[AR] Slee > Mennen > Beginnen = Help!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Slee > Mennen > Beginnen = Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 00:32

Hallo bokkers!
De winter komt eraan en het leek me leuk om dan me paardjes toch een keer voor de slee te doen MITS dit natuurlijk kan en verantwoord + veilig is.

Maar nu heb ik eigenlijk een vraag
Ik zou mijn paard mischien wel voor de kar willen beleren of iig voor de slee.
Maar ik wil het gewoon goed doen , maar het is niet om de weg bijv. op te gaan of wat dan ook.
Gewoon puur met de slee tijdens de sneeuw of bandje trekken etc.
Aangezien ik zelf gewoon nog rij en zo hele kar mij nu even 1) te veel geld is 2) Helemaal niet nodig is

Maar gewoon bandje trekken + slee trekken.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Om te beginnen etc.

Ik wil het met onze fries gaan doen en mits mijn pony braaf is ook met mijn new forest pony.

Maar hoe kan ik het beste beginnen?
Ik dacht zelf aan met longeersingel erachter lopen en comando's oefenen om mee te beginnen ?

En dan later pas verder gaan?

Of hebben jullie andere tips ? Ik haast niet en kan het deze winter niet dan kan het volgende winter wel als het maar leuk is en blijft :)
Wat heb ik bijv. nodig? (Ik weet natuurlijk zelf al een deel wat ik nodig heb maar als iemand een lijstje heeft dan zou dat natuurlijk fijn zijn :) )

1 Geluk heb ik wel , Fries is wel beleerd voor de kar geweest (volgens mij zelfs ook nog mee langs de weg aangespannen)
dit is een poos geleden ,maar ze ken(de) het iig wel!

Alvast bedankt!

Poeltje

Re: Slee > Mennen > Beginnen = Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 10:25

Zoek professionele hulp die je verder kan begeleiden :)

jokenicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 10:38

je hebt indd een groot voordeel dat je fries al voor de kar heeft gelopen.
ik heb vorig jaar mijn shetlander voor de slee beleerd.
> ben begonnen met erachteraan lopen (met een longeersingel en lange lijnen).
> net zolang totdat ze goed reageerde op mijn stem, en overgangen makkelijk deed. vooral stilstaan is belangrijk.
> daarna geoefend dat ze niet hoevde te schrikken voor de strengen die wel eens tegen de achterbenen aan komen in de bochten. en geoefend dat ze moest trekken als ze gewicht aan het borsttuig voelde.
> toen ging een iemand met haar wandelen, en de ander liep er met de slee achter aan. dat vond ze eerst natuurlijk best spannend.
>en daarna ingespannen (met twee mensen).
dit heeft ze in twee weekjes geleerd.
al snel liep ze er zomee weg! :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 17:39

Ik heb mijn eerste shet met behulp van een ervaren iemand beleerd, mijn andere shet heb ik zelf beleerd. Ik zal nu alleen even vertellen hoe we het bij nummer 1 gedaan hebben omdat ik daar dus goede begeleiding bij had, al heb ik het met shet 2 op dezelfde manier gedaan.

Ik ben eerst bij het begin begonnen, dus longeren. Eerst met enkele longe, daarna met een touwtje en tot slot aan de dubbele longe. Met de dubbele longe hebben we het sturen uitgebouwd. Toen de stemcommando's er goed opzaten zijn we ook met de lange lijnen begonnen. Het stuur en de rem moeten goed bevestigd zijn. Daarna ging ik de pony rondsturen, terwijl mijn instructeur de strengen vast had. Hij ging er eerst een beetje druk op zetten en er een beetje mee bewegen, zodat de pony eraan kon wennen dat er iets langs zijn lichaam liep. Daarna gingen we ook wandelen, ik sturen en mijn instructeur aan de strengen hangen. Toen dat geen probleem was hebben we de kar erachter gehangen. Bij mijn andere shet heb ik eerst nog gesleept voordat we daadwerkelijk de wagen erachter gehangen hebben. Bij shet 1 ging het zo goed dat we het slepen niet nodig vonden. Nu klinkt het heel snel enzo, maar voor iedere stap hebben we minimaal een week uitgetrokken. Tussen de lessen door heb ik zelf met de pony geoefend om het meer te bevestigen en ik begon pas aan iets nieuws als mijn instructeur erbij was. Mijn pony is heel makkelijk, maar mocht ze een keer schrikken of ongepast gedrag vertonen dan weet mijn instructeur veel beter hoe in te grijpen dan ikzelf.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 18:06

Hier kun je lezen hoe ik het op dit moment aanpak. Bedenk er alleen wel bij dat dit paard al jaren Parelli gewend is, dus vreemde objecten aan het lijf en sturen vanuit verschillende posities zijn haar niet vreemd.