomen en er is in de buurt niks waar hij naartoe kan met een bak oid.. Hij blijft dan niet in zijn eigen wei want daar staan te veel bomen, hij komt wel in een andere omgeving..

heavon13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:56

MissAmazone schreef:
Het is niet zo dat hij stijf is, maakt niet uit of ik linksom ga of rechtsom, zodra hij het beu is dan trekt hij zijn hoofd de andere kant op en taait ertussen uit. Hij komt van een manege en deed al in de bak met de intructrises.. Misschien inderdaade de bijzitteugel en longeerlijn door longeersingel.. Hopelijk trekt hij zich daar dan niet uit.. Ik beschik nu alleen over een wei sinds ik hem heb overgenomen en er is in de buurt niks waar hij naartoe kan met een bak oid.. Hij blijft dan niet in zijn eigen wei want daar staan te veel bomen, hij komt wel in een andere omgeving..

Of misschien is hij het inderdaad echt beu en kun je beter iets anders verzinnen om hem toch gymnastiserende oefeningen te doen en zijn energie kwijt te kunnen. Er is genoeg te doen op de grond. Wat variatie is ook voor het paard leuker. Als je een tijdje stopt met het longeren heb je best kans dat hij het na een tijdje niet zo erg vind om weer opnieuw te longeren.

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:26

Ben het eens met bovenstaande tips :j Probeer ook de lijn korter te houden, dat hij in een kortere cirkel om je heen moet. Dan zijn ze vaak ook wat makkelijker te houden.
Daarbij zou ik hem voorlopig alleen met hoofdstel longeren, dan heb je toch net wat meer te vertellen. (Ik zou het liever met een kaptoom doen, dat gaat echt perfect, maargoed als je een goede wilt kosten die behoorlijk wat. Dan toch maar een hoofdstel als oplossing :j )

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 10:40

heavon13 schreef:
MissAmazone schreef:

Of misschien is hij het inderdaad echt beu en kun je beter iets anders verzinnen om hem toch gymnastiserende oefeningen te doen en zijn energie kwijt te kunnen. Er is genoeg te doen op de grond. Wat variatie is ook voor het paard leuker. Als je een tijdje stopt met het longeren heb je best kans dat hij het na een tijdje niet zo erg vind om weer opnieuw te longeren.

Dan zou hij het mt 3 rondjes echt al beu zijn, dat lijkt me persoonlijk sterk. Het is gewoon baldadigheid, maar ik verzin er wel iets op. Komt goed.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 10:42

Ik kan je de online cursus longeren van Lammert Haanstra op abouthorses.tv ten zeerste aanraden! Ik heb er ook veel aan gehad.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 14:00

En wat als je longeerd met kaptoom? Of met hoofdstel en dan longeerlijn achter de oren?