[AR] Voor het eerst in tweespan

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarjaR

Voor het eerst in tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 22:47

Een clubcollega en ik doen samen de cursus voor het tweespan koetsiersbewijs en we hadden het idee om daarvoor onze beide fjorden te gebruiken.
Beide pony's lopen prima in enkelspan, maar geen van beiden heeft ervaring in een tweespan. Best spannend dus!

Na de nodige verwikkelingen bij het vinden van een passend tweespantuig hebben de fjordendames afgelopen zaterdag dan toch voor het eerst naast elkaar in tweespan voor de wagen gestaan. En dat ging weliswaar wat onwennig, maar helemaal niet slecht.
Ze verdragen elkaar sowieso goed en zijn beiden "koel in de kop", dus dat helpt absoluut om er een succes van te maken. Uiteraard is er nog veel werk aan de winkel en moeten de nodige kilometers gemaakt worden, maar het ziet er hoopvol uit.

Kijk en geniet mee (mijn fjord Coldy staat rechts):
http://www.youtube.com/watch?v=krovHYbuaNY

kiepejanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 22:54

ziet er leuk uit dat 2 span

Biancacoo

Re: Voor het eerst in tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 19:18

Leuk span, dat word helemaal wat !
ziet er superstoer uit !!

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 20:31

Thanks! :-)

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 21:18

Dat ziet er leuk uit.

Ik ben ook bijna zo begonnen.
1 liep al jaren enkelspan, nooit in 2-span.
De andere hebben we beleerd naast de ervaren.
Die loopt inmiddels ook in het enkelspan.

Erg leuk, en heel veel plezier.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 11:18

Ziet er erg leuk uit twee mooie fjorden voor de wagen!
Zelf zou ik er nooit voor kiezen in een binnenbak te beginnen. Ze moeten dan direct best krappe bochten maken en dat is moeilijk voor ze als ze nog nooit in tweespan hebben gelopen. Maar misschien hebben jullie het zo gedaan omdat het buiten niet te doen was?
Wij hebben die twee van ons nu een paar keer naast elkaar gehad, helaas door het weer nu even niet. We zijn gewoon begonnen op rustig stuk weg / bij het bos, lekker rechtuit en af en toe een bocht. Veel stappen en af en toe lekker drafje erbij, zodat ze zich even konden uitleven }:0 Was ook al ingewikkeld genoeg :o vooral voor mij ;)

Heb zelf verder helemaal geen ervaring met tweespan hoor, wel koetsiersbewijs tweespan gedaan en af en toe wat gegroomd, maar dat is het ook. Gelukkig heeft bij ons een van de pony's wel veel ervaring, en dat merk je dan wel (loopt lekker door en geeft de ander af en toe een duwtje zo van, he hallo, schiet eens op :+ ), in de bochten zorgt hij er ook voor dat de boel goed blijft lopen.

Heel veel plezier met het span, gauw weer eens een post doen, kunnen we het een beetje volgen :D

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 17:28

We hebben gisteren weer gereden en ook wat gedraafd en dat ging allemaal best goed. De pony's zijn samen nog wat zwaar in de hand... het mag allemaal wel wat lichter en stuurbaarder worden. Maar oefening baart kunst... toch?

We rijden momenteel inderdaad nog in een binnenbak omdat het weer het niet toelaat om buiten te rijden. Zo kunnen we toch rustig alvast een beetje beginnen. Maar we hopen dat sneeuw en ijs snel verdwijnt, zodat we lekker naar buiten kunnen. Kilometers maken...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 17:37

Leuk hoor!
Als je ze straks wat kunt laten gaan wordt dat zwaar op de hand vast ook wel minder. Die mannetjes van mij laat ik ook zonder de wagen erachter gewoon stappen (dus in de losse strengen), nu een paar keer gedaan en ik moet zeggen daar leren ze wel van gezamenlijk 'op'stappen. Dat kun je ook oefenen zonder wagen erachter en is misschien ook iets voor jullie?
Zie hier filmpjes, voor het idee hoe het dan gaat...dit was de 1e keer dat ik dat met ze deed.
http://www.youtube.com/watch?v=rdRXGNcZvUQ
http://www.youtube.com/watch?v=IHl90cc3UQ4
Vandaag ook met ze bezig geweest, zijn hele wijk doorgestapt hier vlakbij, zo'n drie kwartier a een uur. Ging heel lekker. Kun je toch wat doen ook al heb je de wagen er niet achter hangen :+

Qilan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 16:35

Ziet er super leuk uit.

x

zwenkert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:45

leuk ziet er goed uit

janien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 23:05

Harstikke leuk

Zou ik ook wel willen met mijn haffie en die van de eigenaar van ons pension
Maar ze zeggen wel dat als je eenmaal tweespan rijd je niet meer terug wilt naar enkelspan
Nog maar even paar jaar doorsparen voor een tweede voordat ik met dubbelspan begin

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 00:12

janien schreef:
Harstikke leuk

Zou ik ook wel willen met mijn haffie en die van de eigenaar van ons pension
Maar ze zeggen wel dat als je eenmaal tweespan rijd je niet meer terug wilt naar enkelspan
Nog maar even paar jaar doorsparen voor een tweede voordat ik met dubbelspan begin

Dat klopt, i.i.g voor mijn man, die heeft altijd 2 span gereden en nu de laatste weken vooral enkelspan, ook marathons, en dat bevalt hem helemaal niet......
Noodgedwongen zeg ik erbij, de andere uit het span had zich verstapt met de sneeuw, ben je zo weer 6 weken verder.

Het is wel veel beter om dressuurmatig te verbeteren in het enkelspan, we hebben 1 crack, daar leert hij van ipv andersom en 1 jonkie, die moet hij ook echt enkelspan rijden, die wordt daar veel beter van.

We hebben er nog 1 staan, die wordt heter in het 2 span, terwijl hij heerlijk relaxt loopt in het enkelspan, ligt ook aan het temperament van je pony, deze klikt dan ook niet zo qua temperament, en om dan daar alleen mee te enkelspannen, dat komt er niet van.
Deze staat dan ook te koop en zal zich zeker nog wel bewijzen in de sport, zeker als je van super voorwaartse pony;s houd.....

Wat wel ideaal is, onze crack is zo rustig, daar durf je alles naast te zetten, de ideale opleider voor ons jonkie, hij geeft vertrouwen en rust, als ze elkaar opnaaien, ben je verder van huis, dat risico heb je weer eerder bij 2 spannen.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 19:46

Vandaag voor het eerst tweespan gereden op de weg. Helaas niet met ons fjordenspan, want het bleek toch niet handig te zijn om die 2 dingen te combineren: cursus tweespan rijden + onze fjorden beleren in tweespan.
De lessen en het examen voor het tweespan koetsiersbewijs doen we nu met een tweespan KWPN'ers en het examen is een maand uitgesteld, ook i.v.m. de winterse omstandigheden van de afgelopen tijd.

Da's trouwens wel even wennen... 2 van die grote KWPN'ers voor de wagen i.p.v. 1 fjordendame. Ze zijn groot! En het bijbehorende tuig is natuurlijk ook navenant groter en zwaarder.
Het span loopt prima, maar ik rijd in de praktijk toch liever met mijn fjordje hoor. Lekker handzaam!

We gaan overigens onze fjorden wel verder beleren voor tweespan, maar buiten de koetsiersbewijscursus om (tijdens onze gewone menclublessen).

kmph

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:48

ziet er goed uit! echt leuk ! :)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:52

[AR]--->[AR-ITP]