[AR] leren mennen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

linnke

leren mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 19:12

Hallo allemaal,

Mijn vriend en ik willen graag onze paarden gaan betuigen.
Het probleem is alleen dat we beide er helemaal geen verstand van hebben.
Uiteraard gaan we ons hier in verdiepen.

Yoeri, mijn fjord, is lang geleden betuigd geweest en onze ijslanders willen we het ook graag leren.
Zijn er mensen die tips hebben?

We hebben echt nog helemaal niks, niet aan verstand ervan of aan spullen ;)

Alle tips etc zijn van harte welkom!

Groetjes Lincy

zap

Re: leren mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 19:13

Ik lees even mee :)

Ik wil mijn pony van de zomer ook misschien betuigen. Ze loopt nu al wel met veel plezier voor de slee en dat gaat echt super en vindt ze ook superleuk, dus ik wil de stap naar echt mennen gaan maken met dr :j

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 19:18

zoek contakt met een men instructeur,zo dat je een goede start maakt met mennen hij/zij kan je dan overal bij helpen en tips geven.

ps als je pony al voor de slee loopt zal het inspannen voor een wagen ook geen problemen geven maar zorg dat je begelijding krijgt van een ervaren iemand.succes

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 19:21

Wat zou je iemand aanraden die deze vraag over het rijden stelde?
Juist, neem eerst les en besteed het betuigen uit aan iemand die het wel kan. Neem daarna les met je eigen paard van degene die je paard betuigd heeft.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 19:28

zelf een mencursus/cursus Koetsiersbewijs gaan volgen, ondertussen je paard door een professioneel, ervaren persoon met verstand van zaken láten beleren.

Niet zelf gaan aanrommelen; mennen is weer wat anders dan echt daadwerkelijk zelf gaan beleren, maar als je dan ook nog geen ruime ervaring mbt het mennen en beleren hebt, is het echt zeer onverstandig om zelf maar wat aan te rommelen.

De Fjord die 'lang geleden betuigd is', ook nooit zomaar gewoon even voor de wagen knuppen. Vaak moet je dan toch nog weer even dat hele beleerproces doorlopen, en soms kan dat wat sneller dan normaal. Maar je weet niet hoe dat is gegaan; er worden nl. ook veel paarden verkocht als 'beleerd voor de wagen' terwijl ze in werkelijkheid een verschrikkelijk trauma hebben opgelopen; vanwege een ernstig ongeluk, of omdat mensen zonder verstand dachten 'even het paard te beleren' en dat dat heel erg is misgelopen. Paarden worden ook heel snel 'beleerd voor de wagen' verkocht als ze ooit een keer even voor de kar geknupt zijn. Dus daar zou ik echt mee oppassen; zulke paarden kan je het beste behandelen alsof ze nog niets qua mennen kennen, en gaandeweg merkt de persoon die beleerd vanzelf wel hoe het paard het allemaal op pakt.

Verder zou ik je graag willen verwijzen naar de zoekmachine; hier zijn al vele topics over geweest. Ook de FAQ van AR [AR] FAQ voor AR bevat veel relevante informatie, en we hebben nog een centraal topic over het Koetsiersbewijs:
[AR] Centraal topic Koetsiersbewijs

linnke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 19:57

Ik snap de reacties en even voor de duidelijkheid: we willen ze niet zomaar voor de kar gooien en gaan mennen.
Uiteraard willen we ook dingen leren en het rustig aan doen met de paarden.

Weet iemand hier iets in de buurt (omgeving Ravenstein)?
Of is er iemand die ons ermee zou willen/kunnen helpen?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 22:03

Super! Dat ik/'we' zo reageren, heeft meer te maken met het feit dat er al vélen zijn geweest die denken zonder enig verstand, noch van mennen, noch van beleren, 'wel ff hun pony voor de kar te knuppen', en dat daar vaak ongelukken van komen.

Voor adresjes zou je dus ook in de FAQ van AR kunnen kijken (die link die ik je al eerder had gegeven).

linnke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 22:23

Dank je, heb het even doorgelezen.
Ik zie daar wel adressen om les te nemen, maar niet om je paard te laten beleren.

