[AR] Zelf slee maken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Zelf slee maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 00:34

Hoi bokkers,

Aangezien het weer prachtig is, ik het tuig en al ervoor heb en meerdere paarden die weleens wat getrokken hebben (zij het niet heel vaak) vind ik dat het er toch eens van moet komen om te gaan sleen.
Nu heb ik geen slee maar ik heb al vaak zelf-maaksels voorbij zien komen dus ik ben benieuwd of jullie me kunnen helpen.
Ik heb in elk geval een oude pallet staan en had gehoord dat het daarmee moet kunnen, maar blijft die niet continu steken bij elk hobbeltje?
Waarmee zou ik nog meer iets in elkaar kunnen knutselen? En waar moet ik vooral op letten?

anneliesdj

Re: Zelf slee maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 14:35

Heeft er niemand zelf een slee gemaakt of is iedereen nu druk met sleen?

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 16:12

Waarom koop je er niet 1 in de speelgoedwinkel of 2dehands?
Lijkt mij een gemakkelijkere oplossing!

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 16:19

Dat zou ik ook doen. Een pallet is veel zwaarder om te trekken en dan zit je nog lager achter het paard.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 18:11

Ja is wel makkelijker maar die zijn vaak erg klein en ik wil er juist graag zelf op kunnen en als het goed gaat samen met mijn zoontje dus dan hebben we iets nodig wat wat groter is.

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 21:24

Bij ons hebben ze een slee gemaakt van 2 skies met daarboven een hele contructie van 2 stoelen. Zit zeer comfortabel.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 23:29

Ik ga met mijn vader een slee maken.. We hebben bij de kringloop al een paar skilatten op de kop getikt, willen we onder een pallet doen, die wel wat verhogen en dan een stoel erop.. En uiteraard even een stevig zweng maken.. Als hij klaar is, als het ooit zo ver komt, maak ik een foto!!

ilovemoney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 18:40

confetti schreef:
Bij ons hebben ze een slee gemaakt van 2 skies met daarboven een hele contructie van 2 stoelen. Zit zeer comfortabel.

Dit hebben ze bij ons ook gedaan voor de paarden!
Het niet niet zo licht en het zin onfortabel.

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 19:06

Ik weet niet hoe oud je zoontje is, maar anders zou je ook 2 sleetjes achter elkaar kunnen hangen.
Dan moet hij natuurlijk wel oud genoeg zijn om zelf goed te kunnen zitten/vasthouden, maar als hij dat niet kan, zou ik hem sowieso niet meenemen op de slee.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 20:20

ik heb gewoon een simpel houten kindersleetje, bij ons rijden (glijden) daar diverse volwassenen mee en ook wel met twee erop. het sleetje is een meter lang.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 23:25

Ik vind zo'n sleetje een beetje eng omdat het zo klein en smal is, onstabiel en niet erg ruim. Ik pas zelf maar nauwelijks op zo´n slee, laat staan dat er 2 volwassenen op passen. (en ik ben een normaal formaat mens, maatje 38)

RustyK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 12:31

Wij gebruiken de sleep (stevig landbouwzeil aan een balk als een vliegend tapijt, maar dit kan alleen op een zachte ondergrond niet op de weg.

Gaat wel super, kinderen rollen er af en bezeren zich niet en hebben vreselijk lol (pony ook trouwens).
Ik loop er dan zelf naast om te mennen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 13:16

Dat klinkt idd wel makkelijk en veilig.
Op de weg kan ik toch niet mennen, is natuurlijk wel het mooiste maar de pony's hebben geen ijzers dus zal het te glad zijn.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 17:39

Als je ondererstaande als voorbeeld zou nemen...
Afbeelding

Hoe haalbaar is het om een slee op een soort van verhoging te plaatsen bovenop bijv. skilatten?
Lijkt mij vrij eenvouding.
2 skilatten, hierop een verhoging met daarboven op een plank (of liever frame-werk). Hierop dan de slee bevestigen?

In hoeverre dit zit met gewichtsverdeling, omslaan e.d. daarvan ben ik niet op de hoogte, en zou gewoon eens geprobeerd moeten worden.
Ik ben niet in het bezit van een menbaar paard ( :+ )...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 20:41

anneliesdj schreef:
Ik vind zo'n sleetje een beetje eng omdat het zo klein en smal is, onstabiel en niet erg ruim. Ik pas zelf maar nauwelijks op zo´n slee, laat staan dat er 2 volwassenen op passen. (en ik ben een normaal formaat mens, maatje 38)

hihi precies! wij vallen er ook regelmatig af (allemaal niet erg grote volwassenen), maar dat maakt het stiekum juist heel erg leuk. mijn ponies vinden het schitterend om nogal vlot de bochten om te gaan, wat er meestal in resulteert dat de 'menner' in de sneeuw ligt (met name met Flicka, als je eraf ligt gaat ze echt zo staan kijken 'wat doe je nóú weer!').

wel hebben wij een aantal aanvullende veiligheidsmaatregelen genomen, zo hebben we tussen de slee en de knuppel een veiligheidsclip die je met een touwtje aan je pols vastmaakt. als je van de slee dondert (of aan het touwtje trekt) wordt de slee gelijk met jou mee afgekoppeld van de pony, dit om te voorkomen dat de pony zich aan de slee bezeert (of dat de 'menner' aan het sleetje blijft hangen) als ie in z'n gekkigheid wel een keer zou doorlopen. als je valt is de slee dus gelijk van de pony af, en de menner ook.

