longeersingel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ladypaard

longeersingel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 21:55

Weet niet of het hier goed staat (anders graag verplaatsen).

Mn paardje is nu met "pensioen" ivm met rugproblemen en leeftijd (20), maar om nog enigszins alles soepel te houden longeer ik wel eens. En dan een beetje bijgezet. Momenteel doe ik dat met zadel. Maar omdat deze nogal zwaar is (ook voor mij ivm spier en gewrichtsklachten), wil ik een longeersingel gebruiken.
Ik heb zelf een longeersingel van HH. Probleem bij deze is alleen dat ie snijdt op de schoft bij bijzetten. Paard heeft wel een hoge schoft maar niet heel erg extreem. Paard heeft naast de schoft kuilen zitten waar de kussens in wegvallen.
Heb in de winkel gekeken naar andere merken longeersingels maar kan daar niet zien of die hoger liggen. ze lijken allemaal een beetje hetzelfde.

Hoe hebben andere eigenaren met hoge-schoft paarden dat opgelost?

Heb nu geen haast in verband met bevroren ondergrond :+ Dus kan rustig aan oplossingen bedenken. Spieren extra bijtrainen zit er niet in omdat ze max. 2 x in de week zal worden gelongeerd

Judje

Re: longeersingel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:15

Mijn paard heeft nog niet eens een echt hoge schoft, maar ook voor mij waren zo goed als alle longeersingels afgekeurd, omdat deze op de schoft drukten tijdens het longeren.
Oplossing: een behoorlijk dure longeersingel van Lammert Haanstra (rond de 120/140 euro ofzo en staartriem kost los ook nog eens 20/30 euro) of een andere singel kopen en de kussens laten aanpassen naar jouw paards zijn maat, maar dan kom je ongeveer op hetzelfde bedrag uit dat je voor de Haanstra singel zou betalen.
Note: het is wel belangrijk de lijn van je paard te volgen. De haanstra singel is volgens mij voor erg brede en niet al te hoge paarden (althans hoog in de zin van: schoft tot buik), aangezien het anders een knellend artikel wordt.
Succes!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:11

Je hebt ook van die onderleggers, zelf heb ik er eentje van Bartl met een lamsvellen onderkant.
Misschien is dat een idee voor je :)

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 21:44

is dat dan een speciale onderlegger, of bedoel je van die longeerdekjes want die lijken mij te dun om het probleem op te lossen?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:46

Ja die van mij is echt dik, ik zal eens kijken of ik een foto kan vinden.

Zoiets heb ik zeg maar:
Afbeelding

Met van dat elastiek, dan een dik dekje met daaronder bont.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 21:49

ik ga s kijken hoe dik dat dan is, maar het is dan niet erg dat er zoveel druk blijft houden boven de schoft?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:54

Moet je de longeersingel perse héél strak doen dan?
En waar trekt hij precies?

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 21:57

ze trekt m helemaal naar voren (nou ja nu dus in haar schoft)
ze gaat eerst op de lijnen hangen, totdat ze wat loslaat. Dus ja moet m toch wel redelijk vast hebben.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 17:26

Een onderlegger zal IMO de longeersingel alleen maar krapper maken, waardoor hij waarschijnlijk nog meer drukt, ik zou dus wel kijken naar een andere singel.
Misschien kan een tuigmaker die van jou aanpassen?

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 20:59

heb je suggesties voor aanpassingen? :) dan zou ik moeten kijken naar een leren ofzo want die zijn dan natuurlijk wel aan te passen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 03:18

Als je de kussens aanpast naar je paard, zou het goed moeten zijn.
Net zoals bij een zadel heb je paarden, die een brede of smalle boommaat en kussens nodig hebben en smalle natuurlijk, zo ook met de kussens. Ze verder uit elkaar leggen kan helpen en ze wat laten opvullen ook. Een zadel- of tuigmaker zou je ermee kunnen helpen.
Net zoals bij het zadel is het het fijnst voor het paard (en in mijn ogen dus een must als je ontspanning, nagevelijkheid enz. wilt vragen) wanneer het van het hoogste tot het laatste punt van de kussens evenveel druk heeft en dat de kussens onderaan steeds dunner worden, zodat ze mooi overlopen in de singel.

Voorbeeld: op mijn werk liep een paard weg voor een bepaald enkelspantuig (schoftstuk, dus te vergelijken met de longeersingel), maar doet dat nooit bij het tweespantuig, dus ga je kijken hoe of wat. Zitten de kussens te dicht bij elkaar en lopen de kussens te breed uit. Gevolg dat het dus knelt precies op de rugspier bij de schoft en het paard dus zijn rug wegdrukt en daardoor dus zeer gespannen loopt. Ander tuig en het probleem was opgelost.

Klinkt uitgebreid, maar een goede tuig- of zadelmaker zal je direct goed kunnen helpen. Zelf ben ik ervoor bij Daaleman geweest en met hem hetzelfde overlegd.
Succes ermee!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 03:45