[AR] Sleeën met mijn dravertje :D

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

x_Britje

Sleeën met mijn dravertje :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 00:46

Zat al een hele tijd te smachten om eindelijk te gaan sleeën maar ja, ik woon in friesland dus dat schoot niet echt op met de sneeuw.
Toen het kleinste beetje sneeuw er lag was ik gelijk helemaal blij :D Ik ren naar de garage... Helaas, slee weg :? Overal gezocht, niet te vinden..
Dan maar bij de buren aanbellen. Gelukkig! Die hadden wel een slee :D Eindelijk lekker sleeën!!

Hier de resultaten:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Oeh! Daar komt ie aan hoor :D

Afbeelding
Goed mee hangen in de bocht :P

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Tegen de zon in :P

Afbeelding
Eerst nog even met dekentje

Reactie zou leuk zijn :o

Bungarus

Re: Sleeën met mijn dravertje :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:48

handig opgelost, zo met je longeersingel!
Supervet, ik zou 't ook graag willen... Leuk paardje joh. Loopt 'ie goed? Wij hebben ook een draver op stal, maar da's niet zo'n succes. Nog nooit zo'n stijf paard gezien :P

x_Britje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 00:50

Haha, hij loopt hartstikke goed :P Maar moet wel oppassen want als de ondergrond te hard is dan loopt ie ook heel stijf maar dan gewoon uit voorzichtigheid. Vroeger heeft ie koersen gelopen en ik denk dat ik daar wat aan moest denken want hij was niet te houden, heb zelfs een paar passen in galop gezeten :D echt super leuk!

Besje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 08:11

Echt heel leuk haha! :D
Waar ik woon in friesland is helemaal niks meer gevallen, dus je treft het maar !

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 13:04

Hele leuke foto's!

Ik heb alleen een vraagje, ik heb bij mijn pony (shetlander) een gewoon borsttuig gebruikt want volgens mij snijd bij jou paard de rode lijn een beetje in de borst!
'T is alleen maar een tip

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 13:40

leuke foto;s~!
Echt gaafom te sleeën, zou mijn pony niet willen haha :)

omdat er wat reacties over stijf waren...
Ik rijd nu 2 weken een draver (e pony) voor een meisje die op vakantie is,
alleen het dier is zo stijf als een plank.

Ze heeft em al 3 jaar, en denkt er veel mee te hebben gedaan, maar ik zelf zie niks?
Galop is alleen racen racen rracen dan gauw naar de draf heel snel draven enzo.
En het is me na 3 dagen eindelijk gelukt om naar rechts in te buigen, alleen links lukt me totaal niet,
Enig idee wat ik hieraan kan doen?
Graag PB :o
sorry dat ik dit via je slee topic doe...

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 13:42

Heel leuk :D

Maar ik denk wel dat die dunne longeerlijn snijd in zijn borst. Heb je niet iets van een beschermer die er onder kan?

heathfield

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 14:20

haha vet gaaf :D
idd mischien iets van een bontje er onder doen ;)
maar ach,, hij hoeft geen hele kar mee te slepen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 14:35

Verplaatst van ITP naar AR-ITP

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 14:39

Ziet er leuk uit, alleen dat bij de borst snijd volgens mij onwijs...?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 18:11

Leuke foto's zeg. Je moet maar niet naar die van ons kijken want dan wordt je jaloers op de bergen sneeuw die we hier hebben :P

Ik ben het wel met de andere eens, je kunt beter een wat dikker materiaal als borststuk gebruiken, dit touw is te dun en zal waarschijnlijk snijden. En lopen je teugels nu onder de 'strengen' door? Blijven ze dan niet hangen?

x_Britje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 18:57

Geen problemen met teugels die blijven hangen ;) Iets eronder doen is wel een goed idee maar het snijd niet zo er als het er uit ziet hoor ;) Kijk namelijk maar eens goed hoe hij zit door de singel heen, hij trekt niet alles direct op zn borst met de longe, hij trekt het ook een gedeelte via de singel... Maar er iets onder doen zit denk ik toch wat lekkerder, (en aangezien ik er al niet tegen kan als het klipje van de deken verkeerd om zit:P) zal ik er de volgende keer even iets zachts onder doen ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 19:14

Ik zou ze rechtstreeks verbinden, niet eerst via je schoft. Met het schoftje trekken is niet echt fijn, aangezien er best wel druk op komt staan. Dan kun je het volgens mij beter doen zoals meerdere bokkers zonder tuig. Die gebruiken een brede singel. Niet ideaal, maar lijkt me prettiger dan hoe je het nu hebt zitten :)

X_juul_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 20:04

Wat leuk! Ook dat tuig zo, super handig gedaan! Gaat het niet knellen van voor? Anders heb ik weer veel te moeilijk gedaan vandaag haha.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 20:30

Wat leuk, een draver voor de slee, is weer eens wat anders dan al die shetjes ;)
Wel ga ik mee met deze reactie:

capopjekop schreef:
Ik zou ze rechtstreeks verbinden, niet eerst via je schoft. Met het schoftje trekken is niet echt fijn, aangezien er best wel druk op komt staan. Dan kun je het volgens mij beter doen zoals meerdere bokkers zonder tuig. Die gebruiken een brede singel. Niet ideaal, maar lijkt me prettiger dan hoe je het nu hebt zitten :)

