Mijn trekkende lieve dikke shetlander

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

femkesofie

Mijn trekkende lieve dikke shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 20:39

Hallo Bokkers,

Ik heb een shetlander genaamd Bram (Brammetje), hieronder even wat info;
11 Jaartjes jong
't is een dik, sloom ruintje maar soms wil hij toch nog wel even een sprintje trekken... :+
Hij is 85 cm klein :+
En heeft de kleur van een vos (voskleur dus) :o
Ook heeft hij een stal genootje Chico ('t is een shetlander hengst, en 5 jaar jong)! Maargoed we gaan weer verder...

Eerst moeten jullie goed begrijpen dat ik suupper veel van hem hou! <3

Hij loopt niet heel soepel omdat hij redelijk aan de maat is (Dik dus..) we zijn druk bezig om hem af te laten vallen.. maar hij heeft nog een andere afwijking namelijk; Trekken aan de longeerlijn, 't is echt een hobby van hem geworden want ik hou hem niet. Ik heb al een keer iemand erbij gevraagd die wat sterker was maar die hield hem zelfs niet, daarna ben ik met bitje gaan longeren maar dat hielp ook niet 8-) , hij is echt slim. Nu heeft de baas van de stal een roundpen gemaakt en daar kan ik hem wel gewoon in longeren maar dan laat hij zich gewoon op de grond vallen en doet hij net alsof hij dood is en wil hij niet meer opstaan. Ik ben een kwartier bezig geweest om hem omhoog te krijgen... hij doet het waarschijnlijk omdat hij niet wil werken want daarna had hij helemaal niks en was ook niet kreupel, nu heb ik dus de vraag: Wat moet ik daar aan doen? Help me please want dit kan echt niet meer zo! |(

Groetjes Femke

Fijne feestdagen trouwens {:)

amyz

Re: Mijn trekkende lieve dikke shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 20:42

Ik heb zelf echt nog nooit gehoord van een paard wat onder t werk probeert uit te komen door zich te laten vallen en een kwartier te blijven liggen... Kan je dr ook niet bij helpen... Weet je wel zeker dat t niet iets medisch is?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 20:46

Beste Femke, jouw Brammetje is een super dominant shetje die liever lui dan moe is en heel graag de baas speelt. Ik denk dat je dit samen met een volwassen iemand moet gaat oplossen. Want ik denk dat je heel erg streng moet worden en boos en ook dat je hem hard moet aanpakken. Want hij moet gewoon echt gaan luisteren en een kwartier liggen is echt te lang. Voor een 11 jarige is dat heel moeilijk want je vind hem natuurlijk heel erg lief zoals je ook schrijft. Ik heb een keer een duits meisje geholpen op het strand waarvan de shet opeens ging liggen. Het was een huur paardje. De vader vroeg om hulp. Toen ben ik er naast gaan lopen en gelijk toen hij ging liggen heb ik hem heel erg hard geschopt. Hij vloog omhoog. De Duitse tourist zei: "a mach man das so!". Dat betekent in het NL : "doet men dat zo!". Succes ermee.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 20:52

Zoals Amyz al zegt, eerst misschien een dierenarts erbij vragen? Ik denk dat je dat wel kan overleggen met de eigenaar, dan zullen ze het vast wel snappen.
En als het niks medisch is, denk ik dat het het handigste is om op zoek te gaan naar een volwassene die jou goed kan helpen met Brammetje.
Waarschijnlijk is ie dominant, of hartstikke moe. Maar dat laatste lijkt me sterk (ik weet niet na hoe lang hij zich laat vallen?)
Vraag eens rond bij mensen in de buurt of zij iemand weten die jou goed kunnen helpen. Waarschijnlijk zijn er wel mensen in de buurt die jou goed kunnen helpen.
Let goed op dat het iemand is die eerlijk is tegenover jou en je pony en probeer er zoveel mogelijk van te leren zodat je hem over een tijdje misschien zelf kan longeren.

Blijf consequent en duidelijk tegenover je pony, dat is het beste voor jou en je pony.
Succes! :)

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 20:53

Bedankt voor jullie reactie's...
amyz; ik heb hem helemaal laten nakijken want eerst schrok ik ook heel erg!

[pien_2010]; heel hard schoppen vind ik niet erg nodig, da's zielig! Wel bedankt voor je reactie!

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 20:55

Marloes bedankt voor je reactie, er is niks mis met hem lees daarvoor maar het berichtje hierboven...
Hij laat zich vallen na 5 min. longeren!

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 20:58

Ik had je berichtje inderdaad nog niet gelezen, dus dan hoef je dat al niet meer na te gaan.
Als hij zich al laat vallen na 5 minuten longeren kan het niet zo zijn dat ie al helemaal moe is. Misschien is het voor hem moeilijk omdat hij zo dik is? Een pony beweegt dan natuurlijk ook zo makkelijk als te dik is, net als jij.