om diezelfde reden 'rijd' ik ze met een stalhalster of Spaanse serreton zonder ijzer erin (maw: brede gevoerde neusband met ringen erop ipv een bit) als we met de slee gaan. ze luisteren hier supergoed op, eigenlijk net als op de bitten die ik met normaal mennen gebruik maar omdat we ook graag gekkigheid uithalen met de slee wil ik niet dat ze iets in de mond hebben ivm het vallen van de 'menners'.

ik kan met het sleetje keurig netjes rijden met ze, mijn beesten vinden het prachtig en luisteren eigenlijk altijd supergoed, maar ze vinden het ook geweldig als ze flink gas mogen geven en gek mogen doen, dus dat mag dan ook af en toe wel. doordat we zo'n veiligheidssysteem hebben kan dat ook gewoon zonder dat er ongelukken gebeuren.

overigens laat ik kindjes niet alleen rijden met ze, de kleintjes mogen erop samen met een volwassene of als de pony wordt vastgehouden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 22:24

merrieveulen schreef:
wel hebben wij een aantal aanvullende veiligheidsmaatregelen genomen, zo hebben we tussen de slee en de knuppel een veiligheidsclip die je met een touwtje aan je pols vastmaakt. als je van de slee dondert (of aan het touwtje trekt) wordt de slee gelijk met jou mee afgekoppeld van de pony, dit om te voorkomen dat de pony zich aan de slee bezeert (of dat de 'menner' aan het sleetje blijft hangen) als ie in z'n gekkigheid wel een keer zou doorlopen. als je valt is de slee dus gelijk van de pony af, en de menner ook.

Dat is precies waar ik ook aan dacht en dus liever niet zo'n slee gebruik, als je eraf dendert en de pony met slee en al op de loop gaat... Daarbij zijn die van mij ook geen ervaren rotten, zullen ook wel even moeten wennen aan de slee op zich dus er vandoor met zo'n slingerd sleetje erachter lijkt me geen strak plan.

Kindjes laat ik er ook zeker niet alleen op hoor, mijn oudste is 3 en daar ging het vooral om, die mag mee met papa of mama maar anders niet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 12:09

Hoe heb jij die veiligheidsclip erop gemaakt?

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 12:16

anneliesdj schreef:
Hoe heb jij die veiligheidsclip erop gemaakt?

Hier ben ik ook benieuwd naar.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 17:48

Maar hoe rem je dan met zo'n slee als op de foto? Op zo'n kindersleetje steek je je voeten uit, maar dat zal daar wel niet werken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-10 15:59

Die slee remt op het paard, daar zitten niet alleen strengen aan maar ook een lamoen dus paard zal wel een broek aan hebben.
Edit; paard heeft geen broek maar een gareel, het lamoen zal vastzitten aan het borsttuig waar hij op remt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-10 03:01

Nou ik heb vanmiddag een sleeachtig iets gemaakt.
Het leek me aardig ideaal; grote gladde plank, blokjes erop, nog een flinke plank erop, zweng eraan en glijden maar.
Najah, de ruimte tussen beide planken was te klein om sneeuw door te laten dus het werd een soort sneeuwschep toen we ermee bezig gingen, toen we erbijop zaten ging dat beter, gewicht meer achterop dus paard trok de voorkant wat omhoog, maar bij een sukkeldrafje vloog de slee al zo grandioos de bocht uit dat ze bijna naast het paard eindigde. Misschien toch een te gladde plank gekozen?

Een slee met glijders heeft daar natuurlijk veel minder last van maarja, we gaan morgen nog eens wat proberen, we moeten hier ook nog sneeuw ruimen dus paard kan zowieso aan het werk.
Verbaasde me nog wel hoe goed ze het oppakte, alsof ze nooit anders heeft gedaan terwijl de laatste keer dat ze in tuig stond 6 jaar geleden was en ze bovendien overal bang voor is, zeker als het op de grond ligt.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 14:24

Bij de foto's van aangespannen werk staat de zelfgebouwde slee van mijn vader.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-10 19:43

Vandaag gewoon met een pallet geprobeerd en dat ging 10x beter, kostte ook maar een fractie van de tijd om het klaar te maken :P
We hebben gewoon op de weg gesleed, hier wordt niet gestrooid en is een 10cm sneeuw vast aangereden dus perfekt om lekker op en neer te rijden. Paardje werd er helemaal enthousiast van, moest wel even door krijgen dat ze moest trekken om de pallet uit de losse sneeuw te krijgen maar verder ging het geweldig.

Qilan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 16:37

Zelf een maken is altijd moeilijker je kan dan beter wel het metaal kopen (dat dus glijd) en daarop wat maken

x

x_Britje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 13:51

Haha, een normale slee heb ik ook al geprobeerd, maar die lag snel in de kreukels. Haha, we gingen in galop met zn 2en door een bocht. Tja, dat was niet zo'n goede combi. Maar nu zetten we en ook skies onder en een metalen frame. Lijkt me toch sterk genoeg ;)