Dus... als er nog mensen zijn die daarvoor adresjes weten?
Ik hoor het graag. Alle hulp is welkom hier!

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 00:21

linnke schreef:
Ik snap de reacties en even voor de duidelijkheid: we willen ze niet zomaar voor de kar gooien en gaan mennen.
Uiteraard willen we ook dingen leren en het rustig aan doen met de paarden.

Weet iemand hier iets in de buurt (omgeving Ravenstein)?
Of is er iemand die ons ermee zou willen/kunnen helpen?

Er zitten daar heel wat menners in de buurt. Misschien informatie inwinnen bij de Udense menvereniging. Of google eens op Ton Wijnen uit Heesch, hij geeft ook cursussen geloof ik.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 14:30

Ik heb mijn shetlander zelf betuigt. Ik heb het gewoon heel langzaam opgebouwt.
Mijn buurvrouw heeft mij uitgelecht hoe het tuig op moest enzo. De rest heb ik zelf uitgevogeld.
Ik weet dat dit onder begeleiding moet dus waarschijnlijk krijg ik hier straks ook wel weer vlink commentaar op,
maar ik wist wel wat ik deed. Toen ik eenmaal op les ging zei mijn instructeur dat ik hem heel netejs had beleerd :D
Nou zou ik dat met een groot paard weer niet zo snel allemaal zelf gaan doen. Mischien kun je hulp vragen aan een ervaren menner?

Tinker11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 14:41

Wij hebben vorig jaar onze tinker ergens laten beleren.
Wel zelf geoefend met tuig op en er achter lopen enzo maar echt de kar ervoor vond ik mezelf toch te onervaren voor.
Gewoon idd iemand proberen te vinden die je kan helpen. Dan heb je ook een goede start.

dintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 17:10

ik wil ook graag leren mennen
lijkt me echt fantastisch.
helaas geen materiaal daarvoor

linnke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 17:16

Dank jullie voor de reacties.
Ben nu alles aan het uitzoeken.

Weet iemand waar ik ergens niet al te duur maar goed materiaal kan kopen?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 19:45

loveidefix schreef:
Ik heb mijn shetlander zelf betuigt. Ik heb het gewoon heel langzaam opgebouwt.
Mijn buurvrouw heeft mij uitgelecht hoe het tuig op moest enzo. De rest heb ik zelf uitgevogeld.
Ik weet dat dit onder begeleiding moet dus waarschijnlijk krijg ik hier straks ook wel weer vlink commentaar op,
maar ik wist wel wat ik deed. Toen ik eenmaal op les ging zei mijn instructeur dat ik hem heel netejs had beleerd :D
Nou zou ik dat met een groot paard weer niet zo snel allemaal zelf gaan doen. Mischien kun je hulp vragen aan een ervaren menner?

Zo jammer dat shetjes daar wel voor worden 'misbruikt', om het zo maar even te zeggen. Waarom met een Shet wel en een grote pony/paard niet? met een shet kan het net zo hard misgaan als met 'een grote' hoor. Er lopen, net als grote paarden, ook zat verpestte Shetten rond waar iemand ooit eens zelf wat mee aangeklooid heeft en wat is misgegaan, met als gevolg een pony die nagenoeg niet meer voor de wagen te krijgen is.

@ TS: wat versta jij onder 'niet al te duur materiaal'; en wat voor materiaal bedoel je? Tuig, wagen?
Ik zou je toch graag nogmaals willen wijzen op de zoekfunctie, die is namelijk écht heel handig en is er niet voor niets. Zoekt en gij zult vinden.

Zowel qua tuig als wagens is er heel veel aanbod, merken, materialen, maten soorten, etc. etc.
Goedkoop is het echter niet, en in de mensport geld eigenlijk toch vrijwel altijd dat goedkoop duurkoop is. Goed, stevig en degelijk materiaal is echt een vereiste, en daarbij moet je ook nog rekening houden met wat je er precies mee wil gaan doen.