Ik zou even op zoek gaan naar iemand die jou kan helpen en bij jou in de buurt woont. Misschien even een topic openen op EA-Diensten gezocht hier op Bokt? Er zijn vast wel mensen die in de buurt wonen.
Trappen (zoals [pien_2010] zegt) lijkt me ook niet de goede oplossing. Eerst maar eens uitzoeken waar het échte probleem zit.
Als je nog vragen hebt kan je me altijd een pb'tje sturen, of hier in het topic zetten! :)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 21:01

ik heb ooit zo'n groot paard gekend, als ie iets moest doen waar hij geen zin in had, liet hij zich vallen en bleef doodleuk liggen. Gruwelijk frustrerend, zo'n karakter.

Eerlijk gezegd denk ik toch ook dat je streng zal moeten worden. Probeer eens een longeerzweep ? Je moet daarom niet óp hem slaan, maar mss geeft een harde knal achter z'n kont ook effect ?

Het kan natuurlijk zijn dat hij snel moe is, als ie zo dik is zoals je zegt, heeft hij natuurlijk geen conditie. Maar dan zou ik het logischer vinden dat hij gewoon blijft staan waar hij staat en heel erg gaat pompen. Omdat hij zich gewoon laat vallen (en je zegt dat ie medisch is nagekeken) denk ik toch wel dat hij gewoon denkt "pfff zeg ik heb er geen zin in".
En je ziet hem natuurlijk erg graag, maar daarom mag hij nog niet zomaar zijn eigen zin doen hé, straks wordt ie een onhandelbaar verwend nest en dat wil je echt niet, geloof me. :D

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 21:08

Heel erg bedankt voor de tips, ik zal strenger worden; longeerzweep heb ik al een keer gebrobeert maar hij blijft gewoon relaxt liggen alsof er niks aan de hand is... ik heb hem zelfs een keer een beetje aangetikt zo van 'nu mag je wel gaan opstaan'! Maar hij blijft gewoon liggen!

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 21:09

Ik denk dat ie dan gewoon erg eigenwijs is :j
Op zoek gaan naar iemand die jou kan helpen met je pony leren dat niet hij, maar jij de baas bent, is denk ik het beste wat je kan doen :)

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:44

Hmm vervelend zeg! Misschien, is wel vermoeiend, kan je gewoon
naast hem blijven lopen met een zweepje er bij. Als hij dan wilt gaan
liggen een tik geven. Hij merkt dat hij er mee weg komt dus je mag
wel wat strenger optreden denk ik. Als het zonder tikken kan is het nog beter, ben ook geen voorstander van slaan en trappen.
Ik zag dat je in noord Holland woont. Ik ook! Er zijn wel mensen
die je willen helpen. Ik ook wel maar ben natuurlijk geen volwassen pro.

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 09:44

Een vrouw uit mijn famillie wil me ook wel helpen en die rijd M Dressuur en is dierenart geweest! Dus dat probleem van het liggen is wel opgelost denk ik! Nu alleen nog het probleem van het trekken moet ik wel of niet met bitje longeren enz..?
Groetjes Femke

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 11:21

Superoverdreven belonen als hij een stap vooruit zet. Kan ook met wat lekkers (heel klein).
Positief belonen werkt beter dan boos worden.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 11:22

femkesofie schreef:
Een vrouw uit mijn famillie wil me ook wel helpen en die rijd M Dressuur en is dierenart geweest! Dus dat probleem van het liggen is wel opgelost denk ik! Nu alleen nog het probleem van het trekken moet ik wel of niet met bitje longeren enz..?
Groetjes Femke

Ik rijd ook M dressuur maar dat zegt helemaal niks hoor. En dierenartsen hebben ook vrij weinig verstand van het natuurlijke gedrag van paarden. Maargoed...

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 11:35

-> GVL

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 11:37

Hihi, het spijt me, maar ik moet erg hierom lachen. Het is voor jou natuurlijk mega frustrerend, maar je mag blij zijn met zo'n slim ding. Wat je het best kunt doen is het over een hele andere boeg gooien. Ga dingen doen waarvan jij weet dat hij het leuk vindt, bijv. trucjes oefenen of wandelen. Hierbij is het erg belangrijk dat jij goed van te voren bedenkt wat hij wel en niet mag. Doet hij het goed? Belonen met stem, aaien en kriebelen op een fijn plekje. Bij voorkeur niet werken met snoep bij zo'n dominant ding. Ga ook meteen iets anders doen, andere oefening of opdracht. Hou het uitdagend en leuk. Ik denk dat jouw shetje zich verveelt bij het longeren. 5 min hetzelfde rondje lopen is voor zo'n pony doodssaai.
Bij het longeren zou je later ook kunnen denken aan uitdagingen, zoals balkjes neerleggen, pionnen neerzetten waarbij hij dan moet stilstaan of juist harder moet lopen. Veel overgangen maken, naar je toe laten komen en de andere kant op weer wegsturen.