Je paard trekt nu voornamelijk op de schoft; dat is juist eigenlijk niet de bedoeling; ze moeten met hun borst trekken. Op deze manier lijkt het me onprettig en hinderend voor je paard. Als je geen borsttuig hebt, kun je inderdaad het beste een brede singel als borsttuig gebruiken, dat is nog altijd beter dan hoe het nu zit ;)

x_Britje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 23:56

Oke, ik ga wel even knutselen ;) Ik stuur wel weer foto's zo als ik het dan heb zitten zodra ik die heb :o

x_Britje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-10 17:02

Heb een bontje tussen de longeerlijn en zn borst gedaan, werkt prima :D Maar ja, nu ben ik door de slee heen gekrakt want we gingen met zn 2-en in galop, haha... Degene achter mij zegt, volgens mij kraakt de slee, ik zo: ach nee joh! En toen kwam er een bochtje, krak! Hahaha, nou ja, maar weer een nieuwe halen ;)

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 17:04

dit is wel slim qua tuig en zo haha . moet ik van het winter ook nog doen :p

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 17:05

Ziet er leuk uit. :)
Ik wilde het ook doenm met mijn Draver maar met een singel als borsttuig lukte het niet, die kreeg ik niet vast. Ik kan het zo dan ook nog wel eens proberen met een bondje eronder!

x_Britje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 20:46

Nog een vraagje: Wat is eigenlijk het probleem als het paard niet met de borst kan trekken? Aan de ene kant snap ik wel dat dat makkelijker is maar aan de andere kant, het is een draver die wedstrijden heeft gelopen en de sulky trekken ze ook niet met de borst maar met een singel... :S Dus leg het eens even uit (A)

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 20:47

Leuk hoor! :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 12:35

x_Britje schreef:
Nog een vraagje: Wat is eigenlijk het probleem als het paard niet met de borst kan trekken? Aan de ene kant snap ik wel dat dat makkelijker is maar aan de andere kant, het is een draver die wedstrijden heeft gelopen en de sulky trekken ze ook niet met de borst maar met een singel... :S Dus leg het eens even uit (A)

Bij de drafsport wordt er gebruik gemaakt van een zogenaamd 'kliktuig', waarmee de paarden dus op het schoftje trekken ipv. op de borst. Dit kan, omdat zo'n sulky vaak heel licht is, en als hij optimaal in balans is erg licht en makkelijk te trekken.

Bij het mennen gebruik je een 'normaal mentuig', dat is heel wat anders dan een kliktuig, en daarbij is het dus wél de bedoeling dat het paard via zijn borsttuig trekt; omdat ze dan vaak veel meer gewicht moeten trekken, en het anders schadelijk kan zijn voor de rug.

Op zich zou je dus inderdaad kunnen sleeen en het paard de slee + gewicht op het schofttuig kunnen laten trekken, omdat het niet zo heel veel gewicht is (ligt natuurlijk ook aan de persoon die op de slee zit), maar meestal is je tuig daar niet voor bedoeld of maken mensen het alsnog verkeerd vast. In jou geval gebruik je een longeersingel; op zo'n longeersingel zou ik niet alle druk willen hebben op deze manier.

Dat is een beetje het verschil zeg maar.

x_Britje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 19:32

JoyCiej007 schreef:
x_Britje schreef:

Bij de drafsport wordt er gebruik gemaakt van een zogenaamd 'kliktuig', waarmee de paarden dus op het schoftje trekken ipv. op de borst. Dit kan, omdat zo'n sulky vaak heel licht is, en als hij optimaal in balans is erg licht en makkelijk te trekken.

Bij het mennen gebruik je een 'normaal mentuig', dat is heel wat anders dan een kliktuig, en daarbij is het dus wél de bedoeling dat het paard via zijn borsttuig trekt; omdat ze dan vaak veel meer gewicht moeten trekken, en het anders schadelijk kan zijn voor de rug.

Op zich zou je dus inderdaad kunnen sleeen en het paard de slee + gewicht op het schofttuig kunnen laten trekken, omdat het niet zo heel veel gewicht is (ligt natuurlijk ook aan de persoon die op de slee zit), maar meestal is je tuig daar niet voor bedoeld of maken mensen het alsnog verkeerd vast. In jou geval gebruik je een longeersingel; op zo'n longeersingel zou ik niet alle druk willen hebben op deze manier.

Dat is een beetje het verschil zeg maar.

Thnx voor de uitleg :D Maare, heb al een mooie oplossing (A) Heb net een singelbontje besteld. Kan ik hopelijk mooi om de longe heen doen en dan kan hij gewoon met zn borst trekken ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 19:38

Duidelijk uitgelegd JoyCiej007.

Ts: Kijk anders eens naar wat sleetopics op bokt, er zijn meer mensen die geen echt borsttuig hebben, maar die wel redelijk iets in elkaar gezet hebben met een brede singel.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:25

Ts, als je een bontje koopt gebruik dan ook gelijk een singel.
alleen trekken op een longeerlijn kan wel, maar is niet bevorderlijk voor je paard.
Probeer het zelf maar eens, echt niet fijn.

Ziet er wel leuk uit, maar ik kan me niet voor stellen dat je paard het helemaal fijn vind.
Ik zie uit naar nieuwe foto's :D