Codewoord bij dit soort paarden is uitdaging en afwisseling. Als jij bewezen hebt dat jij leuke dingen voor hem verzint, zal jij sneller gezien worden als leider dan als je geweld zou gebruiken.

Zoek op Marktplaats eens les in grondwerk in Noord Holland.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 13:45

Ik schoot ook meteen in de lach dat ik dit las. Ik weet wel iemand die je waarschijnlijk zal kunnen helpen (pb me maar even bij interesse ;) ) maar ik denk dat de oplossing met deze pony een harde rotschop nder de kont is. Als hij in eens een klap krijgt als hij wil gaan liggen denkt ie de volgende keer wel 2 keer, dan levert het liggen in eens niet meer zoveel op.

Ik zou echt pislink worden als een pony die elke keer maar weer zou doen. Erg vervelend inderdaad. Doet hij dit puur en alleen bij het longeren of ook bij andere dingen?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 15:47

Beste Femke, ik wil het graag toelichten want ik ben zeker niet iemand die graag schopt of slaat of dit veel doet. Ook ik ben eerder te lief. In de veertig jaar dat ik met paarden bezig ben is dit misschien twee of drie keer voor gekomen. Ik heb zelf koudbloed. Toen deze mijnheer er net was heeft hij een keer heel hard met de springzweep een klap over de borst gekregen. Ondanks ketting in de mond dacht mijnheer over mij en een groepje kinderen heen te kunnen lopen en de hele week was hij al aan het klieren. Het werd te gevaarlijk en ik wist dat ik moest ingrijpen. Omdat ik hem net had was ik zachtjes met hem. Te zachtjes. Toen hij die harde klap had gehad toen zag ik in zijn ogen voor het eerst respect voor mij oplichten. Dit dominante paardje is echt super lief geworden maar ik heb echt streng moeten zijn met hem en af en toe nog moet ik de puntjes op de I zetten. Als je in de kudde naar paarden kijkt dan zie je hoe hard ze met elkaar zijn. Zelfs als wij een flinke klap uitdelen of trap (op het strand had ik helemaal niets en de shet dreigde op het kind te gaan liggen) dan nog is het niet zo hard als de paarden en pony's onderling naar elkaar uitdelen. Belangrijk is dat als je streng straft je dit vanuit je hart doet en zeker niet omdat je het graag doet. Want altijd doet het mij zeer om te moeten straffen. Tevens is het hele verhaal met jouw pony gewoon ook een heel grappig verhaal van een dominant eigenwijs ding en het is goed om in je binnenste om hem te lachen terwijl je heel streng bent. Ik las dat je hulp aangeboden gaat krijgen en dat is fijn. Succes met hem.

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 17:59

Bedankt!

Ik ben vandaag weer geweest met die mevrouw en ze heeft wat allemaal dingetjes met hem gedaan en ze zegt dat hij het nu niet meer doet, beetje vaag!

Millanka; hij doet dit ook als we stilstaan bij het wandelen!

Groetjes Femke

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 18:05

sorry _O- ik lach even in een deuk want man wat herken ik jou verhaal!!ik had een shetlanderhengst die dit ook deed :( .het enige wat hielp was heel simpel.of nou ja simpel...ik ben grondwerk gaan doen met hem omdast ie dus vreselijk dominat was.na 3 lessen ging het giga goed en had ik de leiding.bleek dat ik te onderdaning was met mijn houding.I kheb 5 lessen gehad(kon niet meer betalen).ik was toendertijd 15.hou ons op de hoogte want ik heel benieuw of dat het die vrouw heeft geholpen.

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 18:24

Als jullie foto's willen zien kan je kijken op stal baltus.nl daar staat brammetje..
Je moet dan kijken bij 'paarden' en dan is het de pony met het blauwe halster om en met het groen gele halster om.... op die foto's is hij nog niet zo dik dat was ook van een jaar geleden maar hij is nu ongeveer 2x zo dik!
Groetjes Femke

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 00:10

Wat heeft ze gedaan dat hij het niet meer zou doe ? Ben een beetje nieuwsgierig

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 00:33

Ik had ook een shetlander hengst die ging niet liggen maar die steigerde! Dominantie was dat. Laat je nog even weten of die het echt niet meer doet?

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-10 09:16

Ik was gisteren geweest en hij deed het pas na een kwartier nu moet ik hem een tikje geven met de zweep als hij weer wil gaan liggen dus we komen langzaam dichterbij, dat hij het nniet meer doet!

NenaTroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 09:55

ik heb precies hetzelfde! mijn shet Troy porobeert ook onder het werk uit te komen : eerst doen wij altijd een rondje stappen dat gaat goed heeft ie ook geen problemen mee maar zodra we gaan draven trekt ie je aan de longeerlijn mee. We doen nu dat we de eerste rondjes draven naast hem blijven lopen,, werkt wel misschien kan je dat ook is proberen... jij ook fijne kerstdagen {:) :brr: